قوانین مربوط به علائم غیر قابل ثبت

قبل از اینکه مشخصات علائم غیر قابل ثبت را برشمریم لازم است ابتدا به بیان بخش مختصری از خصوصیات و ویژگی های نام و علائم تجاری بپردازیم. همانطور که در مقالات پیشین ثبت شرکت کریمخان در این خصوص بیان نمودیم نام تجاری به عنوان مجموعه ای از ارزش ها در نظر گرفته می شود. بنابراین، تصور نام تجاری به عنوان مجموعه ای از ارزش ها مبنایی برای بازاریابان فراهم می کند تا قادر باشند مطابق با آن، نام تجاری مورد نظر خود را به درستی برگزینند. به همین سبب هنگام انتخاب یک نام تجاری لازم است به مجموعه ای از ارزش ها توجه شود تا به عنوان یک نام ماندگار در ذهن ها باقی بماند.

محصولاتی که فقط به جنبه ی تأمین نیاز توجه داشته باشند در میان سایر محصولات هم رده ی خود نادیده گرفته می شوند. این در صورتی می باشد که علائم تجاری به خوبی قادر باشند مصرف کننده را به سوی خود جذب نمایند ، به این دلیل که نام های تجاری ارزشهایی می باشند که با مصرف کنندگان و گروه های هدف، ارتباط آگاهانه برقرار می کنند. بیشتر مدیران قبل از آنکه به نام تجـاری خود توجه داشـته باشـند، جهت گسترش بازار هـدف به فعالیتهای ترفیعی و تبلیـغی خود توجه می کنند. مطالعه و بررسی بیشتر در رابطه با نام های تجاری خوب و حوزه ی فعالیت شرکت ها ، مدیران شرکت ها را قادر می سازد تا با برنامه ریزی درست، هماهنگی و استفاده ی درست از منابع ، موجب بالا بردن امتیاز علائم تجاری خود شوند.

به بیان ساده منظور از یک نام تجاری ، به کاربردن آن به عنوان ابزاری جهت بیان در اختیار داشتن مالکیت قانونی یک محصول می باشد. ایجاد یک نام تجاری نشان دهنده ی سرمایه گذاری روی یک محصول است ، که سازمان ها به دنبال این هستند که با در اختیار گرفتن حق مالکیت قانونی نام تجاری از آن به عنوان یک وسیله پشتیبانی کننده در برابر تقلید کنندگان استفاده نمایند. لازم به ذکر است که ثبت نمودن قانونی نام تجاری فقط تا حدی برای آنان حمایت قانونی به همراه دارد. البته بر اساس ماده ی 576 قانون تجارت،انتخاب نام تجاری اختیاری می باشد، مگر در مواردی که وزارت دادگستری ثبت آن را الزامی نماید.

بر اساس ماده ی 578 قانون تجارت ، نام تجاری ثبت شده را هیچ شخص دیگری در همان محل نمی تواند انتخاب کند، این کار فقط در صورتی امکان پذیر است که نام تجاری ثبت شده با نام خانوادگی او یکی باشد. صاحب تجارت خانه ای که شریک ندارد نمی تواند نامی برای تجارت خانه ی خود انتخاب کند که وجود شریک را برساند، مثلا تجارت خانه ی محمدی که فقط متعلق به خود اوست نمی تواند به نام تجارت خانه ی محمدی و برادران یا محمدی و شرکا و مانند این بیان شود.

بر اساس ماده ی 5 قانون ثبت علائم و اختراعات، اختیار نمودن برخی علائم به عنوان علامت تجاری ممنوع می باشد. ثبت شرکت کریم خان در ادامه به بیان این علائم غیر قابل ثبت می پردازد.

موارد مهم در خصوص علائم غیر قابل ثبت

  1. علائم دولتی، مملکتی و رسمی(مانند آرم جمهوری اسلامی ایران ،هلال احمر و…)
  2. کلمات یا عباراتی که باعث تصور انتساب به مقامات رسمی ایران شود.( از قبیل شاهنشاهی، سلطنتی، دولتی و امثال آن)
  3. علائمی که از بین برنده نظم عمومی یا منافی عفت باشد.(علائمی که به عنوان علامت تجارتی به کار می رود یا یکی از اجزای علامت تجارتی را تشکیل می دهد، به هیچ عنوان نمی تواند بر خلاف ضوابط اسلامی باشد)
  4. علائمی که قبلا ثبت شده باشد.
  5. کلمات یا عباراتی که به نوعی یادآور انتساب به سازمان ها یا مقامات رسمی ایران باشد. (مانند کلماتی چون انقلابی یا دولتی و نظیر آن ها)

لازم به ذکر است که وزارت امور خارجه، نمونه هایی از پرچم کشورهای مختلف را به اداره ی ثبت علائم و اختراعات می فرستد تا از ثبت علائمی که مانند آن ها باشد خودداری گردد.

بر اساس ماده ی 9 قانون ثبت علائم و اختراعات، در موارد ذیل متصدی شعبه ی مذکور در ماده ی 6 تقاضای ثبت علامت تجاری را رد خواهد کرد :

  • در صورتی که علامت تجاری مخالف با مقررات قانون باشد.
  • در صورتی که علامت قبلا به نام دیگری ثبت شده باشد و یا علامت انتخابی با علامت دیگری که ثبت شده است به قدری شباهت داشته باشد که مصرف کنندگان عادی یعنی اشخاصی را که اطلاعات مخصوصی درباره محصول ندارند به اشتباه بیندازد.

در ضمن لازم است بدانید علائمی که نام و عبارت عمومی و مورد استعمال همگان باشد را نمی توان به عنوان علامت تجاری ثبت کرد. به عنوان مثال اگر کالا پارچه است نمی توان خود کلمه ی پارچه یا انواع آن از قبیل کتان و پنبه و پشم و حریر را به عنوان نام تجاری انتخاب نمود. صفات مشخصه ی یک علامت تجاری داشتن اصالت و تازگی می باشد و این دو مشخصه فقط با ابتکار حاصل می شود. با این حال استفاده از یک علامت تجارتی برای کالاهای غیر مشابه موردی ندارد. همچنین لازم به ذکر است محصولات متعدد یک بازرگان می تواند دارای یک علامت باشد و شخص دیگری نمی تواند در کالاهای مشابهی که دارد از علامت ثبت شده ی وی استفاده کند.

همانگونه که در بالا ذکر شد صفات مشخصه ی یک علامت تجاری دارا بودن اصالت و تازگی می باشد که ثبت شرکت کریمخان به تعریف هریک از این دو بصورت مجزا می پردازد.

اصالت داشتن علامت تجاری به این معنی می باشد که علامت ثبت شده باید اختصاصی باشد و توسط دیگری در کالاهای مشابه مورد استفاده قرار نگرفته باشد.

تازگی علامت تجاری نیز به این معنا می باشد که علامت ثبت شده به سبب تغییراتی که در آن رخ داده است از علامت قبلی کاملا مشخص و متمایز باشد. آئین نامه ی علائم تجاری، کالاهای تجاری را طبقه بندی نموده است و هر علامتی که برای طبقه ای از کالاها ثبت شده باشد ، در همان طبقه از طرف دیگری قابل ثبت و انتقال نیست.

ثبت شرکت کریم خان در این مقاله از کتب حقوق تجارت حسینقلی کاتبی انتشارات گنج دانش ، حقوق تجارت(کاربردی) علیرضا راشدی اشرفی چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه ی مطالعات و پژوهش های بازرگانی و فرهنگ حقوق تجارت فهیمه ملک زاده دادگستر نشر بهره مند شده است.

منظور از یک نام تجاری ، به کاربردن آن به عنوان ابزاری جهت بیان در اختیار داشتن مالکیت قانونی یک محصول می باشد. ایجاد یک نام تجاری نشان دهنده ی سرمایه گذاری روی یک محصول است.همکاران متعهد ما،در ثبت شرکت کریمخان همواره آماده پاسخگویی سوالات و مشکلات شما عزیزان در خصوص ثبت علائم تجاری باشند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *