نکات مهم درخصوص انواع شرکت های تعاونی :

همانطور که تاکنون در ثبت شرکت کریم خان بیان نمودیم، شرکت های تجاری در انواع مختلفی وجود دارند که شرکت های تعاونی نیز یکی از آن ها می باشد. علاوه بر شرکت های موضوع قانون تجارت مصوب 1311 و لایحه ی قانونی 1347 در رابطه با شرکت های سهامی عام و خاص ،عرف شرکت هایی را می شناسد که به غیر از برخی جهات از مقررات سنتی حقوق تجارت تبعیت نمی کنند. شرکت های دولتی عمده ترین نوع شرکت ها به حساب می آیند که تابع قانون و اساسنامه ی خود هستند ، به جز مواردی که قانون و اساسنامه ی آن ها ، در خصوص موضوع خاصی پیش بینی نکرده باشد که فقط در این حالت از لایحه ی قانونی 1347 پیروی می کنند.

در سال 1370 ، قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید ،ماده ی اول قانون فوق ،اهداف بخش تعاونی سیستم اقتصادی ایران را بیان نموده و در حقیقت هدف نهایی شرکت های تعاونی را رسیدن به اهدافی مانند ایجاد و تامین شرایط و امکانات کار برای همه جهت رسیدن به اشتغال کامل و همچنین پیشگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص برای تحقق عدالت اجتماعی معرفی می کند.

فصل پنجم قانون، بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به دو نوع شرکت تعاونی اشاره می نماید :

1- شرکت تعاونی تولید  2- شرکت تعاونی توزیع

شرکت تعاونی تولید : شرکت تعاونی تولید شامل تعاونی هایی می باشد که در امور مربوط به کشاورزی ،دامداری ،دامپروری ،پرورش و صید ماهی ،شیلات ،صنعت ،معدن ،عمران شهری و روستایی و عشایری و مانند این ها فعالیت می کنند. شرکت های تعاونی تولید در تمام اولویت ها و حمایت های مربوط به تعاونی ها حق تقدم دارند.

شرکت تعاونی توزیع : شرکت تعاونی توزیع عبارتست از تعاونی هایی که نیاز مشاغل تولیدی و یا مصرف کنندگان عضو خود را در قاب مصالح عمومی و به موجب کاهش هزینه ها و قیمت ها تامین می کنند.

در تبصره ی 2 ماده ی 8 قانون فوق الذکر ، علاوه بر این دو نوع شرکت تعاونی به تعاونی های چند منظوره نیز اشاره شده است و به نظر می رسد که منظور قانون گذار از شرکت های تعاونی چند منظوره تعاونی هایی است که ترکیبی از شرکت تعاونی تولید و شرکت تعاونی توزیع دارند. مثلا شرکت تعاونی که با هدف عمران روستایی خاص و تهیه ی آذوقه برای ساکنین همان روستا ایجاد شده است.

بر اساس ماده ی 21 قانون، هر شرکت تعاونی زمانی ثبت و تشکیل می شود که حداقل یک سوم سرمایه ی آن پرداخت شده باشد و در صورتی که به صورت نقدی و جنسی بود تقویم و تسلیم شده باشد. اعضای شرکت تعاونی موظفند مبلغ پرداخت نشده ی سهم خود را طی مدت مقرر در اساسنامه پرداخت نمایند.

سهم اعضای شرکت تعاونی در تامین سرمایه ی شرکت برابر است مگر آن که مجمع عمومی تصویب کند که اعضا سهم بیشتری پرداخت نمایند . در این صورت حداقل و حداکثر سهم اعضا باید در حدی باشد که وزارت تعاون متناسب با نوع و تعداد اعضای تعاونی ها تعیین می نماید.

ممکن است در ابتدای تاسیس شرکت، اعضای شرکت تعاونی نتوانند تمام سرمایه ی شرکت را تامین کنند ، در این صورت بر اساس ماده ی 17 قانون حداقل 51 درصد از سرمایه باید توسط اعضا تامین شود و در اختیار شرکت تعاونی قرار گیرد و بقیه سرمایه را ادارات و شرکت های دولتی و یا شرکت های وابسته به دولت می توانند از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگری از قبیل مشارکت… به عنوان کمک در تامین یا افزایش سرمایه در اختیار شرکت تعاونی قرار دهند بدون آن که خود عضو آن شرکت تعاونی باشند.

برای تشکیل یک شرکت تعاونی وجود حداقل 7 نفر عضو الزامی می باشد. البته امکان دارد در موارد خاصی وزارت تعاون ، برای بعضی از شرکت های تعاونی تعداد بیشتری را بعنوان حداقل اعضا مشخص نماید. موسسین شرکت ، باید مجمع عمومی موسس را دعوت نمایند. براساس ماده ی 31 قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مجمع عمومی عبارتست از عده ای از افراد دارای شرایط عضویت در شرکت تعاونی که به تاسیس شرکت تعاونی اقدام می نمایند. ثبت شرکت کریم خان در ادامه این مطلب به وظایف مجمع موسس می پردازد.

وظایف مجمع موسس :

  1. تهیه و پیشنهاد اساسنامه طبق قانون و مقررات
  2. دعوت به عضویت افراد دارای شرایط
  3. تشکیل اولین مجمع عمومی جهت تصویب و ثبت اساسنامه و تعیین هیات مدیره و سایر وظایف مجمع عمومی

پس از تشکیل اولین جلسه ی رسمی مجمع عمومی و مشخص نمودن هیات مدیره ، وظایف هیات موسس تمام می شود.

اعضایی که با مصوبه ی اولین جلسه ی مجمع عمومی عادی در رابطه با اساسنامه رضایت نداشته باشند می توانند در همان جلسه، تقاضای عضویت خود را پس بگیرند.

تصویب اساسنامه ی تعاونی با حداقل دو سوم اعضا اولین مجمع عمومی عادی خواهد بود. بعد از ایجاد مجمع عمومی عادی و انتخاب اعضای هیات مدیره ،هیات مدیره موظف است فورا نسبت به ثبت شرکت اقدام نماید و لازم است در این راستا اسناد و مدارکی را به اداره ی ثبت شرکت ها ارائه نماید. برای آگاهی از مدارک و اسناد لازم جهت ثبت شرکت های تعاونی در ادامه با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید.

مدارک لازم برای ثبت شرکت تعاونی :

  1. صورت جلسه ی تشکیل مجمع عمومی موسس و اولین مجمع عمومی و اسامی اعضا ی هیات مدیره ی منتخب و بازرسان
  2. اساسنامه ی مصوب مجمع عمومی
  3. درخواست کتبی ثبت
  4. طرح پیشنهادی و ارائه ی مجوز وزارت تعاون
  5. رسید پرداخت مقدار لازم جهت تامین سرمایه ی شرکت
  6. مدارک مربوط به دعوت به عضویت افراد واجد شرایط

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *