مفهوم علائم غیر مادی

ثبت شرکت کریم خان طی این مقاله می خواهد به مفهوم علائم غیر مادی بپردازد، قبل از آن لازم است تعریف مختصری از علامت تجاری داشته باشیم.علامت تجاری وسیله ای می باشد که این امکان را به تاجر یا تولید کننده اجناس و کالاها می دهد که اجناس خود را از اجناس تولید کنندگان دیگر مشخص نماید. ماده 1 قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات که در 1 تیر سال 1310 به تصویب رسیده است، بیان نموده : ” علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش،تصویر،رقم،حرف،عبارت،مهر،لفاف و غیر از آن که جهت کسب امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجاری یا فلاحتی از سایر محصولات انتخاب می گردد. ممکن است یک علامت تجاری جهت تشخیص محصول جمعی از زارعین یا ارباب صنعتی یا تاجران و یا محصول یک شهر و یا یک ناحیه از مملکت انتخاب گردد.

این تعریف به معنی محدود کردن نمی باشد، به این دلیل که آن مواردی که در قانون بیان شده به عنوان نمونه می باشد، علی الخصوص که با اضافه نمودن جمله (و غیر آن) هدف قانونگذاری روشن می گردد. از این رو امکان دارد موارد دیگری هم تصور شود که در مثال هایی که ذکر شده است در قانون بیان نشده باشد. به عنوان مثال در ماده فوق حرف و عبارت بیان شده است اما به کلمه اشاره ای نشده است. در حالی که بیشتر علائم تجاری متشکل از کلمه می باشند و اضافه بر آن برچسب و اتیکت فراموش شده است. در صورتی که اغلب محصولات و کالاهای صنعتی و تجاری دارای علامت و نقش می باشند که در برخی مواقع تواماَ و در برخی مواقع به صورت منفرد به عنوان برچسب بر روی کالا و محصول استفاده می گردد. بدین سبب با استفاده از جمله (و غیر آن) کلمه، برچسب، امضاء و غیره می بایست به تعریف قانون اضافه گردد. در ضمن می بایست به این نکته توجه نمود که در چند سال گذشته، علائم تجاری جهت خدمات نیز در بیشتر کشورها رایج شده است و تعریف قانون ایران شامل این نوع خدمات نیز می گردد.

به طور کلی، می توان علائم تجاری و صنعتی را به انواع مختلفی تقسیم نمود ک در ذیل آن ها را بیان نموده ایم.

  1. علامت تجارتی
  2. علامت صنعتی
  3. علائم مربوط به محصولات
  4. علائم مربوط به خدمات
  5. علائم فردی
  6. علائم عمومی یا جمعی
  7. علائم ساده
  8. علائم مرکب
  9. علائم کتبی
  10. علائم تصویری
  11. علائم غیر مادی

ما در سایر مقالات موجود در سایت در خصوص انواع علائم تجاری و صنعتی به طور مفصل توضیح داده ایم، طی این مقاله برآنیم تا به بررسی علائم غیر مادی بپردازیم.

چنانچه در این رابطه با هر نوع سوالی مواجه شدید، می توانید با همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان تماس حاصل فرمایید.

مقصود از علائم غیر مادی چیست؟

علائم غیر مادی علائمی هستند که با چشم قابل رؤیت نمی باشند و قابل لمس نیستند. همانند علائم سمعی از قبیل آهنگ هایی که جهت اعلام کالاها و محصولات مخصوصی در رادیو یا تلویزیون پخش می گردد یا آهنگ هایی که مختص اخبار و تبلیغات موسسه مشخصی می باشد و همچنین علائمی که توسط بو یا طعم مخصوصی، موجب مشخص شدن محصولات معینی می شوند. که این علائم فقط در برخی از کشورها شناخته شده هستند.

مطابق با بند الف و ب ماده 30 قانون جدید ثبت علائم که در سال 1386 به تصویب رسیده است، ثبت کردن علائم غیر مادی در ایران مورد پذیرش نمی باشد.

بر اساس همان ماده ی 30 قانون که در فوق آن را بیان نمودیم، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:

الف- علامت به معنای هر نشان ” قابل رویتی ” می باشد که قادر باشد کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از یکدیگر متمایز نماید.

ب- علامت جمعی به معنای هر نشان ” قابل رویتی ” می باشد که تحت عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ی ثبت معرفی گردد و قادر باشد مبدأ و یا هر نوع خصوصیت دیگری از قبیل کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را که این نشان را با نظارت مالک آن علامت ثبت شده جمعی مورد استفاده قرار می دهند متمایز نماید.

ج- نام تجاری به معنای اسم یا عنوانی می باشد که شخص حقیقی یا حقوقی را مشخص و معرفی می نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *