ثبت برند تجاری و الزامات تجار

تاجران جهت انجام معاملات جاری خود و اجرای عملیات، موظف به اجرای یکسری الزامات و مقررات می باشند که به این مسائل، الزامات تجار گفته می شود. الزامات جمع الزام می باشد و به معنای تعهد و یا تکلیفی است که بر اساس قانون شخصی بر عهده دارد و انجام آن ضرورت دارد و الزامی است. چنانچه که شخص از انجام آن تکلیف امتناع نماید بر اساس قانون متخلف به حساب می آید و مجازاتی درباره او اعمال می گردد که ممکن است از نوع محکومیت به جریمه نقدی، حبس، تعطیل موسسه یا تجارتخانه و مانند این ها باشد، که بنا بر قوانین مختلف،افراد در انجام امور و روابط اجتماعی دارای الزامات متعددی هستند. این الزامات می توانند مانند اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی برای رانندگان، پرداخت مالیات، تکالیف و مسائل خانوادگی از قبیل نفقه و تمکین و غیره باشند. ثبت شرکت کریمخان در ادامه به بیان برخی از الزامات تجار و ارائه دهنده خدمات و ثبت برند تجاری را بیان خواهد نمود.

در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان در خصوص الزامات تجار نکاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

الزامات تجار

  1. تاجران جهت انجام امور تجارتی خود مکلف به ایجاد دفتر تجارتی (دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی، دفتر کپیه یا صادرات و واردات نامه ها) می باشند. زیرا بر اساس ماده 6 قانون تجارت که مقرر نموده هر تاجری به استثنای کسبه ی جزء مکلف به ایجاد دفاتر ذیل یا دفاتر دیگری که وزارت عدلیه بر اساس نظامنامه قائم مقام این دفاتر قرار می دهد می باشد. بر همین اساس طبق ماده ی ذکر شده داشتن دفتر تجارتی جزو الزامات تجارت می باشد و باید به آن عمل شود.
  2. بر اساس ماده ی 11 قانون تجارت لازم است قبل از آنکه در دفاتر ذکر شده چیزی نوشته شود توسط نماینده اداره ی ثبت یا نماینده اداره ثبت شرکت ها امضاء شود. بر اساس ماده 15 قانون تجارت ، چنانچه تاجر غیر از موارد ذکر شده در بندهای 1 و 2 عمل کند به پرداخت جریمه نقدی محکوم خواهد شد.
  3. همچنین براساس ماده 13 قانون تجارت، یکی از الزامات تجار این می باشد که دفاتر ذکر شده می بایست به مدت 10 سال نگهداری شود.
  4. از دیگر الزامات تجار می توان به ثبت نام تجارتی اشاره نمود. هر تاجری می بایست برای تجارت خود نامی انتخاب نماید که به آن نام تجارتی می گویند. سپس می بایست ظرف مدت 6 ماه اسم خود را ثبت نماید. لازم به ذکر است که مدت زمان اعتبار اسم تجارتی 5 سال می باشد که پس از اتمام آن تاجر می تواند در صورت نیاز آن را تمدید نماید.
  5. منظور از ثبت تجارتی همان ثبت مشخصات فردی تاجر از قبیل (نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد و…) می باشد که برای تجار و شرکت های تجارتی ضروری و الزامی می باشد و نباید با اسم تجارتی اشتباه شود زیرا اسم تجارتی معرف نام تجارتخانه می باشد در صورتی که ثبت تجارتی بیانگر مشخصات تاجر است. لازم به ذکر است که بر اساس ماده 16 قانون تجارت عدم ثبت تجارتی یک شرکت تجاری، به پرداخت نقدی محکوم می گردد.
  6. تاجرانی که به امر تجارت مبادرت می نمایند می بایست به اخذ پروانه تجارتی اقدام نمایند تا بتواند به خرید و فروش کالای خود و یا ترخیص آن ها از گمرک بپردازند.
  7. همانگونه که بیان نمودیم هر تاجری می بایست برای تجارت خود ،علامتی را تعیین نماید که معرف و نمایانگر اشیاء یا کالایی باشد که عرضه می نماید. برای اینکه علامت ذکر شده به رسمیت شناخته شود لازم است که در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسد و در روزنامه رسمی نیز منتشر گردد. چنانچه قصد دارید علامت تجاری خود را ثبت نمایید می توانید به ثبت شرکت کریمخان مراجعه نمایید تا با کمترین هزینه و در کوتاه ترین زمان ثبت گردد.
  8. عنوان تجارتی و شماره ثبت تجارتی از مواردی هستند که لازم است در تمامی سربرگ کاغذهای تجارتی و صورتحساب های فروش و یادداشت ها و برگ های سفید و هر نوع نوشته ای که مورد استفاده ی تاجر می باشد ذکر گردد.
  9. چنانچه در مفاد اظهارنامه ای که تاجر تنظیم نموده است تغییراتی ایجاد گردد می بایست آن تغییرات طی سه روز در سه نسخه تهیه شده و به دفتر ثبت تجارتی محل ارسال شود تا به مراجع ذیصلاح ارسال گردد و در سوابقش منعکس گردد.
  10. چنانچه بنا به دلایلی دچار توقف یا انحلال گردد بدون هیچ تاخیری می بایست به ترتیب بالا عمل نماید.
  11. چنانچه مرکز اصلی تجارتخانه و یا بنگاه و یا شرکت تغییر کرده باشد لازم است که چگونگی آن را به دفتر ثبت تجارتی اعلام نماید تا در سوابق تجارتی او قید شود.
  12. در صورت استفاده تاجر از سیستم های الکترونیکی یا مکانیکی ، می بایست حداقل ماهی یکبار خلاصه ای از اسناد و ارقام داده شده به ماشین ها به دفتر روزنامه ثبت داده شود و حداکثر تا پایان ماه بعد به دفتر کل انتقال داده شود تا در هنگام مراجعه ممیز مالیاتی مشکلی برای تعیین مالیات به وجود نیاید. لازم به ذکر است که الزامات تجار به موارد فوق الذکر محدود نمی باشد و ممکن است در موارد دیگری نیز برای آن ها الزاماتی وجود داشته باشد. ثبت شرکت کریم خان در این مقاله به بیان همین موارد از الزامات تجار اکتفا می نماید.

عدم رعایت الزامات تاجر

عدم نگهداری دفاتر تجاری

ضمانت اجرای حقوقی : براساس ماده 14 قانون تجارت که مقرر نموده، چنانچه دفاتر ذکر شده در ماده 6 و سایر دفاتری که تاجران جهت امور تجارتی خود استفاده می نمایند طبق مقررات این قانون مرتب شده باشد در امور تجارتی بین تجار سندیت خواهد داشت اما اگر اینگونه مرتب نشده باشد و به صورتی باشد که ویژگی و اوصاف باشد اما تنظیمات ترتیب نباشد ، فقط بر علیه صاحب آن اعتبار خواهد داشت.

ضمانت اجرای مالیاتی

بر اساس ماده 193 قانون مالیات های مستقیم مصوب 3.12.1366 در اینصورت جریمه ی فرد به اصل میزان مالیات بر درآمد افزوده می شود . همچنین مطابق با بند 3 ماده 97 قانون مالیات های مستقیم مصوب 3.12.1366 در اینصورت میزان مالیات بر درآمد علی الراس محسوب می شود.

ضمانت اجرای کیفری

بر اساس ماده 15 قانون تجارت : تخلف از ماده 6 و ماده 11 قانون دارای دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی خواهد بود. محکمه حقوق مستقیما و بدون تقاضای مدعی العموم قادر است این مجازات را حکم بدهد و اجرای این مجازات مانع از اجرای مقررات مربوط به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد نخواهد شد. لازم به ذکر است که نگهداری یا عدم نگهداری دفاتر تجاری باعث ورشکستگی نمی شود اما می تواند در نوع ورشکستگی تاثیر بگذارد.

عدم ثبت نام در دفتر تجاری

در صورتی که تجار در دفتر ثبت تجاری ثبت نام نکنند محکوم به پرداخت جزای نقدی از دویست تا دو هزار ریال خواهند شد. همچنین در صورت عدم درج شماره ثبت نام روی اوراق تجاری نیز علاوه بر محکومیت به دویست هزار تومان جزای نقدی، بر اساس ماده ی 18 قانون تجارت به دلیل تحقق تعدد مادی جرایم نیز مجازات خواهند شد.

ارائه اطلاعات نادرست به اداره ی ثبت

ارائه اطلاعات نادرست به اداره ی ثبت برای درج در دفتر ثبت تجارتی فاقد ضمانت اجرای کیفری بوده اما قابل استناد علیه ارائه دهنده ی آن می باشد. اداره ی ثبت نیز به علت اخذ اطلاعات نادرست مسئولیتی ندارد، زیرا وظیفه ی آنها تفتیش صحت اطلاعات ارائه شده نمی باشد و فقط ملزم به ثبت اطلاعات اعلام شده می باشند.

عدم ثبت اسم تجاری

بر اساس ماده 581 قانون تجارت اداره ی ثبت مستقیما اقدام به ثبت نموده و 3 برابر حق الثبت اخذ می نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *