علل ممنوعیت ثبت نشان ها و مدال های دولتی بعنوان علائم تجاری

طی این نوشتار میخواهیم علل ممنوعیت ثبت نشان ها و مدال های دولتی بعنوان علائم تجاری را بیان کنیم که جهت این امر لازم است ابتدا به بیان علائم تجاری که ثبت آن ها غیرمجاز است بپردازیم. مطابق با ماده ی 5 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب سال 1310 ثبت علائم ذیل مجاز نمی باشد :

  1. بیرق مملکتی ایران و هر بیرق دیگری که دولت ایران به عنوان علائم تجاری منع نماید
  2. علامت هلال احمر
  3. نشان های دولتی
  4. مدال های دولتی
  5. انگ های دولت ایران

ثبت شرکت کریمخان در ادامه ی این نوشتار به صورت مجزا به شرح هریک از موارد فوق پرداخته است.

بیرق

بیرق به معنای پرچم می باشد و پرچم کشور نمایانگر استقلال و حاکمیت حکومت جمهوری اسلامی ایران می باشد که بر سر در ادارات و سازمان های دولتی و اماکن ورزشی و آموزشی و به مناسبت هایی در میادین عمومی و بالای عرشه ی کشتی های جمهوری اسلامی ایران در اهتراز است .همچنین در جبهه های جنگ و دفاع از استقلال و تمامیت ارضی مملکت بر دوش رزمندگان قرار می گیرد.

اصل 18 قانون اساسی در رابطه با مشخصات و ویژگی های بیرق چنین بیان نموده است : پرچم رسمی ایران به رنگ های سبز و سفید و سرخ با علامت مخصوص جمهوری اسلامی و شعار «الله اکبر» می باشد و نمایانگر افتخار و عظمت حکومت و کشور ایران است و مورد احترام قلبی همه ایرانیان قرار دارد، به همین دلیل وقتی قهرمانان عزیز ما به طور گروهی یا فردی در میادین و اماکن ورزشی به مقام و رتبه اول دست می یابند پرچم کشور با احترام خاصی به اهتراز در می آید و همراه با آن سرود کشور نواخته می شود . که در آن لحظات اشک شوق در چشمان هر شخص ایرانی جاری می شود و به برافراشتن پرچم و نواختن سرود ملی خود و همچین قهرمانی افتخار می کنند. با این دلایل و خصوصیاتی که بیان نمودیم چنین علامتی متعلق به سرزمین و حکومت و ملت می باشد و افراد و موسسات نمی توانند از آن به عنوان علائم تجاری و یا اجزاء علائم تجاری خود استفاده کنند.

علامت هلال احمر

هلال احمر سازمانی می باشد که کارهایش در راستای کمک و تعاون در ابعاد و سطوح مختلف می باشد که نمونه ی فعالیت ها و خدمات این سازمان به شرح زیر می باشد :

1 – ساختن دست و پا و سایر اعضاء مصنوعی برای کسانی که به علت های مختلف فلج شده و یا در عملیات جنگی معلول شده اند.

2 – این سازمان در هنگام جنگ جهت کمک به افراد بیمار و مجروح و مصدوم و حمل آن ها به بیمارستان ها و به عنوان پست های امداد پزشکی جهت مداوا و معالجه مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین افرادی که اقدام به حمل و جابجایی آن ها می نمایند و یا وسایل نقلیه ای که آن ها را حمل می کنند، وسایل نقلیه مانند آمبولانس و غیره با داشتن علامت مزبور که بر روی بازوی امدادگران نصب می شود و همچنین بر روی آمبولانس و وسیله نقلیه مورد نظر نیز با رنگ قرمز درج می شود به حمل مصدومان و مجروحان اقدام می نمایند که نظامیان دشمن حق ممانعت از رفت و آمد آنان و تیراندازی به سوی آن ها را ندارند. زیرا فصل 7 قرارداد ژنو در رابطه با علامت مشخصه ، برخی از این علائم را که ثبت شرکت کریم خان در ادامه به آن ها اشاره نموده پذیرفته است.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان ارائه دهنده کلیه خدمات در امور ثبتی بوده و همچنین مشاوره رایگان را در اختیار شما قرار می دهد.

علائم پذیرفته شده در فصل هفتم قرارداد ژنو

  • علامت صلیب سرخ جهانی را به عنوان علامت مشخصه ی ارتش های برخی از ممالک دنیا پذیرفته اند.
  • علامت هلال احمر را قبول نموده اند.
  • به این علت و مطابق با قرارداد ، علامت مذکور باید تحت مراقبت و نظارت مقامات نظامی ذیصلاح روی پرچم ها و بازوبندها و لوازم و وسایل مربوط به ادارات بهداری نصب شود.
  • کارکنان بهداری که جهت یافتن مجروحین و بیماران و جلوگیری از سرایت امراض تلاش می کنند و همچنین کشیشان وابسته به نیروهای مسلح مورد احترام و حمایت قرار دارند.
  • همچنین نظامیان و پرستاران و امدادگرانی که جهت حمل مجروحین آموزش دیده اند مشمول این حمایت می باشند و می توانند اقدام به حمل و جابجایی مجروحین و بیماران و مصدومین نمایند و آن ها را جهت انجام اقدامات و فوریت های پزشکی و کمک های اولیه به مراکز امداد و بیمارستان هایی که جهت این امر پیش بینی شده است حمل و نقل نمایند.

3 – در حقیقت این سازمان (هلال احمر) در حوادث قهری از قبیل زلزله،سیل،طوفان و غیره به عنوان یک سازمان امدادی برای کمک های مختلف به یاری آسیب دیدگان می شتابد و اقداماتی را که در ذیل به آن ها اشاره می کنیم انجام می دهند.

اقدامات امدادگران سازمان هلال احمر

  1. مداوا و کمک های اولیه در محل و رساندن مجروحین و آسیب دیدگان به بیمارستان ها
  2. تامین غذا و خوراک مناسب برای حادثه دیدگان
  3. تامین پوشاک و لباس و وسایل لازم از قبیل وسایل پخت و پز و اوراق و پتو و سایر وسایل مورد نیاز

این امدادگران این خدمات و وسایل را به مصدومین و حادثه دیدگان ارائه می دهند بدون اینکه از آن ها چیزی دریافت کند. خدمات موسسه و افراد آن به عموم مردم در مواقع لزوم کاملا رایگان می باشد و علامت این سازمان هم، علامت عزیزی می باشد زیرا که مفهوم آیه سوره مبارکه مائده یعنی سوره پنجم قرآن مجید را (تعاونو علی البر و التقوی…) در دل ها و چشم ها زنده می کند. بنابراین خود سازمان هلال احمر، سازمان نیکوکارانه و خیرخواهانه بوده و اعضاء و کارمندان آن به عنوان افرادی خیر و نیکوکار به شمار می روند. و علامت آن نشانه ی نیکوکاری و خیرخواهی و کمک های بلاعوض به افراد می باشد، به این علت است که استفاده از علامت مزبور برای تجار و شرکت ها و موسسات ممنوع است و حق ندارند آن را ثبت کنند ، زیرا که این علامت از لحاظ ملی و بین المللی دارای رسمیت بوده و مورد احترام می باشد.

نشان های دولتی

در حقیقت نشان های دولتی به اشیایی از قبیل فلزهای گرانبها مانند طلا یا نقره و یا ترکیبی از سایر فلزات با علایم و نقش های خاص گفته می شود. که به مناسبت های مختلف توسط مقامات عالیه مملکتی به دانشمندان و محققان و مامورین سازمان های دولتی اعم از کشوری و لشکری و هنرمندان و صنعتگران و مانند این ها جهت قدردانی از تلاش ها و زحمات فراوان آن ها و قدردانی از خدماتی که انجام داده اند اهدا می شود. نشان های علمی،فرهنگی،هنری،نظامی،لیاقت،قهرمانی و افتخار که هر کدام دارای ابعاد و اندازه و شکل مشخصی می باشد از این قبیل نشان ها هستند. که توسط مقامات ذیصلاح به تصویب رسیده و شکل و فرم و رنگ و جنس و سایر مشخصات آن ها مطابق با آیین نامه و تصویب نامه مانند آیین نامه نشان ها و مدال ها و امتیازات و … مشخص شده است.

مدال های دولتی

مدال های دولتی نیز همانند نشان ها می باشند که از سوی سازمان ها یا مسئولین و مقامات سطح بالای مملکت به جهت ارزشمند شمردن و ارج نهادن به تلاش ها و خدمات اشخاص شایسته که در زمینه ها و مسائل مختلف کشور انجام داده اند اهدا می شود. لازم است بدانیم این نوع نشان ها و علائم یک جانبه نیستند. این جمله به این معنی می باشد که علاوه بر اینکه از سوی مسئولین و مقامات عالیه مملکتی به نخبگان و برجستگان صحنه های علم و ادب و فرهنگ و ورزش و صنعت و هنر و خلاقیت و ابداع و اختراع و تلاش و کوشش و مجاهدت و ایثار و رشادت به طور فردی یا گروهی و در مواردی به موسسات و بنگاه های بخصوصی از قبیل بنگاه های خیریه و نیکوکاری ، امداد رسانی ، درمانی و تربیتی و غیره داده می شود، در برخی از موارد نیز توسط مردم و یا افراد عادی و یا موسسات به مقامات عالیه جهت قدردانی از خدمات شایسته و سازنده و مهم و سرنوشت سازی که انجام داده اند به صورت لوح تقدیر تقدیم می گردد که نمایانگر حق شناسی می باشد.

انگ

انگ با معانی متفاوتی مورد استفاده قرار گرفته است. ثبت شرکت کریم خان در ادامه به تحلیل این معانی پرداخته است.

  1. علامت و آدرسی که روی عدل های مال التجاره می نویسند و به معنای زنبور عسل، شیره و عصاره هم می باشد.
  2. زنبور، زنبور عسل، شیره، عصاره و نشان و علامتی است که روی عدل های تجارتی می نویسند و معانی دیگری نیز استفاده شده است. انگ های دولت ایران علامتی می باشد که برای مشخص نمودن عیار روی طلا و نقره و سایر فلزات قیمتی زده می شود تا به وسیله آن تایید و تضمینی برای ارزش آن ها وجود داشته باشد. مانند انگ هایی که به سکه های طلا و نقره ای مربوط می شوند که مقامات صلاحیت دار بر روی آن ها می زنند و به نحوی ضمانتی جهت استحکام ارزش آن ها می شود و آن سکه ها را از سکه های تقلبی و مغشوش متمایز می کند. به این دلیل این نوع علامت ها در انحصار سازمان ها و دستگاه های دولتی می باشد و جعل آن ها جرم محسوب می شود و بر اساس بند 4 ماده 525 قانون تعزیرات برای جاعل آن مجازاتی پیش بینی شده است.

ماده 525 قانون تعزیرات: هر فردی که یکی از اشیایی را که در ذیل به آن ها اشاره نمودیم جعل نماید یا با علم به جعل یا تزویر از آن استفاده کند یا وارد کشور کند ، علاوه بر جبران خسارتی که وارد نموده به حبس از یک تا ده سال نیز محکوم خواهد شد.

  1. منگنه یا علامتی که برای تعیین عیار طلا یا نقره مورد استفاده قرار می گیرد.
  2. کلمات و یا عبارتی که موهم انتساب به مقامات رسمی ایران باشد از قبیل مقامات دولتی و امثال آن ، که تعیین علامت تجاری به سلیقه و اراده و طرز فکر تجار و مسئولان شرکت های تجاری بستگی دارد که معمولا مرتبط با شغل آن ها است. این ارتباط موجب شهرت و معروفیت تاجر یا تجارتخانه و یا شرکت آن ها می شود و این حسن شهرت در موفقیت آن ها نیز موثر خواهد بود. بنابراین به ثبت رساندن کلمات یا عباراتی که موجب وهم و خیال و گمان می شود که این تجارتخانه به یکی از مقامات رسمی وابسته است، مانند اینکه گمان کنیم مسئول یا رئیس فلان موسسه دولتی هم در آن تجارتخانه سهیم می باشد و یا اینکه علامت مذکور در بین مردم این ذهنیت و تصور را بوجود آورد که تجارتخانه یا شرکت مذکور به یکی از وزارتخانه ها و یا سایر سازمان ها و موسسات دولتی وابسته است مجاز نیست. به همین علت ثبت علاماتی که موجب ایجاد توهم در بین مردم شود که این ها به مقامات رسمی مملکتی و دولتی و یا تشکیلات و سازمان های حکومتی و دولتی منتسب می باشد و توسط آن برای موسسات تجاری اعتبار کسب کرده و موقعیتی بوجود آورده است ممنوع شده است.
  3. علایمی که از بین برنده ی نظم عمومی و یا منافی عفت باشد که در مورد چنین علاماتی می توان گفت ممکن است این علائم از نوع علاماتی باشند که اولا: با نظم عمومی مخالف باشد و در نتیجه باعث اختلال و بی نظمی شود. ثانیا: با اخلاق حسنه در تضاد بوده و از این بابت باعث جریحه دار شدن احساسات مردم شود. به این علت بر اساس قانون ثبت چنین علائمی ممنوع است و اضافه بر ممنوعیت هرنوع علامت یا تصویر یا نقش و یا اعلان و آگهی، فیلم، نوار و هر چیزی که از بین برنده ی عفت و اخلاق عمومی باشد، حتی اگر جهت امر تجارت توزیع شده و یا به معرض نمایش گذاشته باشد و یا به هر منظور دیگری باشد، جرم می باشد و به مجازات منجر خواهد شد. نمونه های جرایم ضد عفت و اخلاق عمومی در مواد 637 الی 641 قانون مجازات اسلامی پیش بینی شده است. لازم به ذکر است که نظم عمومی و اخلاق حسنه از این بابت دارای اهمیت و اعتبار می باشد که فقط محدود و مربوط به مسائلی که بیان شد نمی شود بلکه در بحث عقد قراردادها اعم از قراردادهای تجاری و غیر تجاری به این مسئله توجه شده است. یکی از شروط قراردادهای تجارتی و همه قراردادها این می باشد که مخالف با اخلاق حسنه و نظم عمومی نباشد.

ماده 975 قانون مدنی در ارتباط با قوانینی که برخلاف اخلاق حسنه و نظم عمومی می باشند چنین مقرر نموده است : « محکمه نمی تواند قوانین خارجی و یا قراردادهای خصوصی را که با اخلاق حسنه در تضاد بوده اند و یا با جریحه دار نمودن احساسات جامعه یا به هر علت دیگری با نظم عمومی در تضاد باشند به موقع اجرا گذارد . حتی اگر اجرای قوانین فوق اصولا مجاز باشد »

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *