انتخاب برند بر چه مبنایی صورت می گیرد

انتخاب برند بر چه مبنایی صورت می گیرد


ارزش برند یک ” اسم ، عبارت، طرح ، نشانه یا ترکیبی از این عناصر می باشد که تعیین کننده هویت یک سازمان خدماتی و متمایز کننده آن از سایر رقبایش می باشد.” و توسط عقل ، منطق ، حواس و احساسات مشتریان مورد قضاوت قرار می گیرد. همچنین ایجاد یک حس راحتی و آسایش به عنوان نقش یک نشان تجاری برنامه ریزی شده است، چرا که نشان تجاری شخصیت ، سبک زندگی ، آرمانها و رفتار مشتریان را مشخص می کند . در واقع نشان تجاری تعیین کننده منشاء و مرجع تولید کننده محصول ( کالا/ خدمت) ، تخصیص دهنده مسئولیت ها به تولید کننده محصول ، پدید آورنده تعهد و تقلیل دهنده هزینه های جستجو می باشد، به علاوه کیفیت محصول را به نمایش می گذارد.

انتخاب برند بر چه مبنایی صورت می گیرد

 

برند یا “نام، واژه، علامت، نشانه، طرح یا ترکیبی از این ها که با هدف شناسایی کالاها و خدمات فروشنده یا گروهی از فروشندگان و جهت متمایز نمودن آن ها از رقبا به کار می رود” ارائه کننده تهعد به ثبات و کیفیت می باشد. تجربیات نشان داده است که یک برند قوی، ابزاری مهم در پیاده سازی اهداف بازاریابی برای بهیود وفاداری برند، ممتاز قیمت مبتنی بر برند و حاشیه سود، افزایش روانه سازی محصولات جدید به بازار، سهامداران بیشتر و افزایش سود صاحبان سهام و تمایز آشکار، ارزشمند و پایدار و نیز ساده سازی تصمیم گیری های مشتریان، کاهش ریسک مشتریان و تعیین مجدد انتظارات آن ها به شمار می آید.

شخصیت برند را هسته ی مرکزی و نزدیکترین متغیردر تصمیم گیری مشتری در هنگام انتخاب می دانند. در ادبیات کلاسیک اقتصاد، نیروی کار، سرمایه و زمین سه عنصر اصلی تولید و سرچشمه های اصلی ثروت به شمار می آیند. ولی این الگو قادر نیست که توضیح دهد که چگونه یک کالا با کارآیی، کیفیت و زیبایی مشابه به سه برابر قیمت کالایی دیگر به فروش می رسد.رویکردهای نوین بازاریابی این پدیده را با هویتی که برند برای مشتری دارد توضیح می دهند. یکی از مطلوبیت های مشتری در انتخاب یک محصول، برند معتبر است.

معیارهای انتخاب برند

گزینه های زیر شاخص های انتخاب برند و نحوه ی ارتباط با آن برای استفاده کننده ها:

شناخت برند

شناخت برند به این معناست که مصرف کننده یا مشتری برند، به محض برخورد با نشانه‌های برند، تایید کند که قبلاً با این برند مواجه شده و آن را می‌شناسد. به عبارت دیگر مصرف کننده برنده ی را که قبلا دیده یا شنیده به درستی تمییز دهد.درحالی که یادآوری برند توانایی مصرق کننده در بازیابی برند از ذهن خود هنگامی که با طبقه محصول،نیاز برآورده شده توسط طبقه محصول یا نشانه های دیگری مواجه می شود.پس یادآوری برند نیازمند این است که مصرف کننده زمانی که نشانه ای می بیند یا به آن طبقه کالااشاره می شود به درستی برند را ازحافظه خود فرابخواند.به طور کلی شناخت برند از یادآوری آن از دهن آسان تراست.یکی از بزرگان در زمینه ی برند ، وفاداری به برند را این چنین تعریف می کند:

“یک تعهد عمیق برای خرید مجدد یا مشتری شدن مجدد برای یک محصول یا خدمات در آینده ، به وسیله تکرار خرید از مارک مشابه یا مجموعه ای از مارک های مشابه ، علی الرغم تاثیرات موقعیتی و تلاش های بازاریابی بر روی تغییر رفتار.”

کیفیت محصول

در برخی موارد ، کیفیت محصول به معنای دوام آن است.در مورد برخی از محصولات ، کیفیت به معنای میزان دقت بالاست.کیفیت یک محصول یا خدمت همان چیزی است که مشتری طلب می‌کند. اگر محصول یا خدمت ارائه شده در جنبه‌هایی خاص، کیفیت بسیار بالایی داشته باشد، اما مشتری بدان نیاز نداشته باشد، تنها هزینه‌ای است که پرداخته شده ولی ارزش افزوده‌ای ایجاد نکرده‌است. در نگاه نوین به{ کیفیت} می‌توان گفت: کیفیت ضرری است که از لحظه ورود محصول به بازار به وجود می‌آید.

این تعریف در نگاه اول نامفهوم به نظر می‌آید اما یک محصول زمانی می‌تواند ارزش افزوده ایجاد نماید که خواسته‌های مشتریان را برآورده سازد. در فرایندهای تولیدی کیفیت در مقابل پراکندگی قرار می‌گیرد. به صورتی‌ که برای دستیابی به یک فرایند با کیفیت باید پراکندگی فرایند تا حد امکان کاهش دهیم. توجه به این نکته ضروری است که کاهش پراکندگی گام دوم بهبود یک فرایند می‌باشد.ثبات و تداوم کیفیت به معنای آن است که مشتریان سطح یکسانی از کیفیت را در طول زمان تجربه می کنند ، که منجر به تکرار خرید و تبلیغات دهان به دهان از سوی آنان می شود.

شما زمانی می توانید بگویید محصول با کیفیت ارائه می کنم که مصرف کننده شما، محصولتان را با کیفیت بداند. مشکل بسیاری از مدیران و کسب و کارها این است که برای کیفیت محصول به مشتری هدف توجه نمی کنند و گاهاً تمام تلاش خودشان را برای ایجاد محصولی بسیار با کیفیت می کنند، محصولی که قیمت آن بالاتر می رود اما مشتری هدف محصولی به این کیفیت و این قیمت را نمی خواهد و به دنبال محصولی با کیفیت مد نظر خودش هست.

قابلیت اطمینان و اعتماد

اعتبار و ارزش درک شده نام تجاری اغلب به عنوان دو ویژگی بسیار مهم محسوب می شوند که بازاریابان برای اتخاذ و ساخت یک نام تجاری قوی به آن نیاز دارند . اعتبار یک نام تجاری،
به معنای اعتماد درک شده در مورد توانایی و میل به ارائه ی مداوم چیزی که وعده داده شده است، می باشد ، و سود زیادی را برای مشتری و شرکت ها فراهم می کند.درواقع، خرید یک نام تجاری معتبر برای مشتری کیفیتی را تضمین میکند که می توانند آن را به حساب بیاورند.

اعتبار برند به دو مشخصه زیر بستگی دارد:

قابلیت اعتماد و تخصص

قابلیت اعتماد، تمایل شرکت ها نسبت به اجرایی نمودن پیمان ها و قول هایشان می باشد و تخصص به توانایی شرکت ها برای ارائه واقعی پیمان ها و قول هایشان گفته می شود.

نام تجاری معتبر، نشانه ای از شرایط و موضوع محصول آن ، احتمال های درک شده حداقل توسط مصرف کنندگان و هزینه های پایین مصرف کنندگان برای جمع آوری وتجزیه و تحلیل اطلاعات برای تصمیم گیری می باشد.مصرف کنندگانی که شرکت با اعتبار می دانند،اطلاعات شرکت را درست ارزیابی می کنند و محصولات شرکت را استفاده می کنند.

همچنین، اعتبار کالا ممکن است توقعات مصرف کننده از کیفیت محصول را بالاببرد.دراین صورت باید توجه کرد تاثیر اعتبار برند بر کیفیت درک شده الزاما دال بر این ندارد
که اعتبار بالا اراتباطی با کیفیت درک شده است ، نام های تجاری با کیفیت متوسط نیز اگر در موقعیت و جایگاه خود درست کار کنند می توانند سطوح بالای اعتبار را داشته باشند.

شهرت و سابقه ی خدمت

موضوع معروفیت به عنوان منبعی با ارزش است که به شرکت امتیاز ثبات را می دهد.ایجاد خوشنامی و شهرت،یک دارایی نامشهود است که برای رقبا دشوار است که از آن تقلید کنند.
نام های تجاری که در طول زمان پایداری بیشتری در بازاریابی دارند شهرت حداکثری خواهند داشت.سابقه ی خدمت مفید می تواند از عوامل تاثیرگذار در شهرت برند باشد.درحال حاضر،اقتصادانان از دیدگاه اقتصادی شهرت را برای شرکت چشمداشت یا سنجش های درونی یا بیرونی از مشخصه های شرکت فرض کرده اند.مفهوم شهرت شرکت توجه پژوهشگران را از علوم مدیریت ،اقتصاد،جامعه شناسی و بازاریابی به خود معطوف کرده.

قیمت

دربسیاری از موقعیت ها قیمت مهم تر است و برخی از مشتریان به کیفیت و خدمات بسیار عالی در خرید توجه ندارند.این افراد خریدارانی سنجشگری هستند و اکثرا هدف آن ها به دست آوردن حداکثر ارزش ممکن در قبال پولی که می پردازند می باشد.

سبک زندگی

سبک زندگی مشخص می کند که استفاده کننده با چه هدفی پول، زمان را برای فعالیت ها و علاقه ای خود هزینه می کند .سبک زندگی تحت تاثیر قاعده، باورها و ترسیم های شخصی بوده و به عنوان عوامل ضروری در تعیین معیارهای انتخابی که مصرف کننده در هنگام خرید محصولات به کار می برند، به حساب می آید.استفاده کنندگان تمایل دارند تصمیمات خریدی انتخاب کنند که نزدیک به اصول با سبک زندگی آن ها باشد و محصولاتی را انتخاب نمایند که مناسب با شرایط آن ها در زندگیشان باشد.

خلاقیت و جذابیت و زیبایی ظاهری

تغییرات همیشگی و استوار و رقابت روزمره لازمه عقیدهای خلاق و ابتکاری است تا باعث رشد وجلوه گری برند در بازار شود.محصول نوآورانه و ابتکارآمیزتر باعث جذب خریدار میشود

نام تجاری پر قدرت و منحصر به فرد

نام تجاری باید در انسجام کامل با کلیه خدمات بازاریابی شما باشد، ارتباط مستقیم با بازار داشته، دارای دوام بوده و وفادارخود را مشتریان ثابت کند.نام تجاری جز دارایی نامحسوس شرکت است باعث افزایش ارزش نهایی محصول خواهد شد،و رسیدن درآمد شرکت به حداکثری جهت بالا بردن ارزش سهامداران می شود.نام تجاری دورنمایی از مرکزیت نام خود است که مسیرمناسب را نشان میدهد.و اینکه چگونه نام تجاری می تواند راه کسب و اعتبار را نشان دهد را در مقالات و تحقیقات دیگر بصورت کامل ارائه شده است

شخصیت برند

شخصیت برند آن چیزی است که مصرف‌کنندگان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و یک برند کارآمد ارزش خود را با حفظ مجموعه‌ای ثابت از ویژگی‌ها ارتقا می‌دهد. ارزش افزوده‌‌ای که شخصیت برند برای برند به همراه می‌آورد سوای منافع کارکردی آن است. در این نوشته می‌خواهیم ببینیم شخصیت برند چیست و چگونه می‌توان از آن به نفع کسب‌وکار بهره برد.و خصوصیت های که برند برروی آن پایه گذاری شده و دربردارنده آن می باشد استعداد،جوش و خروش،نیرومند،توانا،درستی و صداقت استوار است.

ویژگی های فردی مصرف کننده

می توان از سه منظر اقتصادی ، روانشناسی و دیدگاه رفتاری خصوصیات فرد استفاده کننده را مورد بررسی قرار داد.هر مشتری نسبت به خواسته های انتخاب های خواهد کرد.پیروی ازمدوسنت گرایی را ازدو ویژگی این مقیاس دانست.استفاده کنندگان “مد گرا” بیشتر به دنبال اجناسی هستند که به تازگی وارد بازار شده و به روزاند و دنبال هیجان وخوشی از خرید کالاهای جدید می باشد.در حالی که پیروان مد افرادی تنوع طلب هستند ،استفاده کننده ها ی “سنت گرا”به برندهای خاصی وفادار هستند ، اغلب به دنبال تنوع نیستند؛

این دسته از مشتریان عادت به خرید از یک برند همیشگی از جای همیشگی می باشند.درحالی که استفاده کننده های که در تصمیم گیری خرید ” سر در گم ” هستند ، با کثرت داده از سوی بازار روبرو میشوند.آن ها اکثرا در تصمیم گیری خرید دچارتردیدهستند، زیرا توانایی انالیز و مدیریت اطلاعات موجود در مورد مقدار زیاد اطلاعات از اجناس و برندها و همچنین موارد موجود در بازار را ندارند.افرادی هستند که گشتن و جستجو کردن برای پیدا کردن اجناس و خریدن آن را کاری پسندیده و علاقه به این نوع خرید را دارند که با این تیپ مشتریان استفاده کننده های لذت گرایی می گویند.

پرستیژ برند

فضای رقابتی بسیار فشرده و بالابودن نرخ ورود رقبای جدید مدیران کلیه صنایع را ملزم نموده تا به دنبال راه‌هایی جدید و پربازده جهت جلب وفاداری مشتریان خویش باشند. برندها حامل معانی نمادین می‌باشند و می‌ توانند به مشتریان در دست‌یابی به هدف‌های اساسی هویتی‌شان کمک کنند، بنابراین یکی از راه‌های جدید جلب وفاداری مشتری از طریق هویت‌یابی وی با برند محصولات است.

در مطالعه حاضر اثر هویت‌یابی با برند، تمایز و پرستیژ بر وفاداری به برند سنجیده شده است.به نظر می رسد که پرستیژ برند مستقیماَ به کیفیت درک شده مربوط می شود. طبق نتایج به‌دست آمده تمایز، هویت‌یابی و پرستیژ به ترتیب بیشترین اثر را بر وفاداری به برند دارند و همچنین تمایز و پرستیژ برند نه تنها به طور مستقیم بلکه به واسطه هویت‌یابی مشتری نیز بر وفاداری به برند اثرگذار هستند.به گفته ی وانگ و وزو، پرستیژ برند درک شده تاثیر بیشتری بر روی قصد خرید می گذارد.

فرآیند خرید آسان ( دسترسی )

کاهش هزینه های معاملاتی با دسترسی آسان امکان پذیرد.از عوامل اثرگذار در انتخاب برند ار سوی مشتری دسترسی آسان هم می باشد.به ویژه آنکه در دوران کنونی،زمان دارای اهمیت خاص و ویژه ای می باشد.

تسهیلات پس از فروش

شرکت ها می توانند عناصر عجین بازاریابی متفاوت را مثل ارائه تضمین وسیع تر برای ثابت کردن کیفیت محصول استفاده کنند.در رابطه با این معیار می توان به ضمانت نامه هایہ(گارانتی) پس از فروش اشاره کرد.

خود پنداری

عامل دیگری است که بر روی تصمیم گیری استفاده کننده تاثیر گذاراست خود پندارمی باشد.طرزاستدلال و احساساتی که فرد نسبت به خودش دارد راخود پنداری می گویند. خود پنداری تصمیمی است که استفاده کننده رابه هنگام تهیه اجناس مورد نیاز خود تحت شعاع قرار می دهدزیرا افراد با خرید کالا و اجناس مورد نیاز خود عقیده و نظر درونی خود را نشان میدهد.

نتیجه:

برند یعنی نام،نشانه،علامت،عبارت و یا ترکیبی از این ها که با هدف متمایز کردن کالا و خدمات خود با کالا و خدمات دیگر رقبا به کار گرفته میشود. میدانیم که این تعریف خیلی ساده تر از نگاه امروزی به برند است. میتوانیم بگوییم که برند مهمترین قسمت سازمان است که باید روی آن تمرکز کرد و تمام اجزا از جمله کیفیت،شهرت،جذابیت،ظاهرو قیمت حول محور آن بچرخند. انتخاب نام برند یکی از مهمترین و اساسی ترین قسمت برندسازی است به طوری که باید روی چگونگی طراحی لوگو که شامل رنگ و شکل می باشد خیلی تمرکز کرد.

دانشی که تلاش می کند به یک نام تجاری برتری بدهد و باعث افزایش اعتبار و ارزش ان شود. در واقع به وسیله برندسازی یک نام تجاری به شهرتی در بازار میرسد که در نهایت این شهرت میتواند باعث افزایش فروش و سوداوری بیشتر برای آن نام تجاری شود. برندسازی را میتوان روشی برای افزایش تولید ثروت دانست. برند سازی یک هنر است.برندسازی یکی از عوامل مهم و حیاتی برای موفقیت در یک کسب و کار است سپس شما باید به دنبال افزایش کیفیت محصول و خدمات خود باشید و سعی کنید تمایزاتی را در برند خود ایجاد کنید که شما را از رقبایتان متمایز می کند.

اگر بتوانیم نام تجاری خوبی انتخاب کنیم و به مسئولیتی که در نام تجاری خواستار آن ها می شویم متعهد باشیم و رضایت مشتریان را بدست آوریم وفاداری آن ها را نسبت به محصولات بدست آوریم که این امر باعث رابطه ی طولانی بین مشتریان با موسسه باعث سودآوری بهتر میشود.تصورات استفاده کنندگان از نام تجاری نتیجه ی به تصمیم به خرید و اعتماد به نام تجاری می شود،داشتن علامت تجاری مناسب یک برتری قوی پایدار، باعث رسیدن به سهم بیشتری از بازار میشود.بنابراین ، نام و نشان تجاری یک برند ، به عنوان یک دارایی نامحسوس،مجموعه ای از ارزش های است که متقاضیان داشتن تجربه های بی نظیری را برای فرد فراهم می کند.

ثبت شرکت حقوقی کریم خان ، حامی کسانی است که به دنبال ثبت بهترین برندها هستند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *