برند چیست؟

در این گفتار ابتدا به تعریف برند می پردازیم و سپس نحوه ی ثبت برند لاتین را بررسی خواهیم کرد. واژه ی برند از کلمه ی اسکاندیناوی برندر گرفته شده است. در حقیقت در آن هنگام نام تجاری ابزاری جهت تشخیص مالکان اصلی حیوانات به شمار می رفت که بدان جهت مالکان حیوانات با سوزاندن تن آن ها به صورت یک علامت ویژه، آن ها را علامت گذاری می نمودند. به صورت کلی، این نشانه ها به عنوان اولین شکل های دیداری نام تجاری به شمار می روند. سال هاست که برند به عنوان مفهومی جهت شناسایی و متمایز نمودن خدمات و محصولات یک تولید کننده از سایر تولید کنندگان محسوب می گردد که می تواند به صورت نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر،لفاف و … باشد. کوین لین کلر، محقق بزرگ در زمینه ی برند، نام تجاری را ترکیبی از نشانه های روانی و ذهنی در مصرف کنندگان برای افزایش اهمیت و ارزشی که از محصول یا خدمت تصور می شود می داند که باید این نشانه منحصر به فرد، برجسته و همچنین مطلوب باشد. ثبت علائم تجاری و اختراعات در اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران که یکی از ادارات ثبت به شمار می رود صورت می گیرد. مطابق با ماده ی 6 قانون ثبت علائم تجاری، اداره ی ثبت علائم ،شعبه ی مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران محسوب می گردد و بر این اساس اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می تواند به عنوان شعبه ی دادگاه شهرستان، در رابطه با پذیرش یا رد علائم تجاری تصمیماتی را اتخاذ کند. ثبت شرکت کریمخان در ادامه مدارک لازم جهت ثبت برند لاتین حقوقی و حقوقی را بیان نموده است.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان به توضیح مدارک لازم به  منظور ثبت برند لاتین به صورت حقیقی و حقوقی می پردازد.

مدارک لازم جهت ثبت برند لاتین حقوقی

  1. کپی مدارک ثبتی شرکت
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی افرادی که در شرکت دارای حق امضاء می باشند.
  3. کارت بازرگانی
  4. نمونه ی برند در ابعاد دوازده در دوازده سانتی متر

مدارک لازم جهت ثبت برند لاتین حقیقی

  1. کپی شناسنامه و کپی کارت ملی شخص
  2. کارت بازرگانی
  3. نمونه ی برند در ابعاد دوازده در دوازده سانتی متر

ثبت برند نیازمند انجام چه اقداماتی می باشد؟

طریقه ی ثبت برند لاتین، مشابه ثبت برند فارسی می باشد. لیکن همان گونه که در فوق بیان شد، جهت ثبت برند لاتین کارت بازرگانی مورد نیاز می باشد. اقدامات لازم برای ثبت برند لاتین، به شرح ذیل که ثبت شرکت کریم خان ارائه نموده است می باشد:

  1. تکمیل و ارائه ی فرم اظهارنامه ی ثبت برند در تهران به اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها به اداره ی ثبت محل فعالیت شرکت، حاوی اطلاعات متقاضی و نوع علامت تجاری و محصول یا خدمت مورد نظر که در سه نسخه تهیه و تنظیم می گردد.
  2. استعلام از برند برای احراز عدم ثبت آن در گذشته یا تشابه علامت تجاری مورد نظر با عنوان دیگر
  3. عدم مغایرت با ضوابط و مقررات قانونی

علامت پیشنهادی برای ثبت در صورت احراز شرایطی که در فوق ذکر شد، در روزنامه ی رسمی کشور منتشر می گردد و در صورتی که طی مدت یک ماه از انتشار آگهی، دعوی یا اعتراضی نسبت به علامت کلمه یا عباراتی که در کنار علامت تجاری مورد استفاده قرار می گیرد می بایست به زبان فارسی نوشته شود. استعمال حروف لاتین هم به در صورتی مجاز می باشد که اندازه ی آن ها از اندازه ی حروف فارسی کوچکتر باشد.

نکات مهم در خصوص ثبت برند لاتین

_ برای ثبت برند لاتین چه کلمه ی مورد نظر فارسی باشد و با فونت لاتین نوشته شود و چه خود کلمه دارای ریشه ی لاتین باشد، در وجود کارت بازرگانی تفاوتی وجود ندارد.

_ در روند ثبت برند لاتین، می بایست بررسی سوابق ثبتی مادرید و دیگر برندهای غیر فارسی هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

(در این خصوص لازم به ذکر است، برای پیشگیری از ثبت مجزا در هر دفتر کشوری یا ناحیه ای، WIPO نظام بین المللی ثبت علائم را اجرا می نماید. این نظام به وسیله ی دو عهد نامه مدیریت می شود : توافق نامه ی مادرید، بسته به ثبت بین المللی علائم و پروتکل مادرید، موافقت نامه ی مادرید، شخص دارای اتصال به وسیله ی ملیت، مقر یا موسسه، یا کشوری در ارتباط با یک یا هر دوی این عهدنامه ها قادر می باشد به سبب ثبت یا تقاضا در دفتر آن کشور، ثبت بین المللی تاثیر گذاری در چند یا کلیه ی کشورهای عضو اتحادیه ی مادرید کسب نماید.)

_ ثبت برند فاقد هر گونه ارتباط مستقیم با پرداخت مالیات و عوارض دارایی می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *