فرآیند ثبت شرکت


موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مطلب قصد دارد در خصوص فرآیند ثبت شرکت مطالبی را ارائه دهد.یک انجمن یا بنگاه تجاری و یا یک شخص حقیقی یا حقوقی و یا ترکیبی از هر دوی آنها است. بنا بر تعریف قانون مدنی، شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیء واحد به نحو اشاعه. ولی این تعریف در برگیرنده مشاعات نیز می‌باشد. بنابر مفهومی که از قانون تجارت استنباط می‌شود، شرکت، قراردادی است که بر اساس آن اعضا یا شرکا سود حاصل از سرمایه را تقسیم می‌کنند. شرکت‌ها در قوانین ایران شخصیت حقوقی دارند.

 

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی جهت دستیابی به سود و منفعت می‌توانند توانایی های خود را اعم از سرمایه، تخصص و ارتباطات در کنار یکدیگر قرار دهند که مجموع این توانایی‌ها در کنار هم می‌بایست تحت چهارچوب خاص با عقد قراردادی مابین این افراد صورت پذیرد . شرکت‌ها نوع خاصی از این قراردادها هستند که هرکدام از انواع شرکت‌ها ( مسئولیت محدود، سهامی خاص، سهامی عام، تضامنی…) چهارچوب و تعریف خاصی از ارتباطات مابین شرکاء و سهامداران و همچنین مابین شرکا و اشخاص ثالث (خارج از شرکت) را بیان می ‌دارد.

مرجع ثبت شرکت

درکشور،قوانین مربوط به شرکت های تجاری در اولین قانون تجارت که در سال های 1303 و 1304 شمسی تایید و پیش بینی شد و پس ازآن قانون تجارت مصوب 13 اردیبهشت ماه 1311 تحت 0203 ماده مقرراتی درباره ی شرکت های تجاری پیش بینی نمود که 74 ماده آن مخصوص شرکت های سهامی است.

” اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی “مرجع ثبت شرکت ها در تهران و “اداره ثبت اسناد مرکز اصلی شرکت”در خارج از تهران است.

درحالی که براساس ماده 4 اصلاح آیین نامه ثبت شرکت ها ” در محلی که اداره یا شعبه ثبت مقررشده است برای ثبت شرکت های داخلی….مسئول مخصوصی از سمت اداره محل ثبت مشخص خواهد شد”.

و اگر در محل شرکت اداره مرتبط برای ثبت نباشد در دفتر اسناد رسمی یا در دفتر دادگاه درج شود منوط به اینکه طی سه ماه پس از تاسیس اداره ثبت در محل شرکت به ثبت آن اقدام شود.

ضرورت ثبت شرکت

ثبت شرکت باعث به رسمیت شناختن آن و بالا بردن اعتبار شرکت می شود.بر این اساس ثبت شرکت ها الزامیست و دولت باید تا حد امکان جهت تاسیس و ثبت شرکت نظارت کامل داشته باشد تا سواستفاده ها کاهش یابد.

سوالی که ممکن است مطرح شود این است که به موجب کدام یک از این قوانین الزامی بودن آن ها تصریح شده است؟

در این مورد سه قانون به شرح زیر تصویب شده است:

  1. ماده 195 قانون تجارت”ثبت تمامی شرکت های نام برده در این قانون اجباری و تابع کلیه مقررات قانون ثبت شرکت ها است”
  2. به موجب قانون ثبت اسناد،ثبت شرکتنامه ها الزامیست.
  3. براساس تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب 31/2/1368 ثبت شرکت ها اجباریست.
  4. نظامنامه قانون تجارت وزارت عدلیه مصوب 1311 ثبت شرکت های تجارتی را اجباری اعلام کرده است.مادامی هر گاه یکی از شرکت های تجارتی کارهای ثبت را انجام ندهند و درج نکنند به رسمیت شناخته نمی شود و بطور محض برخلاف قانون بوده و مراجع مرتبط می توانند از انجام فعالیت های آن جلوگیری نمایند.

با اعمال قوانین ثبت شرکت ها نتیجه های زیر بدست می آید:

  1. شرکت بعنوان یک شخص قانونی دارایی حقوق و وظایف معرفی و شناخته می شود.
  2. می تواند مبداء آثار و اعمال و منشا معاملات و روابط مالی و اقتصادی بشود.
  3. زمانی که شرکت به صورت رسمی ثبت شود، باعث میشود قراردادهای که بین شرکا رسمی منعقد شده اجازه ندهد تا بعدها هیچ یک مانند اسناد غیر رسمی از وجود شرکت نامه و اساسنامه و سایر تصمیمات ادعایی بی اطلاعی نمایند و یااعتراضات که درباره ی اسناد غیر رسمی به آن ها وارد نمایند مراجعه کنند.
  4. ازمنظر معامله کنندگان ثبت شرکت از درجه ای اهمیت بالایی برخورداراست که بدون اینکه به آن توجه کننده معامله نمی کنند.چون منعقد کردن قراردادهای بسیار مهم ملزم دانستن اینکه شرکت مذکور تا چه اندازه سرمایه دارد،اختیاران مدیران شرکت تا چه حد است ودرآخر توانایی و قدرت شخص حقوقی به چه میزان است.ساختار تشکیل دهنده ی شرکت باید روزنامه های کثیرانتشار چاپ گردد تا عموم درجریان کار این شرکت باشند،درحالی که در اکثر کشورها رایج است هر فرد خارجی حتی این که ظاهراَ ذینفع نباشد می تواند به پرونده ای که برای ثبت شرکت تشکیل شده مراجعه و از اطلاعات آن آگاهی پیدا کند.«مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها از جمله ایرانی و خارجی برای اکثریت آزاد و هر ذینفعی می تواند رونوشتی از گواهی ثبت آنها تهیه کند»طبق آیین نامه ی مصوبه ی خرداد 1310 و مقررات 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری در کشور ما این قانون تصویب شده است.
  5. درزمان انحلال یا ورشکستگی با قوانین خاصی وضع مالی شرکت پیگیری می شود.

اصل اجباری بودن ثبت شرکت ها به دولت اجازه را می دهد که تحقیقات و پیگیری های دقیقی نسبت به مقدمات تاسیس و شرایط بوجود آمدن شرکت انجام گردد تا از تشکیل شرکت غیرقانونی جلوگیری کند

جریان ثبت

برای ثبت شرکت اظهارنامه درخواست کننده ثبت و درخواست نامه ثبت شرکت باید به موجب قانون و آیین ثبت شرکت تسلیم گردد و برای این امور اوراق چاپی مخصوص از طریق اداره ثبت شرکت ها تهیه و مقرر شده که متقاضی ثبت شرکت آن ها را در دو نسخه تنظیم و تسلیم مرجع درج می نماید.

طبق ماده 196 قانون تجارت اسناد و مکتوبات که برای به ثبت رسانیدن شرکت الزامی است در نظامنامه وزارت عدلیه تعیین شده که به طور خلاصه به صورت زیر است:

  1. شرکت نامه حاوی مشخصات شرکت
  2. اساسنامه
  3. صورتجلسه مجمع عمومی که توسط اعضاء امضا شده باشد.
  4. صورتجلسه انتخاب هیات مدیره و قبولی آنان
  5. رسید سرمایه

پس از ارائه کردن اسناد و مدارک ذکرشده به سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها مراجعه نموده و اطلاعات خواسته شده را تکمیل نمایید.سپس مدارک را به وسیله پست به اداره ثبت شرکت ها ارسال فرمایید.پس از تقدیم مدارک به مراجع صلاحیتدار ثبت شرکت ها و انجام بررسی های لازم و ثبت مراتب در دفتر مخصوص ثبت و دفتر دیگری که شماره ردیف و خلاصه شرکتنامه و اساسنامه در آن ثبت می شود

خلاصه مفاد شرکتنامه باید طی مدت یک ماه در روزنامه رسمی کشور و یک روزنامه کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت به خرج خود شرکت ثبت و انتشار یابد.

وفق ماده 7 نظامنامه قانون تجارت باید به شرح زیر باشد:

  1. نام ، نوع ، موضوع ، مرکز فعالیت و آدرس و مشخصات شرکت
  2. شماره و تاریخ ثبت شرکت
  3. میزان سرمایه ( با قید مقدار پرداخت و تعهد شده )
  4. اسامی مدیر یا مدیران شرکت
  5. زمان شروع و خاتمه فعالیت شرکت زمانی که شرکت برای مدت محدود تشکیل شده باشد.

در شرکت های تضامنی و مختلط ، اسامی شرکاء ضامن هم علاوه بر موارد فوق باید ذکرشود.

تغییرات ثبت

براساس ماده 200 قانون تجارت : ” هنگامی که تصمیماتی برای تغییر اساسنامه شرکت یا تمدید مدت شرکت اضافه بر مدت مقرر یا انحلال شرکت ( حتی در مواردی که انحلال بواسطه انقضاء مدت شرکت صورت می گیرد ) و تعیین کیفیت تغییر حساب یا تبدیل شرکاء یا خروج بعضی از آن ها از شرکت یا تغییر اسم شرکت گرفتن شود ” باید تصمیمات مزبور طی صورت جلسه رسمی شرکت تنظیم و به امضاء تصمیم گیرندگان برسد و به همان صورتی که در ثبت اولیه شرکت عمل شده بود ثبت و اقدام و انتشار تصمیمات نام برده شود.

در ماده 9 نظامنامه اضافه شده است که : ” در هر موقعی که مدیر یا مدیران شرکت تغییر می نمایند ” و ايضاً در زمان رفع زمینه ها و نقض بایدً تصمیمات اتخاذ شده درج و منتشرشود.

موسسه شرکت ثبت کریم خان،با چندین دهه سابقه درخشان،افتخار این را دارد که به عنوان یکی از قدیمی ترین مراکز ثبتی درفرآیند ثبت شرکت خدمت شما متقاضیان گرامی باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *