شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن

شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن


موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مطلب قصد دارد توضیحاتی در باب شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن سخن می گوید.به صورت کلی شرکت ها از حیث تاسیس و مشخص کردن شخصیت حقوقی، مطابق قانون کشور محل تشکیل خود هستند . مطابق قانون ثبت شرکت ها (1310)، هر شرکتی که در کشور ما تاسیس و مرکز اصلی آن در این کشور باشد، ایرانی بشمار میرود.( ماده 1 ) .

شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن

 

درحالی که شرکت هایی هم که در کشورهای دیگر تشکیل شده و در آن جا دارای شخصیت حقوقی شده اند که به همین عنوان در کشورما دارای اعتبار معروفی میشود و می توانند با افراد دیگر از جمله حقیقی و حقوقی قرارداد دایر کنند و در مراجع قضایی و داوری هم سوی مدعی قرار گیرند. درحالی که هر زمان شرکت های خارجی بخواهند در کشور ما توسط شعبه یا نمایندگی به فعالیت بپردازند، باید در تهران به ثبت برسند. ( ماده 3 ).

همان گونه که اشاره شد، هنگامی که شرکتی در یک کشور تاسیس و ثبت گردد، و آن زمان همین شرکت مبادرت به تشکیل شرکت در کشورهای غیر با ملیت آن کشورها نماید یا مبادرت به تهیه سهام شرکت هایی نماید که این شرکت ها ملیت دیگر کشورها را دارند، به روشی که کل یا قسمت عمده ای از سهام آن شرکت ها را در اختیار خود بگیرند و در نتیجه بر منوال اداره و تصمیم گیری در آن شرکت ها مسلط گردد، به همچین شرکتی شرکت چند ملیتی (Multinational Company  ) ، فراملیتی یا بین المللی گفته می شود.

شرکت چند ملیتی از حیث شکل ، نوع خاصی از شرکت محسوب نمیشود ایضاً وسعت فعالیت تولیدی این شرکت ها در بیش از یک کشور سبب شده که به آن ها شرکت چند ملیتی انتساب گردد. بدین معنی احتمال دارد به عنوان نمونه یک شرکت سهامی عام در کشور ما به وجود آید و آن زمان با به وجود آمدن شعبی در دیگر کشورها کالای تولیدی در کشور ما ( کشور میزبان ) را در سایر کشورها تولید نماید. فواید تولید اجناس در کشور غیر احتمال دارد به کاربردن از مواد و نیروی کار کم هزینه تر و یا دسترسی راحت تر در بازار عرضه میشود. همان طور احتمال دارد جزئی از یک کالا در یک کشور و جزئی غیر در کشور دیگر تولید شده و در آخر با نصب کردن آن ها محصول نهایی استخراج میشود.

توصیفی که تسلیم شد شرحی است گسترده از شرکت های چند ملیتی است. با دقت به الگوهای که برای شرکت های چند ملیتی قید می شود اینطور است که جهت آنکه به صورت معمول انتساب کیفیت چند ملیتی به شرکتی راستگو باشد، داشتن وضعیتی نزدیک به انحصار هم لازم است.شرکت هایی نظیر ای‌ام‌دی ، جنرال الکتریک ، و فیس‌بوک نمونه ای از شرکت های چند ملیتی هستند.

قواعد حاکم بر شرکت های چند ملیتی

به دلیل اینکه شرکت چند ملیتی از حیث طرح ، نوع خاصی از شرکت محسوب نمیشود ، به وجود آمدن و اداره آن دارای اصول خاصی نیست. بالاخره ، مادامی که ارتباط شرکت با چند کشور قانون مسلط بر هر کدام از اجزای اعمال مربوط با شرکت را با احتمال روبرو نماید، حقوق بین الملل خصوصی هر کشور قانون حاکم را مشخص خواهد نمود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت  چند ملیتی

  1. تقاضایی کتبی و تسلیم آن به اداره ثبت علائم تجاری با مندرج کردن اسم های کشورهای مورد نظر
  2. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و مالکان حق امضای شرکت
  3. مدارک هویتی اعم از کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مدیران و مالکان حق امضای شرکت
  4. اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در کشور ما برای مشاهده و کپی آن با هدف ثبت در پرونده
  5. کپی برابر اصل گواهی ثبت برند
  6. روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت جهت اشخاص حقوقی
  7. کامل کردن فرم ویژه برای ثبت شرکت بین المللی با ترجمه انگلیسی
  8. پرداخت هزینه های ثبت که به وسیله اداره ثبت شرکت های بین المللی در کشور میزبان انجام داد.
  9. دارا بودن معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت که توسط مدیران و مالکان حق امضا و با مهر شرکت امضا شده باشد.
  10. کپی پاسپورت اعضای شرکت
  11. تسلیم وکالت نامه دادگستری درهنگام انجام امور به واسطه ی وکیل

نکته : ثبت شرکت چند ملیتی مشروط به دریافت گواهینامه نامه در کشور ما می باشد.
مجموعه حرفه ای  و حقوقی ثبت کریم خان، با سالها تجربه مدیریت در شرکت چند ملیتی و قواعد حاکم بر آن خدمات بهینه ی را براز بازرگانان محترم و عزیز انجام داده است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *