شرایط تشکیل تعاونی های سهامی عام

شرایط تشکیل تعاونی های سهامی عام


نکاتی در خصوص شرایط تشکیل تعاونی های سهامی عام

از دیگر شرکت های تجاری شرکت های تعاونی می باشد که مقاصد آن با دیگر شرکت هایی که مورد بحث قرار گرفت متفاوت است . به دلیل آن که مقصود در شرکت های سهامی عام و خاص و نسبی و …. انجام اقداماتی برای کسب منافع بیشتر می باشد ، ولی هدف اصلی شرکت های تعاونی کمک به بهترشدن اوضاع اقتصادی و راحتی شریکان  و تهیه نیازهای آن ها است و اکثر اوقات زمانی تاسیس می گردد که اوضاع و احوال اقتصادی پریشان و نامساعد باشد و به دلیل تورم و گرانی توانایی خرید مردم کمتر می شود و بنابراین جهت عرضه و تولید امکانات رفاهی، قشر کم درآمد را حمایت می نماید . شایان ذکر است که در شرکت های یادشده تحت عنوان هدف فرعی سود و منافع مالی مورد نظر می باشد.

شرایط تشکیل تعاونی های سهامی عام

یکی از گونه های تعاونی ها، تعاونی های سهامی عام می باشد که برای آگاهی شما عزیزان به شرایط تاسیس این شرکت می پردازیم:

شرکت های تعاونی به گونه های ذیل تقسیم بندی می گردد:

1. تعاونی تولید

شرکت تعاونی میان تعدادی از صاحبان حرفه تاسیس می گردد و افراد شریک کارهای خود را جهت تولید و فروش کالاها اعمال می نمایند. این تعاونی ها مشمول  فعالیت هایی از قبیل کشاورزی، دامداری ، دامپروری ، پرورش و صید ماهی ، شیلات ، صنعت ، معدن ، عمران شهری و روستایی و عشایری و مانند این ها اقدام می نمایند. ( ماده 190 ق. ت 26 ق. ب. ت )

2. تعاونی مصرف ( توزیع )

شرکت تعاونی که برای ارائه کالاهای موردنیاز جهت کارهای زندگی فراهم شده البته این کالاها را افراد شریک محیا نموده اند و تقسیم سود و خسارات میان شریکان به نسبت خرید هر کدام از آن ها تاسیس می گردد.

این تعاونی ها نیازمندی های کارهای تولیدی و یا استفاده کنندگان عضو خود را در محدوده مصالح عمومی و برای کاهش هزینه ها تهیه می نماید. ( ماده 192 ق. ت ، 27 ق. ب. ت )

3. تعاونی سهامی عام

این تعاونی نوعی شرکت سهامی عام می باشد که با توجه به قوانین تجارت و چارچوب های ذکرشده در قوانین اعمال سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تاسیس می گردند. ( بند 9 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )

4. تعاونی فراگیر ملی

گونه ای تعاونی سهامی عام می باشد که جهت نابودی فقر از سه دهک پایین درآمدی تاسیس می گردد . عضویت دیگر افراد در این تعاونی بلامانع می باشد لیکن در آغاز تاسیس حداقل 70% عضوهای آن می بایست از سه دهک پایین درآمدی باشند. ( بند 10 ماده 1 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )

اوصاف خاص شرکت های تعاونی سهامی عام

موسسه های تعاونی سهامی عام که براساس قوانین اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا پیش گویی شده اند، مشمول مشخصه های ذیل می باشند: ( مواد 1، 5 و 12 قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا )

  1. گونه ای شرکت سهامی عام می باشد که با توجه به قوانین تجارت و چارچوب ذکر شده در قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 ق. ا تاسیس می گردند.
  2. تمامی سهام آن، بانام بوده و تصرف یا واگذاری آن به ثبت در دفتر سهام شرکت بستگی دارد.
  3. افراد دارای سهام توانایی تا سقف سهام تعیین شده در اساسنامه را به تشخیص هیات مدیره داشته باشند. هر موافقتی مغایر با این دستور ، بی ارزش خواهد بود.
  4. شرکت های تعاونی سهامی عام توانایی به عضویت درآمدن در اتاق های تعاون را دارند.
  5. موسسه های خصوصی و مالی و اعتباری می بایست به اجبار به شکل شرکت سهامی عام یا شرکت تعاونی سهامی عام تاسیس گردند.
  6. در شرکت تعاونی سهامی عام، هر فرد می تواند تنها یک رای بدهد.

حداکثر تصرف در موسسه های تعاونی سهامی عام از بهر افراد حقیقی 5 % و از بهر تعاونی های فراگیر ملی و موسسه های تعاونی سهامی عام 10 % می باشد.

سرمایه شرکت  های سهامی عام بیشتر به وسیله مردم تهیه می گردد. بنابراین هیئت موسسین باید حداقل 20%سرمایه شرکت را خود متعهد شده و 35% از  مبلغ ضمانت شده را در حسابی به اسم شرکت در شرف تاسیس در یکی از بانک ها پرداخت نمایند و جواز مورد نیاز را از موسسه های بورس و اوراق بهادار و مجوز اطلاعیه پذیره نویسی را از سوی اداره ثبت شرکت ها دریافت کنند.

نکته : زمانی که سرمایه شرکت های تعاونی سهامی عام از 10 میلیارد ریال کمتر باشد از به ثبت رسیدن در موسسه های بورس اوراق بهادار معاف می گردند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *