دلائل ثبت شرکت

دلائل ثبت شرکت


ثبت شرکت

هر شرکت تجاری جهت رسمیت یافتن و همچنین یافتن شخصیت حقوقی می بایست ثبت گردد، به همین علت ثبت شرکت ها امری ضروری است و لازم است که دولت تا جایی که برایش مقدور است در تشکیل آن ها نظارت کند تا ابزاری جهت سو استفاده نباشد. سوالی که ممکن است در اینجا به وجود بیاید این است که بر اساس کدام یک از این قوانین الزامی بودن ثبت شرکت بیان شده است و دلایل ثبت شرکت چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال کافیست تا انتهای این مقاله با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

 

دلائل ثبت شرکت

در رابطه با دلایل ثبت شرکت، چهار قانون وجود دارد که به شرح ذیل می باشد:

  1. ماده 195 قانون تجارت در این خصوص مقرر نموده : ثبت تمام شرکت های مذبور در این قانون ضروری بوده و تابع تمام قوانین و مقررات قانون ثبت شرکت ها می باشد.
  2. بر اساس قانون ثبت اسناد، ثبت شرکتنامه ی شرکت امری اجباری است.
  3. مطابق با تبصره 1 ماده 5 قانون اصلاح قانون نظام صنفی که در 1368/2/31 تصویب شده است، ثبت شرکت ها امری ضروری است.
  4. نظامنامه ی قانون تجارت وزارت عدلیه مصوب سال 1311 نیز ثبت شرکت های تجارتی را الزامی نموده است.

لذا با دقت به مواد مذبور هر زمانی که یکی از شرکت های تجاری مراتب مربوط به ثبت را طی نکند و ثبت نگردد به رسمیت شناخته نمی شود. بلکه به این دلیل که بر خلاف قانون بوده است مراجع ذیصلاح قادر هستند از انجام فعالیت های آن جلوگیری به عمل آورند. روشن است که جهت به وجود آمدن فضایی مطلوب و مساعد، رسیدگی به نحوه ی تشکیل شرکت ها امری الزامی و اجتناب ناپدیر است.

ثبت شرکت به نوبه ی خود نوعی رسیدگی به شمار می رود که متصدیان امر آن را انجام می دهند که مشخص گردد آیا جهت ایجاد کردن این شخصیت حقوقی دقت های لازمه صورت گرفته است و آیا قوانین و مقررات موجود رعایت شده یا نشده است. افزون بر این، فعالیت شرکتی که به ثبت رسیده است دارای فواید گوناگونی می باشد که هر شخصی باید با دقت به شرایط و اهدافی که دارد آن ها را مورد بررسی قرار داده و نسبت به فعالیت به شکل حقیقی (شخصی) یا حقوقی (با ثبت شرکت) تصمیم گیری کند. ثبت شرکت کریم خان در ذیل تمامی مزایای ثبت شرکت را تشریح نموده است.

مزایای ثبت شرکت

• جلب اطمینان اشخاص طرف همکاری به طریق شفاف سازی اطلاعات

ثبت شرکت از نظر معامله کنندگان با شرکت نیز به میزانی دارای اهمیت می باشد که بیشتر آن ها بدون مراجعه به آن قادر به معامله می باشند. به این دلیل که شخصی که با شرکت قرارداد مهمی را منعقد می کند یا اینکه معامله ی مهمی را انجام می دهد می بایست آگاه باشد که سرمایه ی شرکت به چه میزان است و اختیار مدیران شرکت تا چه حدی می باشد و همچنین باید بداند قدرت و توانایی این شخصیت حقوقی به چه اندازه است. مواد مهم و لازمه ی هر شرکت تجاری در جراید کثیرالانتشار آگهی می گردد تا عموم از آن باخبر باشند، افزون بر آن، به صورتی که در اغلب ممالک رایج است هر شخص خارجی حتی اگر در ظاهر ذینفع نباشد قادر است به پرونده ای که برای ثبت شرکت به وجود آمده است مراجعه نموده و از آنچه در آن است اطلاع بدست بیاورد.

در کشور ما این بخش علاوه بر آیین نامه ی مصوبه ی خرداد 1310 و مقررات 10 اسفند 1327 وزارت دادگستری مشخص شده است « مراجعه به دفاتر ثبت شرکت ها اعم از ایرانی و خارجی برای همه ی عموم آزاد می باشد و هر ذینفعی قادر است از آنچه در آن درج شده است سواد مصدق دریافت کند »

• تقسیم مسئولیت در میان شرکا

در شرکت کلیه ی افراد در برابر هر گونه ضرر و زیانی مسئول می باشند. بنابراین افراد نسبت به اشخاص تمایل بیشتری به تعامل و همکاری دارند. از جهت دیگر، به علت تقسیم مسئولیت در میان شرکا، اعضای شرکت نیز مایل می باشند تا فعالیتی که انجام می دهند در چهارچوب شرکت باشد تا اینکه به صورت فردی آن را انجام دهند.

• امکان حضور شرکت در مناقصات و مزایدات و قراردادهای دولتی

امکان حضور شرکت در مناقصات و مزایدات و قراردادهای دولتی فقط برای اشخاص حقوقی ممکن است و شخص حقیقی قادر نیست به صورت فردی و بدون داشتن شرکت ثبت شده در مناقصات و مزایدات دولتی ثبت نام نموده و حضور داشته باشد.

• اخذ و اعطاء نمایندگی رسمی

اخذ نمایندگی نیز یکی از دیگر مزایای ثبت شرکت می باشد که اخذ آن از سایر شرکت ها مشروط به ثبت شرکت می باشد. برندهای معتبر داخلی و خارجی به دلیل جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات مالی و حقوقی، بیشتر با شرکت های ثبت شده ای که اعتبار قانونی دارند، قرارداد همکاری امضا می نمایند.

• دریافت مجوز ها، امتیازات و اعتبارات از سازمان ها و نهادها ( وام )

بیشتر امتیازات و اعتبارات، در بیشتر موارد فقط به شرکت ها اعطا می گردد و اشخاص حقیقی نمی توانند از چنین مزایا و امتیازاتی بهره مند گردند.

• اعتبار قراردادهای تنظیم شده در میان شرکا

هر زمانی که شرکت به ثبت برسد، قراردادهایی که در بین شرکا منعقد شده است رسمی می باشند و بعد از آن هیچ کدام قادر نمی باشند همانند اسناد غیر رسمی نسبت به وجود شرکت نامه و اساسنامه و دیگر تصمیماتی که ثبت شده اند تظاهر به بی اطلاعی نماید و یا اینکه به ایراداتی که در رابطه با اسناد غیر رسمی ممکن است وارد نمود استناد کنند.

خاطر نشان می شویم کارشناسان مجرب ثبت شرکت کریمخان می توانند با تجربه و تخصصی که در زمینه ی ثبت شرکت دارند، شما بزرگواران را به بهترین نحو راهنمایی نمایند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *