ثبت شرکت های تضامنی

ثبت شرکت های تضامنی


شرایط ثبت شرکت های تضامنی و مدارک مورد نیاز آن

مجموعه تخصصی ثبت کریم خان مفتخر است تا در این مقاله به تشریح شرکت های تضامنی و شرایط ثبت آن بپردازد.شرکت تضامنی از انواع شرکت های تجاری است که همچون سایر این گونه شرکت ها جدای از نوع عملیات،تجاری به شمار می آید. در خصوص این شرکت شخصیت و اعتبار شرکا بسیار با اهمیت است.به موجب ماده 116 قانون تجارت، شرکت تضامنی عبارت است از شرکتی که در تحت نام مخصوص جهت موضوعات تجارت میان دو و یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تاسیس می گردد.

ثبت شرکت های تضامنی

در صورت عدم شایستگی و ایجاد مشکل ،چنانچه اموال شرکت جهت تادیه بدهی های شرکت مکفی نباشد هر شریک نسبت به تادیه تمام تمام بدهی و تعهدات شرکت مسئول خواهد بود.اگر میان شرکا پیمانی غیر از این انعقاد گردد از نظر قانون فاقد اعتبار می باشد.در صورت بدهکار بودن شرکت، بستانکار قادر است طلب خویش را از هر یک از شرکا مطالبه کند .

البته وصول طلب از یکی از شرکا مانع از تقاضا و پیگیری طلب از سایر شرکا نخواهد بود.مسلماً شریکی که در این حالت طلب بدهکاران را تادیه نموده،قادر است به یکی از شرکا خویش رجوع و سهم ضرر آنان را به نسبت سرمایه شان در شرکت وصول کند.با عنایت به این وضعیت این گونه از شرکت از دیدگاه مشتریان اعتبار زیادی داشته و از طرفی در آغاز تشکیل شرکت تعیین شرکا ملزم به اطمینان و دقت بسیاری دارد.
در ذیل ثبت کریم خان مراحل و مدارک لازم برای تشکیل شرکت های تضامنی را بیان خواهد نمود.

مراحل اصلی تاسیس شرکت های تضامنی

  • شرکت نامه بر اسس قانون تنظیم گردیده باشد .
  • کلیه ی سرمایه نقدی پرداخت شده و تمامی سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تسلیم گردیده باشد.

عموماً شرکت های تضامنی به تنظیم اساسنامه ملزم نمی باشند. ولی در صورت عقد پیمانی میان شرکا، در صورت ضرورت در اساسنامه ذکر می گردد. به این علت که در اساسنامه شرکت تضامنی موضوعات اساسی قید خواهد شد. نظیر:

  1. اسم شرکت
  2. موضوع فعالیت شرکت
  3. مدت فعالیت شرکت
  4. سرمایه نقدی و غیر نقدی هر کدام از شرکا با ذکر نام آنان
  5. شرایط تقسیم سود و زیان
  6. مقررات مربوط به فوت شرکا و یا انحلال شرکت به هر علت

چند نکته:

شرکتنامه بسیار حائز اهمیت می باشد و قابل تغییر نیست مگر به اتفاق نظر کلیه ی شرکا.

سرمایه نقدی یا غیر نقدی لازم است به صورت کامل تادیه گردد و در خصوص تقویم آورده های غیر نقدی شرکت تضامنی،تصریحی در قانون نیامده است.چون در این گونه شرکت خود شرکا مسئول کاهش سرمایه می باشند و چنانچه سرمایه غیر نقدی هر یک از شرکا کمتر از مقدار حقیقی آن اعلام گردد،در حقیقت شرکا دیگر به زیان خویش اقدام نموده اند . « شرکت تضامنی هنگامی تشکیل می گردد که کلیه ی سرمایه نقدی پرداخت و سهم الشرکه غیر نقدی تقویم و تحویل گردیده باشد»(ماده118 ).

از دیگر موارد مهم درباره اسم شرکت های تضامنی این است که، اسم شرکت تضامنی همراه با لااقل اسم یکی از شرکا و نیز اسم سایر شرکا با عنوان هایی همچون،و شرکا و یا برادران و غیره ذکر گردد. نظیر مواردی همچون : شرکت تضامنی رحمانی و برادران ،و یا شرکت تضامنی رحمانی و شرکا. اگرچه اشاره به تضامنی بودن علاوه بر اینکه نمایانگر شخصیت حقوقی شرکت است و آن را از نام شرکائی که اسم برده شد جدا می سازد ، به سود شرکت بوده و معرف اعتبار و تضمین شرکا می باشد.چنانچه شریکی که اسم وی در نام شرکت ذکر گردیده از شرکت بیرون رود و یا فوت کند،نام وی از اسم شرکت خارج می گردد و اسم دیگری جانشین آن خواهد شد.

در مورد میزان سرمایه،سود و زیان می بایست بیان نمود که سود شرکا به مقدار سهم الشرکه آنان می باشد. «در شرکت تضامنی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم می شود» (قسمت اول ماده119 ) «در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آنها در تأدیه قروض شرکت به نسبت سرمایه خواهد بود». (ماده 124 )

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های تضامنی

  • تقاضانامه در 2 نسخه
  • شرکت‌نامه در 2 نسخه
  • اساسنامه در 2 نسخه
  • رونوشت شناسنامه‌ی تمامی شرکاء
  • اخذ مجوز از مراجع صلاحیت دار در صورت لزوم

در صورتی که مایل به ثبت شرکت های تضامنی می باشید،همکاران مجرب ما در مجموعه ی تخصصی ثبت کریم خان به افتخار آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشد.شماره تماس 87146 شرکت تضامنی و مراحل و مدارک مورد نیاز برای آن از جمله موضوعاتی بود که در این مطلب ثبت شرکت کریم خان به آن پرداخته است.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *