ثبت و معامله علامت تجاری

طی این مقاله قصد داریم به نحوه ی معامله ی علامت تجاری ثبت شده بپردازیم، در صورتی که می خواهید علامت تجاری خود را به فروش برسانید می توانید با ارائه ی مدارک لازم به وکلای ثبت شرکت کریمخان به انجام این امر بپردازید. لازم به ذکر می باشد که معرفی یک برند جدید دارای نرخ شکست بالایی می باشد و همچنین نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد. لذا، اکثر شرکت ها تاکید زیادی بر روی نام برندهای ایجاد شده دارند تا چنانچه علائم تجاری وارد بازارهای جدید شدند بتوانند به صورت موفقیت آمیزی رشد نمایند. بنابراین، با دقت به دو بعد ” آگاهی از برند” و در برخی موارد “شهرت برند” به نظر می رسد که خرید برندهای ایجاد شده از نظر هزینه و زمان، مقرون به صرفه تر می باشند.

از آن جهت که علامت تجاری از جمله مایه های تجاری محسوب می گردد به همین علت علامت تجاری، قابل نقل و انتقال به صورت “جزئی “و یا ” کلی” می باشد و مالک علامت تجاری می تواند علامت تجاری خود را به شخص دیگری منتقل نماید. معامله ی علامت تجاری برای کسب اعتبار می بایست بر اساس قوانین و مقررات قانون، ثبت شده باشد.

ماده ی 139 آیین نامه اجرایی قانون ثبت علائم و اختراعات در این خصوص بیان نموده است: هر نوع نقل و انتقال مالکیت علامت تجاری ثبت شده می بایست در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسد. تا زمانی که انتقال مالکیت علامت تجاری ثبت شده در دفتر مربوطه به ثبت نرسیده باشد، مرجع ثبت صرفا فردی را که علامت تجاری مذکور به نام وی ثبت شده است به عنوان مالک علامت خواهد شناخت.

مدارک مورد نیاز برای نقل و انتقال برند

  1. کارت ملی و شناسنامه مالک قدیم
  2. کارت ملی و شناسنامه مالک جدید
  3. کلیه ی مدارک ثبت برند که شامل روزنامه آگهی تقاضا، گواهینامه ثبت برند، آگهی رسمی می باشد.
  4. مدارکی که دلیل رشته فعالیت برای مالکیت جدید برند باشد.
  5. صلح نامه ی تنظیم شده در دفتر خانه اسناد رسمی پس از دریافت نامه های مربوط به استعلام نقل و انتقال برند
  6. شماره ی اظهارنامه، شماره ثبت برند و رمز ورود به سامانه
  7. انتقال قهری علامت با رعایت قوانین و مقررات به وسیله ی ورثه و با ارائه ی رونوشت مصدق گواهی انحصار وراثت با مشخص نمودن سهم الارث به ثبت می رسد.
  8. مدارک نمایندگی قانونی (در صورت وجود)
  9. رسید مربوط به پرداخت هزینه های نقل و انتقال

مراتب فروش برند تجاری

  1. مراجعه به دفتر خانه اسناد رسمی جهت تنظیم سند صلح علامت تجاری
  2. استعلام دفتر خانه از اداره ی مالکیت صنعتی برای احراز سابقه ی ثبت و درستی نام تجاری مورد نظر (می بایست در هنگام انتقال برند، به مدت اعتبار گواهی ثبت توجه گردد که مدت آن منقضی نشده باشد).
  3. انتشار آگهی انتقال علامت در روزنامه ی رسمی کشور

بر اساس ماده 139 آیین نامه ی ثبت علائم تجاری و اختراعات، در تقاضای کتبی جهت ثبت انتقال می بایست نکاتی به صورت صریح قید گردد که ثبت شرکت کریم خان در ذیل آن ها را بیان نموده است.

  1. شماره و تاریخ ثبت علامت تجاری در ایران
  2. نام و نشانی و تابعیت مالک جدید علامت تجاری یا نماینده قانونی وی در صورت وجود
  3. در صورتی که انتقال جزئی صورت گرفته باشد، ذکر کالاها و خدماتی که انتقال علامت نسبت به آن ها صورت گرفته است.

قیمت فروش برند تجاری

برندهایی که به تازگی به ثبت رسیده اند و جهت خرید و فروش آن ها اقدام صورت می گیرد، اغلب بر اساس تعداد طبقات و کالاها و همچنین نوع کلمه و یا طراحیشان قیمت گذاری می شوند. در صورتی که قیمت گذاری آن دسته از برندهایی که سابقه ی مصرف و حضور در بازار را دارند، به وسیله ی کارشناس دادگستری انجام می گیرد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *