تشکیل پرونده مالیاتی

موسسه ثبت کریم خان در این مقاله در خصوص مراتب و مراحل تشکیل پرونده مالیاتی سخن می گوید. بر اساس قوانین تجارت، هر شخصیت حقوقی (شرکت) می بایست بعد از تاسیس شرکت و ثبت برای تشکیل پرونده ی مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید. بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، شرکت تا 2 ماه بعد از تاسیس شرکت موظف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت حق التمبر مالیات سرمایه است. شرکتی که فاقد پرونده ی مالیاتی باشد نمی تواند کد اقتصادی اخذ کند و شرکتی که فاقد کد اقتصادی باشد نیز نمی تواند فعالیت داشته باشد، همچنین شرکتی که پروانه ی مالیاتی نداشته باشد قادر نیست در پایان سال مالی اظهارنامه ی مالیاتی فعالیت شرکت را به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد. در صورتی که شرکت جهت تشکیل پرونده ی مالیاتی در زمان شخص شده، اقدام ننماید بر اساس قانون سازمان مالیات و دارایی مرتکب جرم شده است. موسسه ی حقوقی ثبت شرکت کریم خان شما را در انجام مراحل تشکیل پرونده، تشکیل پرونده ی ارزش افزوده، ثبت نام کد اقتصادی ، مراحل تشکیل پرونده ی مالیاتی و تشکیل پرونده ی دارایی همراهی می نماید.

در حقیقت، تشکیل پرونده ی مالیاتی به این معناست که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام می کند که چنین شرکتی تشکیل شده است و مطابق با قانون دو در هزار سرمایه ی شرکت را پرداخت کند. در غیر این صورت می بایست دو برابر مبلغ اولیه جریمه مالیاتی پرداخت نماید. به بیان دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی شرکت طی دو ماه، می بایست به جای 2 در هزار، معادل 6 در هزار سرمایه ی ثبت شده پرداخت نماید. مطابق با طرح جامع مالیاتی، اداره ی کل مالیات بر درآمد (عملکرد) بعد از تکمیل نمودن و تشکیل پرونده، برای ارائه ی مفاسا حساب مالیاتی، از اداره ی کل مالیات بر ارزش افزوده استعلام می نماید. بنابراین در اداره ی کل مالیات بر ارزش افزوده نیز باید جهت تشکیل پرونده اقدام گردد. جهت مشخص کردن حوزه ی مالیاتی و تشکیل پرونده ی دارایی باید به نزدیک ترین اداره ی امور مالیاتی مربوطه مراجعه شود. لازم به ذکر است که جهت پیشگیری از مشکلات احتمالی، می بایست کد پستی دقیق خود را هم از اداره ی پست استعلام نموده، زیرا در صورتی که آدرس قانونی با کد پستی مغایر باشد، جهت درخواست کد اقتصادی مشکل ایجاد خواهد شد.

در ادامه مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده ی دارایی را بیان نمودیم. خاطر نشان می شویم، کارشناسان مجرب ثبت شرکت کریمخان می توانند با تجربه و تخصصی که در این زمینه دارند شما بزرگواران را به بهترین نحو راهنمایی نمایند.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده دارایی

  1. اصل و کپی تمام مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، شرکتنامه، تقاضانامه، روزنامه رسمی، مهر شرکت)
  2. اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه ی رسمی(در صورت وجود تغییرات)
  3. اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
  4. تکمیل دفترچه ی مشخصات شناسایی شرکت
  5. گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفتر خانه ی اسناد رسمی
  6. فیش واریزی دو در هزار سرمایه ی ابتدایی شرکت
  7. فیش آب و برق و تلفن و گاز دفتر شرکت
  8. وکالت نامه یا معرفی نامه ی کتبی از سوی شرکت(در صورتی که مدیر عامل حضور نداشته باشد)
  9. اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت

چند نکته ی مهم

  •  اجاره نامه حتما باید در دفاتر املاک تنظیم شده باشد و لازم است که دارای کد رهگیری اینترنتی و هولوگرام سریال دار باشد یا اینکه در دفاتر اسناد رسمی تهیه و تنظیم شود.
  • در صورتی که محل قانونی شرکت، محل سکونت مدیر عامل باشد و شرکت به صورت خانوادگی تشکیل شده باشد هم می بایست اجاره نامه به نام شرکت تهیه و تنظیم گردد.
  • کارت ویزیت املاکی که سند اجاره در آن تنظیم شده است، می بایست به قرارداد اجاره پیوست شده باشد.

تشکیل پرونده ی مالیاتی چقدر به طول می انجامد؟

زمان لازم برای تشکیل پرونده ی مالیاتی در همه ی حوزه ها به جز حوزه ی مالیاتی غرب تهران یک هفته می باشد. در حوزه ی مالیاتی غرب تهران به دلیل بازدید اداره ی دارایی مستغلات از مکان استقرار شرکت، تشکیل پرونده ی مالیاتی نیازمند زمان بیشتری می باشد.

نکات مهم در خصوص تشکیل پرونده مالیاتی

  1. در صورتی که محل دفتر شرکت به صورت ظاهری یا غیر واقعی اعلام شده باشد، باید برای آن تشکیل پرونده داد و جهت تشکیل پرونده نیز به اجاره نامه و سند مالکیتی که به نام شرکت مربوطه باشد نیاز است. همچنین در واحدهای مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلام شده که در روزنامه ی شرکت موجود می باشد به بازدید از آن اقدام می گردد.
  2. در صورتی که شرکتی در سال مالی گذشته فاقد هر نوع فعالیتی بوده باشد و یا اینکه به تازگی تاسیس شده باشد، باید عدم فعالیت شرکت را به دارایی اعلام کند. برای اعلام عدم فعالیت شرکت، تشکیل پرونده در حوزه ی مالیاتی ضروری می باشد.
  3. در صورتی که فاصله ی تاسیس شرکت تا زمان تشکیل پرونده از یک سال بیشتر باشد، توضیحات شرکت در خصوص عدم تشکیل پرونده ضروری می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *