شرکت سهامی چیست؟

شرکت سهامی چیست؟


توضیحاتی در خصوص شرکت سهامی

از شرکت های موجود در ماده 20 قانون تجارت،شرکت سهامی است.

در شرکت سهامی سرمایه آن به سهام تقسیم بندی شده و وظیفه هر یک از صاحبان سهام به مبلغ اسمی آن ها محدود است.

مطابق ماده 2 لایحه دکر شده “شرکت سهامی هرچند که موضوع فعالیت آنها بازرگانی نباشد،شرکتی بازرگانی به حساب می آید”.بدین سبب، هر زمانی که شرکت سهامی تاسیس و به ثبت برسد،اگرچه در جهت فعالیت های غیر تجاری،مانند خرید و فروش آپارتمان،بنیان گذاری شده باشد در دسته شرکت های تجاری محسوب می شود.و موضوع فعالیت سایر شرکت های تجاری برای اینکه شرکت بازرگانی به شمار آیند،میبایست امور تجاری باشد،بنابراین می توان درباره شرکت های عام و خاص مطابق لایحه اصلاح قانون تجارت که دارای استثنا می باشد بیان کرد که با توسعه در عرصه فعالیت در زمینه های تاسیس آن ها،به ویژه تاسیس شرکت سهامی عام که با خرید سهام ،سرمایه های کوچک شرایط همکاری را پیدا می کنند.

شرکت سهامی چیست؟

 

در شرکت سهامی حداقل تعداد افراد شریک سه نفر می باشد.

شرکت سهامی به دو بخش تقسیم بندی می شود:

  • نوع اول:شرکت های سهامی عام که بنیان گذاران این نوع شرکت ها بخشی از سرمایه را توسط فروش سهام به مردم تهیه می نمایند.
  • نوع دوم:شرکت های سهامی خاص که کلیه سرمایه آن ها صرفاُ به وسیله موسسین در زمان تاسیس مهیا می شود.

ازاین رو با نظر به موارد ذکرشده شرکت سهامی عبارت است از تاجری که در جهت اجرای فعالیت ها و کسب سود با استفاده از سرمایه شریکان تاسیس کرده و سرمایه آن شامل سهامی دارنده اعتبار می باشد و وظیفه اشخاص به سود سرمایه آن ها بستگی دارد.

مشخصات و ویژگی ها و چگونگی تاسیس شرکت سهامی عام

  1. حداقل میزان سرمایه پنج میلیون ریال می باشد.
  2. سرمایه شرکت از طریق بنیان گذاران و جمیع مردم فراهم می شود.
  3. سرمایه موسسین از 20 %سرمایه شرکت نباید کمتر باشد.
  4. 35% از مبلغ بند 3 نامبرده میبایست به وسیله بنیان گذاران به طور نقدی فراهم شده و در حسابی به نام ” شرکت سهامی عام در حال تاسیس ” به امانت گذاشته شود.
  5. اظهارنامه به همراه اساسنامه شرکت و قالب آگهی پذیره نویسی سهام که توسط تمامی بنیان گذاران امضاء شده باشد با شرط روزنامه کثیرالانتشار ،در تهران و شهرستان ها به اداره ثبت شرکت ها و در مکان هایی که اداره ثبت دایر نمی باشد به اداره ثبت اسناد و املاک محل خود ارائه نمایند و رسید هم اخذ شود.( ماده 6 قانون تجارت)
  6. ارائه رسید سپرده نقدی و گواهی مالکیت مرتبط در بانکی که واریز نقدی در آن صورت گرفته چنانچه قسمتی از ضمانت غیر نقدی باشد ، و امانت‌گذاری گواهی بانک که به اظهارنامه پیوست شده به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می گردد.

مشخصات و ویژگی ها و چگونگی تاسیس شرکت سهامی خاص

  1. در این نوع شرکت که تعداد اعضاء آن از شرکت سهامی عام کمتر بوده همچنین مجمع عمومی و صدور اطلاعیه پذیره نویسی وجود ندارد .و در شروع کار میبایست 35 % از سرمایه در حساب ویژه ای به امانت گذاشته شود.
  2. در زمان تاسیس حداقل سرمایه شرکت یک میلیون ریال می باشد.
  3. حداقل تعداد اعضاء مدیران 3 نفر است.
  4. حداقل تعداد سهامداران سه نفر می باشد.
  5. در این نوع شرکت برگه های قرضه قابلیت چاپ را ندارند.
  6. در بازار بورس سهام این نوع شرکت ،قابلیت خرید و فروش را ندارد و واگذاری سهام آن به توافق مدیران ، دارندگان سهام،مجامع عمومی بستگی دارد.از سوی دیگر این شرکت قادر به صدور برگه های قرضه نمی باشد.
  7. کلیه سرمایه در شرکت سهامی خاص توسط بنیان گذاران تامین می شود و وظیفه دارندگان سهام به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد.(ماده 4 ل.ا.ق.ت) .

کادر حقوقی موسسه کریم خان، با چند سال تجربه خدماتی در عرصه شرکت سهامی در سریع ترین زمان به شما ارائه می دهند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *