تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری در چیست ؟


بیشتر بازرگانان جهت معارفه بنگاه یا موسسه خود نام یا لقبی را تعیین می نمایند و با آن نام فعالیت می نمایند و این اسم به منزله معروفیت بازرگانان می باشد. این نام امکان دارد نام شخص بازرگان یا نام خانوادگی او مانند ( آدامس = Adams ) یا یک نام فانتزی مثل مانتو اتم باشد.نام تجاری در دادوستد کالا حائز اهمیت فراوانی می باشد، زیرا موسسه ای که سال ها با نام ویژه ای فعالیت کرده و میان مردم دارای محبوبیت می باشد ، به این ترتیب فرد دیگری نمی تواند از اسم او استفاده کند و از زحمات او سوءاستفاده نماید.

 

بنابر ماده 578 قانون تجارت تعیین نام تجاری به صورت اختیاری بوده ، به غیر از اینکه وزارت دادگستری ثبت نمودن آن را اجباری کند. بنابراین قانون زمانی از نام تجاری پشتیبانی می نماید که ثبت شده باشد.
براساس ماده 578 قانون تجارت : نام تجاری به ثبت رسیده را فردی در همان محل قادر نیست تعیین نماید، مگر اینکه نام تجاری به ثبت رسیده با نام خانوادگی او برابر باشد.

شرایط ثبت اسم تجاری

  1. نام تجاری ممکن است از نام تاجر استفاده شود مانند تجارت خانه شبنم
  2. مالک تجارت خانه ای که شریکی ندارد قادر نیست نامی را جهت تجارت خانه خود تعیین نماید که وجود شریک را تلقین کند، مانند تجارت خانه محمدی که تنها به اسم خود می باشد ممکن نیست به نام تجارت خانه محمدی و برادران یا محمدی و شرکا و مانند آن درج گردد.
  3. نام تجاری را نمی توان واگذار کرد. بنا به ماده 579 قانون تجارت، ” نام تجاری را نمی توان واگذار نمود “. از مقررات قوانین که جهت واگذاری اسم تجاری که ثبت آن درج نشده است، می توان این نتیجه را به دست آورد که نام تجاری ثبت نشده را می توان واگذار نمود . واگذاری اسم تجاری، امکان دارد به صورت اختیاری و براساس قرارداد یا قهری و یا توسط وراثت صورت گیرد.
  4. بازرگان قادر است حقوق بهره برداری از اسم تجارت خانه خود را به فروش برساند و به افراد دیگر منتقل نماید. البته وراث قادرند از نام تجاری او مثل دیگر ترکه اش بهره ببرد.
  5. زمان انقضای ثبت نام تجاری در وزارت دادگستری پنج ساله می باشد و پس از پنج سال میبایست دوباره ثبت گردد.

در موسسه های تجاری نام تجاری با نام شرکت برابر می باشد. از منافع اسم تجاری این است که افراد توانایی تعیین نام از اسم معروف کالاهای ارائه شده در بازار را ندارند یا نمی توانند به روی اجناس خود نام آن را ثبت و مصرف کنندگان را گمراه نمایند.

اسم تجاری را نمی توان عرضه و واگذار نمود . بنابراین هیچ فردی قادر نیست در آن محل اسم تاجران دیگری را ، در نام تجاری خود تعیین نماید ،هرچند اسم تجاری ثبت شده، با نام خانوادگی او مطابقت داشته باشد. زمان انقضای ثبت اسم تجاری پنج ساله می باشد که با تمدید آن، دوباره ثبت می گردد.

نام تجاری به روش های ذیل خاتمه می یابد:

از میان رفتن شرکتی که نام تجارتی متبوع آن می باشد ؛ میبایست نام تجاری دیگری را درعوض اسم تجاری قبلی انتخاب کرد.

تفاوت اسم تجاری با ثبت تجاری

اختلاف نام تجاری با ثبت تجاری عبارت است از اینکه ثبت تجاری به معارفه بازرگان و اوضاع تجاری او مرتبط می باشد،ولی نام تجاری تنها به معروفیت بازرگان مرتبط است که با آن نام خود را شناسایی می نماید . اما ثبت بازرگان با فوت یا ورشکستگی او دگرگون می شود لیکن نام تجاری با حیات خود بیان گر ادامه فعالیت موسسه است.

بنابه ماده 576 قانون تجارت : ” ثبت نمودن نام تجاری به صورت اختیاری می باشد به جز اینکه دادگستری ثبت آن را اجباری کند. بنابراین ثبت نمودن ” اسم تجاری ” از وظایف تاجران می باشد.

البته قرارداد عمومی پاریس جهت پشتیبانی مالکیت صنعتی که به اسم ” اتحادیه پاریس”، مشهور می باشد ،این چنین می گوید:” اسم تجاری، بدون اینکه ضرورتی به ارائه اظهارنامه یا ثبت آن باشد، در تمامی کشورهای اتحادیه پشتیبانی می گردد ،اگرچه مشمول علامت صنعتی یا تجارتی باشد یا خیر”.

کادر حرفه ای موسسه حقوقی کریم خان، با چند سال تجربه در عرضه ی اسم تجاری و ثبت تجاری در سریع ترین زمان به شما عزیزان بهترین خدمات را ارائه می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *