ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی


شرایط ثبت شرکت نسبی

درباره انواع شرکت های تجاری در مقالات گذشته موسسه حقوقی ثبت کریم خان به صورت جامع توضیحاتی را بیان نمودیم.در این مقاله می خواهیم در خصوص شرکت نسبی بحث نماییم.نام این گونه شرکتها از میزان مسئولیت شرکای آن گرفته شده است.به موجب ماده ی 183 قانون تجارت«شرکت نسبی شرکتی است که جهت امور تجاری در تحت نام مخصوص میان دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر کدام از شرکاء تنها به میزان سرمایه ای است که در شرکت گذاشته است».

 

ثبت شرکت نسبی

شرکت نسبی همچون شرکت تضامنی می باشد با این اختلاف که در شرکت تضامنی شرکاء در برابر بستانکاران متضامناَ مسئولیت تادیه دیون شرکت را دارند . اما در شرکت نسبی به موجب ماده ی 186«چنانچه دارایی شرکت نسبی جهت پرداخت کلیه ی دیون شرکت مکفی نباشد ،هر شریک به نسبت سرمایه ای که در شرکت داشته مسئول پرداخت دیون شرکت است». به عنوان مثال شرکتی که میان 4 نفر ایجاد می گردد که اولی نیمی از سرمایه ی آن را تادیه نموده و شخص دوم یک چهارم آن را و دو نفر باقی مانده به صورت برابر یک چهارم دیگر را. چنانچه دیون شرکت بیشتر از سرمایه ی آن باشد به میزان الباقی طلب بعد از مستهلک شدن سرمایه،شریک اول مسئول تاده نیمی از دیون و دومی یک چهارم آن و دو نفر دیگر نیز هر کدام،یک هشتم آن می باشند.

مطابق ماده ی 184«در نام شرکت نسبی عبارت(شرکت نسبی)و حداقل نام یک نفر از شرکاء می بایست درج گردد.اگر نام شرکت حاوی نام های کلیه ی شرکاء نباشد ،پس از نام شریک یا شرکائی که ذکر گردید، اصطلاحاتی مانند شرکاء و یا برادران الزامی است». لذا همچون شرکت تضامنی،در نام شرکت لازم است اسم شریک یا شرکایی ذکر شده و نام هر کدام که آورده نمی شود می بایست شریک پنهانی با عنوان شرکاء و یا برادران درج گردد. در نتیجه نام شرکت با صورت های ذیل می تواند عنوان شود:

شرکت نسبی حسن و احمد و علی یا شرکت نسبی حسن و شرکاء و یا شرکت نسبی احمد و برادران یا علی و پسران و مانند این ها.

ارکان شرکت های نسبی

  1. تمامی شرکاء
  2. مدیر

قوانین مرتبط با مدیریت شرکت نسبی درست مانند شرکت تضامنی می باشد.در نتیجه در شرکت نسبی لااقل یک مدیر به تعیین شرکاء و از میان شرکاء یا خارج از شرکاء مشخص می گردد و مسئولیت حقوقی مدیر در برابر شرکت نظیر مسئولیت نماینده قانونی می باشد.

به منظور تاسیس شرکت نسبی باید نسبت به تنظیم اساسنامه و شرکتنامه اقدام نمود و کلیه ی سرمایه تادیه شود و چنانچه سرمایه غیر نقدی باشد ارزیابی و ارائه گردد.تا زمانیکه تمامی سرمایه تادیه نگردد،شرکت تشکیل نخواهد شد.در اساسنامه و شرکتنامه و چنانچه یکی باشد تحت عنوان معاهده شرکت نسبی قوانین مرتبط با اداره ی شرکت و ارتباط شرکاء مشخص شود.

شرایط تاسیس شرکت نسبی

  • حضور حداقل 2 شریک
  • تادیه ی تمامی سرمایه ی نقدی و تقویم و ارائه سرمایه غیر نقدی.وفق ماده122 قانون، تقویم سرمایه غیر نقدی می بایست با توافق تمامی شرکاء انجام شود. در نتیجه اجرای ارزیابی به وسیله ی کارشناس رسمی عدلیه مطابق قانون ضروری می باشد.
  • لازم است در نام شرکت عبارت نسبی به انضمام اسم یک شریک درج شود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت نسبی

  • ارائه شرکتنامه ی تکمیلی در 2 نسخه
  • ارائه تقاضانامه ی تکمیلی در 2 نسخه
  • ارائه اساسنامه ی تکمیلی در 2 نسخه
  • کامل نمودن فرم انتخاب نام به ترتیب اولویت
  • ارائه اصل جواز فعالیت از ادارات مربوطه در هنگامی که ثبت موضوع فعالیت به داشتن مجوز ملزم باشد.
  • تصویر مطابق با اصل مدارک احراز هویت تمامی شرکاء ،مدیران و هیأت نظارت (هنگامیکه تعداد شرکا بالغ بر 12 نفر باشد)
  • ارائه اصل تصدیق عدم سوءسابقه برای اعضا هیأت مدیره،مدیر عامل
  • تقدیم صورتجلسه ی مجمع عمومی موسس در 2 نسخه
  • تقدیم صورتجلسه ی هیأت مدیره در 2 نسخه
  • ارائه ی اصل وکالتنامه ی نماینده ی دادگستری چنانچه ثبت شرکت از طریق وکیل انجام گیرد.

ثبت شرکت به عنوان آخرین گام در تشکیل شرکت محسوب می گردد.مطابق ماده ی 95 قانون تجارت که ثبت نمودن تمامی شرکت های تجاری را ضروری دانسته ،ثبت شرکت تکمیل کننده ی کلیه ی شرایط تاسیس و از جمله شرایط شکلی می باشد.

بعد از ثبت شرکت مرحله ی بعدی ،آگهی شرکتنامه و ضمائم آن در جریده ی رسمی و یکی از جراید کثیرالانتشار بر اساس ماده ی 197 قانون تجارت و آیین نامه ی مرتبط با آن است.

چنانچه قصد ثبت این گونه از شرکتها را دارید می توانید از همکاری کارشناسان مجرب ما استفاده نموده و در کوتاه ترین زمان ممکن شرکت خویش را به ثبت رسانید.شماره تماس 87146

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *