حقوق صاحبان سهام در شرکت سهامی عام

حقوق صاحبان سهام در شرکت سهامی عام


شرح حقوق صاحبان سهام در شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام برگ رسیدی که به مبلغی از سرمایه یک کارخانه یا شرکت به معنای سهام که جمع سهم است گفته می شود . سود ، درآمد و مزد درآمده مفهومی از سهم است. سهام به معنای بهره مشارکت در هر گونه مشارکت و دارایی اشتراکی گفته می شود و همینطور به معنی بهره شریک در اموال مشترک و سندی است که واقعیت از مالکیت حصه مشخص در شرکت تجاری به اسم شرکت سهامی کند و مالک سهم از کلیه امتیازات تنظیم در اساسنامه شرکت بهره میبرد یا سهم به معنی سهمی که به مالک آن اجازه می دهد بخشی از سود شرکت و در برخی زمانها در موقع انحلال شرکت از بخشی از اموال شرکت بهره ببرد.

حقوق صاحبان سهام در شرکت سهامی عام

سهم مقیاسی از سرمایه شرکت که طرح و مبلغ آن را اساسنامه شرکت مشخص می کند . قانون تجارت سهم را اینگونه توصیف کرده که سهم بخشی از سرمایه شرکت سهامی است که تعیین کننده مقدار مشارکت و مسئولیت و سود مالک آن در شرکت سهامی می باشد.

انواع شرکت های سهامی

  1. سهام با نام
  2. سهام بی نام
  3. سهام ممتاز

1- سهام با نام

در این نوع سهام ، مالک سهم تعیین و معین است و در مکان شرکت دفتری وجود دارد که شماره ردیف سهام و اسم مالک در آن قید شده است . بدین صورت هر سهم از روی شماره ردیف آن مشخص است که منسوب به چه شخصی می باشد .

انتخاب سهام با نام به این دلیل می باشد که شرکت تمایل دارد شرکای خود را شناسایی کند.واگذاری این نوع سهام از واگذاری سهام بی نام مقدمات بیشتری دارد و میبایست در دفتر سهام شرکت مندرج شود.

2- سهام بی نام

سهام بی نام برگه ای است که نام مالک آن در برگه و یا در دفاتر شرکت ثبت نشده و در اختیار هرکس باشد مالک آن معرفی میشود .درحالی که شخصی بخواهد سهام بی نام خود را بفروشد
لازم است که مبلغ آن را اخذ و سهم را همچون اسکناس تحویل خریداری کند.سهام بانام یا بی نام در کلیه شرایط دارای یک ارزش می باشند و مالکان آنان در سود و زیان و بهره بردن از شرکت مساوی اند.

3- سهام ممتاز

سهام ممتازه زمانی انتشار می یابد که شرکت لازم به ورود افراد سرشناس به شرکت را داشته یا نیاز به بالا بردن سرمایه داشته باشد ،در حالی که در شرایط عادی شخصی حاضر به خرید سهام عادی نیست.سهام ممتازه مزایایی که نسبت به سهام بانام و بی نام دارد که به مالکین آن داده میشود ، مانند دارا بودن حق دو رای یا سود بالاتر از دیگران و نظیر آن . تمامی سهام شرکت را نمشود ممتاز دانست.

حقوق صاحبان سهام

اشخاصی که دارای ورقه ی سهام بانام بوده و نام آن ها در دفتر سهام شرکت سهامی مندرج شده است یا افرادی که دارای سهام بی نام باشند بدین معنی که ورقه سهام در اختیار آنان باشد و یا داشته های سهام ممتاز، تاسیس کننده مالکین سهام گفته میشود .مالکین سهام در خصوص مالکیت سهام های با نام یا بی نام یا ممتاز و یا تاسیس خود دارای حقوقی می باشند که به طور کلی این حقوق دو بخش می باشند :

1- حقوق مالی

مزایایی است که حقوق هر کشور با هدف برآورده کردن شرایط مادی افراد به آن ها می دهد .عنوان این حق پشتیبانی از سود مادی و با اهمیت بالاست که این گروه از حقوق توانایی داد و ستد ،توانایی تبدیل به پول است مانند حق مالکیت.مالکیت بوجودآمده از سهام در شرکت های سهامی عام دو گونه است گونه اول شریک شده در سود شرکت گونه دوم شریک شده در اموال شرکت.

2- حقوق غیرمالی

مزایایی است که قصد از آن رفع خواسته های عاطفی و اخلاقی انسان است عنوان این حق روابط غیرمالی افراد است که ارزش معامله ندارد و نمی شود محاسبه به پول و مبادله با آن کرد مانند حق رای در شرکت های سهامی عام . حقوق به وجود آمده از مالکیت سهام بر چهار گونه است گونه اول حق اطلاع ، گونه دوم حق عضویت در شرکت ،گونه سوم حق رای و گونه چهارم حق واگذاری سهام.

3- حق بینابین

حقی است که گسستن دید از رفع خواسته ها عاطفی و اخلاقی و گاه خواسته های مادی افراد را مورد نظر دارد بدین معنی به گفته آقای کاتوزیان چهره مالی و غیرمالی با هم ترکیب شده است به طور مثال حق جمع آوری یا حق اختراع یا حق سرقفلی و احراز و پیشه یا حق دارا شدن سهام که قطع نظر از این که منجر به مال است بلکه منتهی به اعتبار هم می باشد.

 اگر سهامدار دارای سهام موسس باشد در حال حاضر از سود حاصل از سود شرکت و منافع حاصل از توزیع دارایی شرکت و هم از اعتبار شرکت به عنوان یک سهامدار موسس بهره می برد.

همراهی متخصصان مجرب ما را در ثبت حقوقی ثبت کریم خان پذیرا باشید تا در کوتاه ترین زمان ممکن شما را در رسیدن به حقوق صاحبان سهام در شرکت سهامی عام یاری کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *