تبدیل شرکت های تجاری ثبت شده

تبدیل شرکت های تجاری ثبت شده


شرایط تبدیل قالب شرکت های تجاری ثبت شده

موسسه حقوقی کریم خان در خصوص تبدیل شرکت های تجاری ثبت شده توضیحاتی ارائه می دهد: تبدیل شرکت به ثبت رسیده به معنی دگرگون نمودن و تغییر حیطه امور شرکت می ‎باشد. در تعبیر حقوقی تبدیل شرکت به معنی شرکت بدون ازبین بردن شخصیت حقوقی پیشین و تشکیل شخصیت حقوقی تازه، طرحی جدید ایجاد می شود.

تبدیل شرکت های تجاری ثبت شده

سوال: آیا قادریم طرح یک شرکت تجاری را به گونه ای دیگری تبدیل نماییم ؟ این عرصه در قانون تجارت و لایحه اصلاحی قانون تجارت دو مورد را مقرر کرده است :

        1. تبدیل شرکت های تجاری سهامی خاص به سهامی عام : مطابق مواد 278 تا 283 ل. ا. ق. ت در این مورد تعیین کرده است که جهت این تبدیل، مصوب نمودن مجمع عمومی فوق العاده ضروری می باشد.

شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

  • مجمع عمومی فوق العاده شرکت سهامی خاص این فعالیت را مصوب می نماید. ( ماده 278 ل. ا. ق. ت )
  • حداقل اندازه سرمایه شرکت های سهامی عام 5 میلیون ریال می باشد یا شرکت دارایی خود را به اندازه ذکر شده افزونی دهد. در این افزایش دارایی ، هزینه سهام جدید میبایست به طورکامل در پذیره نویسی پرداخت گردد. ( ماده 278 و 283 ل. ا. ق. ت )
  • دو سال از زمان ایجاد و ثبت شرکت گذشته باشد و دو ترازنامه آن توسط مجمع عمومی دارندگان سهام تصویب شود. ( ماده 278 ل. ا. ق. ت )
  • آیین نامه با توجه به قوانین شرکت های سهامی عام ، تهیه یا ویرایش شود. ( ماده 278 ل. ا. ق. ت )

       2. تبدیل شرکت های تجاری تضامنی به سهامی : مطابق ماده 135 قانون تجارت هر شرکت تضامنی قادر است با پذیرش کلیه شریکان به شرکت سهامی تبدیل شود. به این ترتیب توجه به کلیه قوانین شرکت های سهامی الزامی می باشد.

          3. در دیگر موارد قانون دستوری تعیین ننموده است ولی بنا به موارد مذکور، به این سرانجام میرسیم که تبدیل سایر شرکت های تجاری به یکدیگر هم جایز می باشد. ولی تبدیل دیگر شرکت ها به همدیگر به مراعات نمودن ضوابط ذیل بستگی دارد:

  • شرکت میبایست ،ضوابط طرح جدید را که به طرحی دیگر درمی آید،مطابق قوانین به دست آورد.
  • تبدیل قالب شرکت دربردارنده دگرگونی در اساسنامه است، جهت تبدیل قالب شرکت ، رای اکثریتی که جهت دگرگونی در اساسنامه شرکت مورد نیاز است را به دست آورند.
  • چنانچه تبدیل شرکت باعث افزونی وظایف شریکان شود، بنابراین رضامندی کلیه شریکان نیاز می باشد.به طور نمونه جهت تبدیل شرکت نسبی، با مسئولیت محدود یا سهامی به شرکت تضامنی، رضامندی کلیه شریکان نیاز می باشد ،زیرا در شرکت تضامنی، مسئولیت هرفرد در رابطه به بدهی شرکت بیشتر از وظایفی است که شریکان در شرکت های نسبی ، با مسئولیت محدود یا سهامی دررابطه به بدهی شرکت دارند.

بعد از مصوب نمودن تبدیل شرکت و قید اطلاعیه های مورد نیاز ،شرکت تبدیل ‌شده به شمار می رود و حالات تازه ای در برابر اشخاص ثالث گواه می باشد.

پیش از تبدیل شرکت افرادی که با شرکت داد و ستدی نموده اند ، براساس ضوابط پیش از تبدیل، طلبکار شرکت به حساب می آیند. هرچند شخصیت حقوقی پیشین شرکت برفنا نرود، ولی مراجع مدیریت و کنترل کننده میبایست بر حالات جدید آن وفق داشته باشد.

سوال : به منظور یکی از شرایط تبدیل قالب شرکت این چنین بیان شده که شرکت میبایست ضوابطی را که طرح تازه بر اساس قانون نیاز دارد ، کسب نماید. چنانچه اینطور نشود، تکلیف چپونه است؟
جواب : چنانچه شرکت طرح تازه ای را به دست آورد، قالب شرکت تغییری پیدا نمی کند و شرکت به همان قالب گذشته خود ادامه می دهد.

سوال : آیا تبدیل قالب شرکت باعث انحلال شخصیت حقوقی گذشته و تشکیل یک شخصیت حقوقی جدید نمیباشد.
جواب: شخصیت حقوقی شرکت، بدهی ها و خواسته های شرکت،و کلیه قراردادها بسته شده با قالب جدید به همان صورت به جا می ماند.

ثبت شرکت کریم خان ، با بکارگیری از مشاوران با تجربه آماده عرضه ی خدماتی از قبیل تبدیل قالب شرکت های تجاری ثبت شده به شما متقاضیان عزیز می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *