ثبت شرکت از طریق مرجع ثبت شرکت ها

در این مقاله برآنیم تا علل ثبت شرکت در مرجع ثبت شرکت ها را تشریح نماییم. ابتدا لازم است بدانیم که قوانین و مقررات ثبت شرکت ها ، در قانون تجارت و قانون ثبت شرکت ها پیش بینی شده اند. هر کدام از این قوانینی که نام برده شد در رابطه با ثبت شرکت ها،دارای آیین نامه یا نظامنامه ای می باشند که جزئیات تشریفات ثبت آن ها را بیان می نماید. قانون 25 دلو 1303 اولین قانون تجاری می باشد که در آن از شرکت های تجاری صحبت شده است. پس از این قانون، قوانین 12 فروردین و 12 خرداد 1304 شمسی به تصویب رسید که در آن ها به اختصار به بیان وضعیت شرکت های تجاری اعم از سهامی ،تضامنی ،مختلط و تعاونی پرداخته شده است. سپس قانون ثبت شرکت ها در 11/3/1310 به تصویب رسید که هدف آن ایجاد قوانین و مقرراتی جهت ثبت شرکت های موجود و تطبیق آن ها با مقررات قانون تجارت بود که بخشی از مواد این قانون در 30/12/1362 اصلاح شد. قانون تجارت (مصوب 13/2/1311) اولین قانونی می باشد که در رابطه با شرکت های تجاری وضع شد و هنوز هم پس از گذشت حدود شصت سال ، پایه و اساس حقوق تجارت ایران را تشکیل می دهد.

برای تشکیل یک شرکت، لازم است که یک سلسله اصولی رعایت گردد که اگر غیر از این باشد شرکت به وجود نمی آید.در برخی مواقع شرکت بصورت قانونی ایجاد می شود، اما سپس به دلایلی انحلال می گردد. در رابطه با این موضوع ماده ی 195 قانون تجارت بیان نموده است : «ثبت تمام شرکت های مذکور در این قانون الزامی و تابع همه ی مقررات قانون ثبت شرکت ها است ». ماده ی 2 قانون ثبت شرکت ها (مصوب 1310) نیز ،ثبت شرکت های تجاری را ضروری تلقی نموده و برای مدیران شرکتی که شرکت خود را به ثبت نرسانیده اند، جزای نقدی مشخص نموده و اضافه نموده است که « در صورت درخواست مدعی العموم، حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد». این قسمت از ماده ی اخیر به این معنا می باشد که تا زمانی که دادستان انحلال یک شرکت را تقاضا نکرده و دادگاه حکم به انحلال آن نداده است، شرکت با جمع شرایط دیگر، تشکیل شده به حساب می آید، اما در صورتی که دادستان انحلال شرکت را تقاضا نماید، فقط به علت تقاضای وی و به دلیل عدم ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها ،شرکت مذکور منحل اعلام خواهد شد و هیچ دلیل دیگری جهت صدور حکم انحلال آن لازم نیست.

شما همواره می توانید سوالات خود را با ما در میان بگذارید. ثبت شرکت کریم خان آماده ی پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان در زمینه های حقوقی و ثبتی می باشد.

گردهمایی و قرارداد و توافق جهت ثبت یک شرکت و انجام برخی از فعالیت های اقتصادی به تنهایی نمی تواند اعتبار و شخصیت حقوقی برای شما ایجاد کند . تمام این گردهمایی ها و کانون ها باید به ثبت برسند. این تنها مربوط به قوانین ایران نیست بلکه در تمامی دنیا، شرکت ها زمانی وجهه قانونی پیدا می کنند که ثبت شوند. پس عواملی از قبیل ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها و انتشار قرارداد شرکت به شرکت موجودیت و شخصیت حقوقی نمی دهد، بلکه امکان دارد شرکت بدون آنکه ثبت شده باشد شخصیت حقوقی پیدا کرده باشد، اما هنگامی که شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها ثبت گردید، به این دلیل که ثبت شرکت پس از تشکیل شرکت انجام می شود،قرینه ای قوی بر این می باشد که شرکت دارای شخصیت حقوقی می باشد، در حقیقت یعنی شرکت تشکیل شده است. با این حال باید توجه کرد که ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها،به این معنا نیست که شرکت وجود حقیقی دارد و هر زمانی که مشخص گردد که شرکت بدون توجه به سایر شرایط و قوانین تشکیل شرکت به ثبت رسیده است، شرکت ابطال خواهد شد. مثل زمانی که ثابت شود یکی از شرکا اهلیت امضای قرارداد شرکت را نداشته است یا بدون قصد بوده، به این علت که اگر چنین عواملی وجود نداشته باشد،نمی توان قرارداد شرکت را ایجاد کرد و حتی ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها نیز نمی تواند به آن موجودیت قطعی بدهد و هر ذینفعی به رغم ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها، حق تقاضای ابطال شرکت را خواهد داشت.

ثبت شرکت ها در تمامی دنیا توسط مرجع ثبت شرکت ها انجام می گیرد . در ایران نیز ثبت شرکت ها در اداره ای با عنوان «اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی» انجام می گردد که یکی از دوایر اداره ی کل ثبت اسناد و املاک می باشد. البته این به این معنا نیست که هر کسی خواهان ثبت شرکت می باشد باید به تهران مراجعه نماید و شرکت خود را به ثبت برساند . در حقیقت در بخش مرکزی اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی فقط متقاضیان تهرانی می توانند شرکت خود را ثبت نمایند. متقاضیان ثبت شرکت در شهرستان ها باید به اداره ثبت اسناد مرکز اصلی مراجعه کنند . مطابق با ماده 4 اصلاح آئین نامه ثبت شرکت ها ، در محل این ادارات و شعب متصدی مخصوصی جهت نظارت و انجام فرآیند ثبت شرکت بصورت دائمی حضور خواهد داشت . الزامی است که تقاضای ثبت شرکت توسط مدیران شرکت انجام گیرد. لازم است تغییراتی که در طول حیات شرکت در آن ایجاد می شود و مطابق با قانون به ثبت نیاز دارد نیز توسط مدیران وقت شرکت به ثبت برسد. برای ثبت شرکت ، لازم است مدیران مدارکی را تسلیم مرجع ثبت شرکت ها نمایند. انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان، تصویب ترازنامه، کاهش یا افزایش سرمایه، هر نوع تغییر در اساسنامه، انحلال شرکت و نحوه ی تصفیه ی آن از جمله تصمیماتی می باشد که باید در اداره ی ثبت شرکت ها ثبت گردد.

وظایف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی

  1. ثبت شرکت های تجاری ایران، حوزه تهران و همچنین ثبت تمام شرکت های خارجی در ایران و موسسات غیر تجارتی ایرانی حوزه تهران و ثبت کلیه موسسات خارجی در ایران
  2. ثبت علائم تجاری و اختراعات و نام تجارتی و اشکال و ترسیمات صنعتی
  3. ثبت دفتر تجاری و پلمپ دفاتر تجاری و غیر جارتی حوزه تهران

وظایف اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بر اساس ماده 2 طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکت ها

  1. ثبت شرکت های تجارتی و موسسات غیر تجارتی ایرانی حوزه تهران و تغییرات بعدی آن
  2. ثبت دفتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران
  3. پلمپ دفاتر تجارتی و غیر تجارتی حوزه تهران
  4. ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی در ایران و تغییرات بعدی آن
  5. ثبت موسسات خارجی در ایران
  6. تعیین نام شرکت های خارجی و موسسات غیر تجارتی در شرف ثبت سراسر کشور

توجه به این نکته اساسی فراموش نشود که اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به متقاضیان ثبت شرکت ها توصیه مکرر دارد که جهت ثبت شرکت خود از مشاور و یا وکیل دارای صلاحیت استفاده نمایند. بنابراین چنانچه قصد دارید ثبت شرکت کنید بهتر است با مشاورین ما در ثبت شرکت کریمخان تماس حاصل فرمایید.

البته لازم به ذکر است بر اساس ماده ی 197 قانون تجارت ، علاوه بر ثبت شرکت، باید خلاصه ی شرکتنامه و منضمات آن نیز انتشار پیدا کند. طبق ماده ی 6 نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه و تبصره ی آن ، این امر باید در ظرف ماه اول ثبت هر شرکت و توسط اداره ی ثبت محل تشکیل شرکت یا جانشین آن، وابسته به موضوع، در مجله ی رسمی دادگستری و یکی از جراید کثیرالانتشار مرکز اصلی شرکت، به هزینه ی خود شرکت انجام گیرد. مطابق با ماده ی 5 قانون ثبت شرکت ها ، علاوه بر شرکت های ایرانی ، نمایندگی یا مدیریت شعبه ی شرکت های خارجی نیز مشروط بر اینکه بخواهند در ایران فعالیت نمایند موظف به ثبت شرکت در ایران می باشند. عدم ثبت شرکت از جانب آن ها، باعث صدور حکم پرداخت جریمه توسط اشخاص مسئول و جلوگیری از فعالیت شرکت و شعبه ی آن در ایران است.

ماده ی 220 قانون تجارت جهت سهولت احراز ثبت شرکت های خارجی بیان نموده است: « هر شرکت خارجی که بر اساس قانون ثبت شرکت ها مصوب خرداد ماه 1310 موظف به ثبت است باید در تمام اسناد و صورتحساب ها و اعلانات و نشریات خطی یا چاپی خود در ایران، بیان نماید که تحت چه نمره ای در ایران به ثبت رسیده است در غیر اینصورت محکوم به پرداخت جزای نقدی از 200 تا 2 هزار ریال خواهد شد.این مجازات اضافه بر مجازاتی می باشد که در قانون ثبت شرکت ها برای عدم ثبت شرکت تعیین شده است. »

همانگونه که ملاحضه می شود، میزان مجازات شرکت هایی که شرکت خود را ثبت نمی کنند و یا در انتشارات خود نمره ی ثبتشان را ذکر نمی کنند ، بسیار اندک است. از آنجا که تعقیب شرکت مشروط به دخالت دادستان می باشد، در صورتی که اختلافی میان شرکت خارجی که در ایران فعالیت می کند و مشتریان او رخ ندهد کسی به دادستان اطلاعی نمی دهد، و شرکت های خارجی می توانند بدون دغدغه ی خاطر در ایران فعالیت نموده و احتمالا جریمه ی ناچیزی هم پرداخت کنند. به همین علت، بهتر است موسسات دولتی در مواردی که می خواهند با یک شرکت خارجی قراردادی منعقد کنند از آن ها سند ثبت شرکت در ایران را درخواست کنند. این کار راه حل خوبی می باشد تا شرکت های خارجی مجبور شوند قبل از معامله با مشتریان خود در ایران شرکت خود را در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت برسانند. شما می توانید جهت ثبت شرکت خود پس از جمع آوری مدارک لازم به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نموده و اقدامات لازم را در کوتاهترین مدت انجام دهید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *