شرکت های تجارتی ، مجموع دو یا چند فرد حقوقی یا حقیقی با هدف اجرای اقدامات تجاری و بدست آوردن سود را می گویند. شرکت هایی که قصد ایجاد آن ها تجارت نمی باشد وفعالیت تجاری انجام نمی دهند،شرکت های مدنی یا حقوقی گفته می شوند.

مطابق قانون تجارت ایران در ماده 20، شرکت های تجاری را بر 7 قسم و به شرح زیر ضبط نموده است :

  1. شرکت های سهامی ( مطابق با ماده 4 لایحه اصلاح بخشی از قانون تجارت مصوب 24/12/1347 شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی خاص و عام تقسیم بندی می شود.)
  2. شرکت با مسئولیت محدود
  3. شرکت تضامنی
  4. شرکت نسبی
  5. شرکت مختلط غیرسهامی
  6. شرکت مختلط سهامی
  7. شرکت تعاونی تولید و مصرف

انواع شرکت های تجارتی

در یک دسته بندی، شرکت های تجاری را از لحاظ میزان مسئولیت افراد می توان به چهار دسته به شرح زیر بخش بندی نمود:

1. شرکت های تجاری سرمایه ای

در این شرکت ها مسئولیت شریک ها معین و مشخص است و تنها محدود به میزان دارایی یا درصد سهام دارایی هر شریک است. از جمله می توان به شرکت های سهامی خاص و عام و شرکت با مسئولیت محدود اشاره نمود .

2. شرکت های تجاری شخصی

در این گونه شرکت ها مسئولیت شریک ها نامحدود می باشد و تعهدهای شرکت تسری به همه سرمایه شریک ها می کند، مثل شرکت های نسبی و تضامنی

3. شرکت های تجاری مختلط

در این گونه شرکت ها مسئولیت برخی از شریک ها وابسته به دارایی آن ها و مسئولیت دیگران نامحدود می باشد. این شرکت ها در واقع از اختلاط شرکت های شخصی و سرمایه ایی به وجود می آیند، مثل شرکت های مختلط غیر سهامی و سهامی. شریک های نوع اول را شریک های عادی و شرکای نوع دوم را شریک های ضامن می گویند.

4. شرکت های تجاری کمیتی

در این گونه شرکت ها تعداد سرمایه گذاران زیاد می باشد و شریک ها مسئولیتی ندارند و به طور کلی هدف از تاسیس آن ها آسایش اعضای آن می باشد. شرکت های تعاونی از این نوع می باشند.

شرکت ثبت کریم خان ، با داشتن کادر حرفه ایی و متخصص خود به صورت کاملا رایگان پاسخگوی کلیه ی سوالات شما در این خصوص می باشد .
ما مفتخریم از اینکه ما را انتخاب کردید .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *