سرمایه لازم جهت تشکیل شرکت با مسئولیت محدود


پس از شرکت های سهامی، شرکت های با مسئولیت محدود از رایج ترین انواع شرکت های تجاری در ایران هستند.براساس ماده 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود به شرکتی اطلاق می شود که میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجاری تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها تا اندازه سرمایه خود در شرکتدر برابر قروض تعهدهای خود مسئولند.

بنا بر تعریف فوق در شرکت های با مسئولیت محدود مسئولیت شرکا، درست همانند شرکت های سهامی محدود به آورده آنان می باشد، اما سرمایه به سهام مساوی تقسیم نمی شود بلکه سرمایه در واقع مجموعه ای از سهم الشرکه شرکا می باشد که می تواند مساوی باشد یا نباشد و در این امر هیچ الزامی وجود ندارد.

سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

سرمایه شرکت با مسئولیت محدود می تواند به صورت نقدی و یا غیرنقدی باشد. اما براساس ماده 96 موسسین این گونه شرکت ها باید تمامی سرمایه نقدی را تادیه و تمامی سرمایه غیرنقدی را هم تقویم و تسلیم نمایند.با توجه به این که میزان سهم هر یک از شرکا در این نوع شرکت ها به واسطه برگ سهام معین نمیگردد ، بنابراین طبق ماده 97 در شرکتنامه صراحتاَ میزان سهم الشرکه غیرنقدی هر یک از شرکا ذکر گردد.

البته بهتر بود در ماده فوق سهم الشرکه نقدی نیز قید می شد. برای جلوگیری از ارزش گذاری غیرواقعی اموال غیرمنقول شرکت ، ماده 98 قانون تجارت ، شرکا شرکت با مسئولیت محدود را نسبت به ارزش اعلامی برای اموال غیرنقدی در شرکتنامه، در برابر اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی نموده است.اهمیت ارزش گذاری سرمایه غیرنقدی شرکت خصوصاَ در زمانی که شرکت ورشکسته گردد و طلبکاران باید از سرمایه های شرکت مطالباتشان را وصول کنند جلوه خواهد کرد.

نکته :
در قانون تجارت حداقل سرمایه جهت تاسیس شرکت با مسئولیت محدود پیش بینی نشده است اما در لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب 1384 هیات وزیران ) در ماده 742، حداقل سرمایه نقدی برای تشکیل یک شرکت با مسئولیت محدود، ” یکصد میلیون ریال ” معین گشته که باید به طور کلی به حساب شرکت در ابتدای تاسیس واریز گردد.

دکتر پاکدامن در کتاب حقوق شرکت های تجاری اذعان داشته است که ، با توجه به اینکه سرمایه شرکت تشکیل شده از سرمایه نقدی و غیرنقدی ، تکلیف اشخاص به واریز یکصد میلیون ریال نقد به حساب شرکتی که هنوز فعالیت اقتصادی را شروع نکرده و شدیداَ نیازمند نقدینگی است، با واقعیت های اقتصادی سنخیت ندارد ، برای دیگر انواع شرکت های تجاری در لایحه ذکر شده قاعده ای در خصوص حداقل سرمایه پیش بینی نشده است.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در ادامه به توضیح تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود می پردازد.

تقسیم سود و زیان در شرکت با مسئولیت محدود

در شرکت های با مسئولیت محدود ، اصولاَ تقسیم سود و زیان ، همانند کلیه شرکت های تجاری به نسبت آورده هر شریک می باشد مگر اینکه شرط خلاف شده باشد.با این حال در صورت ورشکستگی ، هر یک از شرکا تنها تا میزان آورده خود در شرکت مسئولیت پرداخت قروض شرکت را به عهده دارند و شرط خلاف آن نیز فاقد اعتبار است.اما در رابطه با خود شرکا،برخلاف رابطه آنان با اشخاص خارج از شرکت ، می توان براساس اساسنامه مسئولیت هر یک از شرکاء را از حدود آورده آنان کمتر یا بیشتر قرار داد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *