سرمایه شرکت سهامی


از جمله شرکت هایی که در ماده 20 قانون تجارت آمده است،شرکت سهامی می باشد.شرکت سهامی به شرکتی اطلاق می گردد که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها می باشد.اگرچه در ماده 20 قانون تجارت، هفت نوع شرکت تعریف شده است، که یکی از انواع آن شرکت سهامی است ، اما در اصلاحیه سال 1347 شرکت های سهامی خود به دو گروه طبقه بندی شده اند که عبارتند از :

  • الف- شرکت های سهامی عام
  • ب- شرکت های سهامی خاص

شرکت های سهامی از جمله مهم ترین شرکت های تجاری محسوب می شوند که ثبت کریم خان در ادامه اهمیت شرکت های سهامی را بر می شمرد.

 

دلایل اهمیت شرکت سهامی

  • اول – تعداد شرکا در این نوع شرکت ها معمولاَ زیاد می باشد و در نتیجه در حالی که سرمایه هر یک از شرکا ممکن است به تنهایی قابل ملاحظه نباشد ، با این حال تمامی سرمایه شرکت زیاد باشد.
  • دوم – مسئولیت شرکا محدود به سهامی می باشد که در شرکت دارند و در برابر طلبکاران بیش از آن مسئولیتی ندارد.
  • سوم – کلیه اعمال و معاملاتی که شرکت انجام می دهد تجاری به حساب می آید.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان امتیازان شرکت سهامی را برای شما توضیح می دهد.

امتیازات شرکت سهامی

یکی از امتیازات شرکت سهامی ” کثرت سرمایه ” و ” کمی خطر ” برای شریک می باشد . این دو امتیاز سبب شده که افراد زیادی به ثبت شرکت سهامی روی بیاورند ، زیرا با زیاد شدن سرمایه امکان دست زدن به هر پروژه ای را برای این شرکت ها ممکن ساخته و امکان شریک شدن را با هر سرمایه ای فراهم می کند و فرضاٌ ورشکستگی شریک ، خطر آن برای شرکا قابل ملاحظه نیست.

همچنین با ما در ثبت کریمخان همراه باشید تا اطلاعاتی را در خصوص سرمایه شرکت های سهامی در اختیار شما قرار دهد.

سرمایه شرکت سهامی

همانگونه که می دانید یکی از مهم ترین و اساسی ترین ارکان شرکت ، سرمایه آن است و هیچ شرکتی بدون سرمایه اساساَ تاسیس نمی گردد. قانون گذار برای هیچ شرکتی ، جز در مورد شرکت های سهامی ، حداقلی قائل نشده است و میزان سرمایه را بر عهده شرکا گذاشته است. ولی در خصوص شرکت های سهامی قانون حداقلی را در نظر گرفته است. قانون تجارت درخصوص حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تفاوت قائل شده است.

براساس ماده 5 قانون اصلاح قانون تجارت، حداقل سرمایه شرکت سهامی عام ( پنج میلیون ریال ) می باشد و حداقل سرمایه شرکت سهامی خاص ( یک میلیون ریال) می باشد.

در ادامه ماده مذکور آمده است :

” در صورتی که سرمایه شرکت بعد از تاسیس به هر علت از حداقل مذکور در این ماده کمتر شود، باید ظرف یک سال نسبت به افزایش سرمایه تا میزان حداقل مقرر اقدام به عمل آید یا شرکت به نوع دیگر از انواع شرکت های مذکور در قانون تجارت تغییر شکل یابد، وگرنه هر ذی نفعی می تواند انحلال آن را از دادگاه صلاحیت دار درخواست کند”.

براساس ماده 6 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت ، در خصوص شرکت های سهامی عام ، موسسین میبایست حداقل 20 درصد سرمایه شرکت را خود تعهد نموده و حداقل 35 درصد از این مبلغ را در حساب بانک شرکت واریز نمایند.

به این ترتیب، در صورتی که موسسین یک شرکت سهامی عام ، سرمایه یک شرکت در حال تاسیس را 5 میلیون ریال اعلام دارند، براساس ماده فوق فقط 20 درصد از رقم یعنی یک میلیون ریال را شخصاَ متعهد به پرداخت هستند و از این رقم مورد تعهد نیز فقط با افتتاح و واریز مبلغ 350 هزار ریال در حساب بانکی شرکت، از نظر مالی اجازه تاسیس شرکت سهامی عام را خواهند داشت.

در خصوص حداقل سرمایه لازم برای تشکیل شرکت سهامی خاص نیز ماده 20 لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت، پرداخت 35 درصد از کل سرمایه را شرط کرده است. اما نظر به ساختار محدود شرکا در این نوع شرکت های سهامی، ضوابط مربوط به تعهد حداقل 20 درصد سرمایه به واسطه موسسین شرکت های سهامی عام، در این نوع از شرکت ها اجرا نمی گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *