ثبت شرکت مختلط سهامی

ثبت شرکت مختلط سهامی


یکی از انواع شرکت های تجاری شرکت مختلط غیر سهامی می باشد که در این مطلب موسسه حقوقی ثبت کریم خان به آن خواهد پرداخت.مطابق ماده ی 162 قانون تجارت«شرکت مختلط سهامی شرکتی است که در تحت اسم مخصوص بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می شود». این شرکت در واقع به عنوان ادغامی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی می باشد که در آن تعدادی شریک ضامن و شریک سهامدار است.

در این نوع از شرکت ها دو نوع شریک وجود دارد:

  1. شرکا سهامی
  2. شرکا ضامن

شرکا سهامی افرادی می باشند که سرمایه ی آنان به شکل سهام در قسمت های مساوی درآمده و هر یک تنها به نسبت همان سرمایه ی خود در شرکت دارای مسئولیت می باشند.شریک ضامن فردی می باشد که سرمایه ی وی به شکل سهام در نیامده و مسئول تمامی دیونی خواهد بود که امکان دارد به غیر از دارائی شرکت حاصل گردد.چنانچه تعداد شرکای ضامن زیاد باشد ،مسئولیت آنان در برابر بستانکاران و روابط آنان با هم پیرو قوانین تضامنی می باشد.

ثبت شرکت مختلط سهامی

شرایط شرکت مختلط سهامی

اولاً- اسم مخصوص داشته باشد.
ثانیاً-اصطلاح شرکت مختلط در آن ذکر گردد. به جهت پیشگیری از تشابه اسمی و پیدایش مفهوم و جدایی آن از شرکت مختلط غیر سهامی قید واژه ی سهامی مانعی نخواهد داشت.
ثالثاً-حداقل نام یکی از شرکا ضامن می بایست در نام شرکت ذکر شود و چنانچه اسم دو یا چند نفر درج گردد بلامانع است.
رابعاً-لازم است شرکت حتماً داری دو نوع شریک باشد که عبارتند از شرکا ضامن که می تواند تنها یک نفر باشد و شرکا عادی یا سهامی و یا نظر به مسئولیت آنان غیر ضامن.

شرکت مختلط سهامی همچون شرکت های تجاری دیگر ،دارای شخصیت حقوقی می باشند.شرکت با عنوان یک شخص حقوقی قادر است از تمامی حقوق و وظایفی بهره مند گردد که قوانین برای اشخاص درنظر دارد.به جزحقوق و وظایفی که به صورت طبیعی ،تنها انسان به عنوان یک فرد حقیقی قادر است از آنان برخوردار شود.(مفاد ماده ی 162 قانون تجارت)

تاسیس شرکت

با نظر به ماده ی 176 قانون تجارت ضوابط مرتبط با تاسیس شرکت مختلط سهامی افشاء می شود.لذا به منظور تاسیس شرکت می بایست:
اولاً-اساسنامه و یا شرکت نامه شامل امور اساسی شرکت فراهم گردد.
ثانیاً-تادیه یک سوم سرمایه ی نقدی و تعهد دو ثلث الباقی اعلام شود.
ثالثاً-سهم الشرکه ی غیر نقدی مورد بررسی قرار گرفته و به شرکت ارائه گردد.
رابعاً-در مشخص نمودن سهام یا قطعات قیمت لااقل با توجه به سرمایه ی شرکت مقرر می شود.به این مفهوم که چنانچه سرمایه کمتر و یا برابر 200 هزار ریال بود حداقل 50 ریال و چنانچه بیشتر از این مبلغ بود 100ریال.
خامساً-فراهم آوردن رسید سرمایه به صورتی که هست و اعلام آن با بیان اینکه سرمایه در تحویل شرکت می باشد.
سادساً-انتخاب نام ها و مشخصات شرکا سهامی با میزان سهام آنان و شریک یا شرکا ضامن با مقدار سهم الشرکه

مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت مختلط سهامی

  • یک نسخه گواهی از شرکت نامه
  • یک نسخه گواهی از اساسنامه
  • نام مدیر یا مدیران شرکت
  • نوشته ای با امضای مدیر شرکت ،مشعر بر تعهد تادیه کلیه ی سرمایه و تادیه واقعی حداقل یک سوم از آن سرمایه
  • پیشینه ی مصدق از تصمیمات مجمع عمومی در موضوعات یاد شده در مواد 40،41 و 44
  • نوشته ای با امضای مدیر شرکت،مشعر بر تادیه کلیه ی سرمایه ی نقدی شرکای ضامن و ارائه کلیه ی سرمایه ی غیر نقدی با تعیین قیمت حصه های غیر نقدی

هر شرکت مختلط سهامی مجمع عمومی ای متشکل از تمامی سهامداران شرکت می باشد و با رعایت قوانین مجمع عمومی عادی شرکت های سهامی ایجاد می گردد. در واقع هر شرکت مختلط همچون شرکت سهامی عام 3 نوع مجمع عمومی داشته که به شرح ذیل است:

  1. مجمع عمومی موسس
  2. مجمع عمومی عادی
  3. مجمع عمومی فوق العاده

اگرچه شرکت مختلط سهامی دارای مجمع عمومی می باشد،اما این مجمع حق تعیین مدیران شرکت را ندارد.بلکه «مدیریت شرکت مختلط سهامی مخصوص به شریک یا شرکاء ضامن است » دلیل آن نیز این می باشد که اصولاً شرکا ضامن که مسئول تعهدات مضاف بر سرمایه می باشند از جهت مسئولیت ضمانتی خودشان در عمل بیشتر محتاط خواهند بود.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان آماده ی ارائه ی تمامی خدمات در کلیه ی امور ثبتی و حقوقی مانند ثبت انواع شرکت و ثبت برند است.شماره تماس 87146

 

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *