ثبت شرکت در مناطق آزاد تجارتی در ایران


شرایط و چگونگی فعالیت تاجر خارجی در مناطق آزاد تجارتی ایران

مناطق آزاد تجارتی به منظور تشویق صادرات صنعتی،شامل کارخانجات تولیدی و صنعتی موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری داخلی و خارجی دارند.معمولاَ چنین منطقه ای در بندر یا فرودگاه یا ناحیه احاطه شده و تحت حفاظت برگزیده می شود و کالاهای خارجی از طریق هوا،دریا و زمین بدون پرداخت حقوق گمرکی وارد و صادر می شوند.در مناطق آزاد می توانیم کالا را برای مدتی در انبار ذخیره کنیم و اگر لازم بود آن را دوباره بسته بندی کنیم تا کالا به طور سریع تحویل داده شود و اصولاً مواد خام و کالاهای واسطه را به محصول نهایی تبدیل می نمایند تا بدین ترتیب برای فروش در بازار داخلی و خارجی آماده شود و به طبع آن درآمدهای ارزی زیادی را برای ایران داشته باشد.

اگر بخواهیم به مناطق آزاد کل جهان اشاره کنیم می توانیم به جبل علی ، بیشکک قرقیزستان ، هنگ کنگ ، سنگاپور ، شن زن واقع در ساحل چین ، عقبه و زرفا واقع در اردن و تایوان – کلن واقع در پاناما اشاره نمود.

 

براساس تبصره 19 برنامه 5 ساله اول توسعه اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در سال 1368 ایران مجاز شد تا در سه منطقه مرزی منطقه آزاد تجاری را تاسیس کند.همچنین براساس تبصره ماده 20 همان قانون گمرک ایران و سازمان بنادر کشتیرانی نیز مجاز شدند تا مناطق ویژه ای را بعنوان منطقه آزاد تجاری تاسیس نمایند.لازم به ذکر است که مناطق آزاد کیش و قشم به ترتیب در سال های 1368 و 1369 و همچنین چابهار در سال 1370 تاسیس شد.به علاوه مناطق آزاد اروند رود و ارس در سال 1383 و بندر انزلی در سال 1382 پایه گذاری شده اند.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در ادامه این مقاله قصد دارد در خصوص شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد نکاتی را به شما یادآور شود.

شرایط سرمایه گذاری در مناطق آزاد

براساس تبصره 22 قانون برنامه دوم 5 ساله دوم : “سرمایه گذاران خارجی می توانند با مشارکت طرف ایرانی اقدام به سرمایه گذاری در بخش های اقتصادی بنمایند…”
وزارت نفت نیز می تواند منحصراٌ و یا با مشارکت خارجی مجوز احداث پالایشگاه و واحدهای تولید دیگر فرآورده های صنایع نفت و گاز و پتروشیمی که وارداتی یا صادراتی می باشند را براساس قرارداد تنظیم شده که این قرار داد شامل تحویل نفت خام و خرید فرآورده های آن ها به قیمت های بین المللی می باشد صادر کند.براساس ماده 2 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران تمام اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از اینکه خارجی باشند یا ایرانی و همچنین سازمان های بین المللی می توانند در مناطق آزاد تجاری اقدام به سرمایه گذاری نمایند.

سرمایه گذار مکلف است در هر یک از مناطق آزاد که بخواهد فعالیت کند برای این منظور تقاضای خود را به همراه پرسش نامه ای به سازمان هر منطقه تسلیم می نماید که پس از بررسی،مجوز سرمایه گذاری صادر می گردد.ملاحظه می شود که صدور مجوز در منطقه آزاد با تشریفات بسیار کمتری صورت می گیرد و بهره برداری از فعالیت موضوع مجوز سرمایه گذاری منوط به مجوز بهره برداری توسط سازمان می باشد(تبصره 2 ماده مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد) البته پس از تشکیل مجمع عمومی موسس شرکت و انتخاب هیات مدیره و مدیر عامل،می بایست مراتب در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد.

چگونگی فعالیت سرمایه گذاری در مناطق آزاد

براساس ماده 14 مقررات سرمایه گذاری خارجی در مناطق آزاد،سرمایه گذار مجاز است سهام یا سهم الشرکه خود را با صلاحدید سازمان منطقه به سرمایه گذار دیگر تفویض نماید.در این صورت انتقال گیرنده جدید،از هر نظر جانشین سرمایه گذار اول خواهد شد.در این ماده مقصود از امتیازات در واقع مطالبات ، منافع و دیون سرمایه گذار قدیم است.طبق ماده 20 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران،ورود و خروج سرمایه حاصل از فعالیت های اقتصادی در هر منطقه به تصمیم صاحب سرمایه بستگی دارد و سرمایه گذار از این نظر آزادی عمل دارد و می تواند هر تصمیمی بگیرد.در اکثر مناطق آزاد کشورهایی از جمله هنگ کنگ،سنگاپور،دوبی،چین،ترکیه خروج سرمایه خارجی بواسطه سرمایه گذار صد در صد آزاد است.

ماده 20 قانون اداره مناطق آزاد در ایران مبنی بر این است که سودی که از فعالیت اقتصادی به دست می آید می تواند در هر منطقه از هر نظر و به هر نحوی آزادانه صورت پذیرد.همچنین براساس ماده 12 از مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد

ماده 12 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد خروج سود ویژه در رابطه با اصل و منافع حاصل از فعالیت های اقتصادی سرمایه گذار خارجی را طبق درخواست سرمایه گذار و برای سازمان هر منطقه که طی یک هفته تاییدیه لازم را از تاریخ وصول مطالبه کند صادر می نماید مجاز دانسته است.بعد از تحقیق و بررسی های زیاد سازمان هایی که در هر منطقه قرار دارند و دارای معافیت مالیاتی هستند (طبق بند 6 ماده 13( دستور خارج کردن سود بدون مالیات را صادر می کند.این ماده باید اصلاح شود زیرا این گونه خروج سود انگیزه سرمایه گذاری را برای افرادی که در خارج از کشور هستند را کم می کند.اصلاح این ماده سبب می شود تا سرمایه گذار بتواند بدون هیچ گونه قید و شرطی سود حاصل را با همان ارزشی که سرمایه خود را وارد کرده به خارج از کشور انتقال دهد.

براساس ماده 21 قانون اداره مناطق آزاد و ماده 9 مقررات سرمایه گذاری در مناطق آزاد سرمایه و سود سرمایه گذار خارجی در ایران به لحاظ ملی شدن و سلب مالکیت و سایر خطرات حمایت می شود.براساس مواد 13 و 21 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد در مناطق آزاد تسهیلات اعطایی به سرمایه گذاران خارجی از قبیل معافیت های مالیاتی و عدم شمول مقررات صادرات و واردات و عوارض گمرکی پیش بینی شده است بنابر نظرات کارشناس اقتصادی تاکنون از مناطق آزاد آن گونه که شایسته است استفاده نشده است.

جزیره کیش به لحاظ گردشگری بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا یک جزیره مرجانی است که زیبایی خاص خود را دارد.مناطق آزاد قشم و چابهار می توانند به لحاظ صنعتی در رابطه با صادرات مجدد و ترانزیت کالا و تامین نیازهای مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی داخلی کشور و قطعات و تجهیزات و … مشغول فعالیت بوده و تسهیلات لازم را به منظور انتقال تکنولوژی و دانش فنی به کشور فراهم آورد. احداث پل مابین بندرعباس و قشم مانند منطقه شانک های و شن زن در چین برای ارتباط عملیات بازرگانی بسیار کارآمد می باشد.منطقه اروند رود به لحاظ صادرات مجدد و منطقه ارس با داشتن مناظر بسیار زیبا درآمد زیادی برای کشور از نظر گردشگری می تواند داشته باشد.

ثبت شرکت در مناطق آزاد

شرایط اساسی جهت ثبت شرکت در مناطق آزاد:

  • براساس ماده 4 هر شرکت یا موسسه ای که در منطقه ثبت شود و مرکز اصلی آن نیز در همان منطقه باشد شرکت ایرانی و ثبت شده در منطقه به حساب می آید.

تبصره 1 :پس از اجرای این مصوبه چنانچه موسسات خارجی یا شرکت ها قصد انجام فعالیت های اقتصادی ا داشته باشند میبایست در کشور مورد نظر خود براساس قوانین و مقررات آن کشور و به استناد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کشور مذکور قانونی به حساب بیاید و همچنین در واحد ثبتی منطقه نیز ثبت شده باشد.

تبصره 2 : هر شرکت یا موسسه خارجی که در تاریخ اجرای این مصوبه در منطقه توسط شعبه یا نمایندگی مشغول فعالیت های اقتصادی باشد میبایست طی سه ماه از تاریخ اجرای این مصوبه تقاضای ثبت نماید.
در غیر این صورت شرکت مذکور اعتبار قانونی نداشته و موسس آن در قبال اشخاص ثالث متضامناَ مسئول جبران خسارت وارده خواهند بود.

براساس ماده 5 در صورتی شرکت ها و موسسات غیر تجاری ذکر شده می توانند ثبت شوند که دارای موضوع فعالیت قانونی باشند .

بر اساس ماده 6 کلیه اشخاص حقوقی که در منطقه مشغول به فعالیت اقتصادی هستند میبایست در مدت سه ماه از تاریخی که واحد ثبت اعلام کرده است به مطابق سازی وضعیت خود با مفاد این تصویبنامه و دستورالعمل های اجرایی آن بپردازند در غیر این صورت مرجع ذیصلاح به تقاضای سازمان از ادامه فعالیت اشخاص ذکر شده جلوگیری می کند.دستورالعمل اجرایی این ماده بوسیله سازمان هر منطقه تهیه و به اجرا گذاشته می شود.

تبصره: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تمامی سوابق و مدارک مربوط به اشخاص حقوقی که پیش از تاریخ ایجاد واحد ثبتی منطقه در دیگر نقاط کشور ثبت شده اند و براساس اساسنامه مربوط مرکز اصلی(اقامتگاه)آن ها منطقه می باشد و از جانب سازمان مجوز فعالیت دریافت نموده اند طبق تقاضای واحد ثبتی برای آن واحد می فرستد. همچنین سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای پیشگیری از تعیین نام های مشابه برای شرکت های در حال ثبت با واحدهای ثبتی مناطق همکاری می کنند.

مدارک ثبت شرکت در منطقه آزاد

  1. اظهارنامه ی ثبت
  2. اساسنامه ی شرکت
  3. صورتجلسه ی مجمع عمومی موسسین
  4. صورتجلسه ی اولین جلسه ی هیات مدیره
  5. گواهی بانکی از یکی از بانک های منطقه ی معینی بر تودیع حداقل 35% سرمایه ی نقدی
  6. مجوز فعالیت در منطقه ی صادره توسط سازمان منطقه ی آزاد مربوطه

این مدارک مربوط به ثبت شرکت ایرانی می باشد،اما برای ثبت شعبه یا نمایندگی یک شرکت خارجی بنابر ماده ی 8 ضوابط ثبت شرکت ها اطلاعات و مدارک بیشتری باید ارائه گردد ،از جمله:

  1. تعیین نوع شرکت و موضوع فعالیت آن
  2. مرجع ثبت شرکت مادر و شماره ی ثبت
  3. معرفی نمایندگان شعبه برای دریافت ابلاغیه ها و اخطاریه ها
  4. معرفی سایر شعب یا نمایندگی های شرکت در ایران
  5. تعیین تابعیت شرکت

همه مدارک تسلیمی شرکت خارجی باید به زبان فارسی ترجمه ی رسمی شده باشد و حکم نمایندگی فرد مورد نظر برای تسلیم تقاضای ثبت شعبه باید به تصدیق نمایندگی ایران در کشور متبوع شرکت رسیده باشد.

طبق مقررات تاسیس و فعالیت موسسات بیمه در مناطق آزاد بر خلاف سایر انواع شرکت های تجاری،تاسیس و ثبت شرکت ها و موسسات بیمه در مناطق آزاد مستلزم اخذ مجوز از شرکت بیمه ی مرکزی ایران می باشد.

پروسه ثبت شرکت در منطقه آزاد

اظهارنامه ثبت شعب و نمایندگی های اشخاص حقوقی خارجی علاوه بر قید تاریخ و امضا باید حاوی نکات ذیل باشد.

  1. نام کامل شرکت یا موسسه به زبان فارسی با علایم اختصاری و مشخصات آن
  2. نوع شرکت یا موسسه و موضوع فعالیت
  3. مرکز اصلی و اقامتگاه شرکت یا موسسه در خارج از ایران
  4. تابعیت شرکت یا موسسه
  5. میزان سرمایه شرکت یا موسسه
  6. آخرین بیلان مالی شرکت یا موسسه
  7. مرجع ثبت شماره محل شهر و کشور و تاریخ ثبت شرکت یا موسسه در خارج ایران
  8. فعالیت مورد نظر شرکت یا موسسه جهت اشتغال در منطقه
  9. دیگر شعب و نمایندگی های شرکت یا موسسه در ایران و اسامی مدیران هر یک در صورت تاسیس
  10. اقامتگاه شرکت یا موسسه برای اشتغال در ایران و منطقه و تعیین افراد صلاحیت دار دریافت کننده ابلاغ ها و اخطاریه ها
  11. قبولی مدیر یا مدیران شعب و نمایندگی ها ذیل مجوز تاسیس یا اختیارنامه نمایندگی موضوع تبصره 1 ماده 7 این تصویبنامه
  12. نام و نام خانوادگی،اقامتگاه مدیران یا اداره کنندگان شرکت یا موسسه
  • در صورتی که اظهارنامه و تقاضای ثبت به وسیله وکیل ارائه داده شده باشد باید کپی مصدق وکالتنامه ارائه گردد.

اشخاص حقوقی بعد از به ثبت رسیدن شخصیت حقوقی خواهند داشت و طبق قوانین و مقررات حاکم در منطقه مشغول به کار هستند.واحد ثبتی سازمان میبایست سندی مبنی بر ثبت اشخاص حقوقی یا شعبه نمایندگی آن ها که توسط واحد ثبتی مهر شده است به تقاضاکننده ثبت ارائه دهد.

  • ماده 10 :اشخاص حقوقی میبایست برای ثبت هر گونه تغییرات در اساسنامه و ترکیب هیات مدیره،بازرسان ،صاحبان امضایی مجاز کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت یا موسسه طی یک هفته مراتب را به شکل کتبی به واحد ثبتی منطقه اطلاع دهند.عدم اطلاع به موقع برای مدیران اشخاص حقوقی قابل توجیح نخواهد بود.
  • ماده 12 : واحد ثبتی باید مراتب تاسیس شرکت یا موسسه و تغییرات آن را حداکثر طی 10 روز از تاریخ ثبت برای درج در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران و روزنامه محلی به هزینه متقاضی به آن روزنامه اعلام کند.

تمامی اشخاص حقیقی ایرانی که براساس قانون تجارت امور بازرگانی را در منطقه انجام می دهند میبایست نام خود یا مدیران خود را براساس مقررات این مصوبه حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی در دفتر ثبت تجارتی واحد ثبتی ثبت کنند.

ثبت اسامی اشخاص حقیقی ایرانی و خارجی در دفاتر ثبت با تنظیم و ارائه سه نسخه اظهارنامه که حداکثر طی سه ماه از تاریخ اعلام واحد ثبتی انجام می پذیرد و شامل نکات ذیل است به عمل می آید.

  1. نام و نام خانوادگی بازرگان
  2. تاریخ و محل تولد،شماره شناسنامه و محل صدور شناسنامه بازرگان تصویر اوراق شناسنامه برای اشخاص حقیقی ایرانی و گذرنامه برای اشخاص حقیقی خارجی.
  3. تابعیت اصلی و فعلی افراد مزبور در صورت تحصیل تابعیت دیگر و تاریخ و چگونگی اخذ تابعیت مزبور.
  4. تاریخ ورود به منطقه و شماره و محل صدور پروانه اقامت و محل اقامت اتباع خارجی
  5. اقامتگاه قانونی اشخاص حقیقی
  6. شماره ثبت منگنه و پلمپ دفاتر تجاری که به موجب بند 5 ماده 3 این تصویبنامه به عمل آمده است.
  7. رشته فعالیت تجاری داخلی یا خارجی یا هر دو مورد
  8. دیگر مشخصات تجارتی بازرگانان از جمله شماره ثبت علائم تجاری کتاب رمز تجارتی و غیره

براساس ماده 16،واحد ثبتی میبایست بعد از ثبت مفاد اظهارنامه در دفتر ثبت تجارتی طی حداکثر ده روز از تاریخ ارائه یک نسخه امضا شده را از اظهار کننده ارائه دهد و نسخه دیگر را به واحد مربوطه در سازمان ارسال کند.

ثبت شرکت کریم خان آماده ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی مانند ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *