در صورتی که می خواهید در مورد اقامتگاه شرکت تجاری اطلاعات داشته باشید می توانید این مقاله را در ثبت کریم خان دنبال کنید.همان گونه که مستحضر هستید ، شرکا به هنگام عقد قراردداد شرکت تجاری ناگزیر از تعیین اقامتگاه شخصیت حقوقی در شرف تولد هستند. ثبت کریم خان درمورد معیار های تعیین اقامتگاه برای شخصیت حقوقی اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.

معیارهای برای شرکت تعیین اقامتگاه شرکت تجاری

همان گونه که می دانیدشرکت تجاری گذشته از اینکه وجود مادی ندارد حاصل گرد آمدن اشخاص حقیقی و سرمایه هایی است که درمکان های زیادی پراکنده اند با این وجود واضح است که به هر حال، از بین معیارهای موجود به منظور معین کردن اقامتگاه یکی از آنان انتخاب شده و از سوی قانون گذار به عنوان اقامتگاه شرکت تجاری فرض شود. مهم ترین معیارهای تعیین اقامتگاه عبارتند از :

  • اقامتگاه معین شده و اعلام شده از سوی شرکا
  • مکان استقرار مدیر یا مدیران شرکت
  • مکان انجام موضوع فعالیت شرکت،همانند محل استقرار کارخانه

مطالعه قانون

درخصوص اقامتگاه شرکت تجاری حکم خاصی در قوانین مشاهده نمی گردد اما ماده 590 قانون تجارت ملاک تعیین اقامتگاه کلیه انواع شخص حقوقی را تکرارکرده است : ” اقامتگاه شخص حقوقی محلی است که اداره شخص حقوقی، در آن جا است .”

ماده 1002 قانون مدنی در همین موضوع حکمی ظاهراَ متفاوت را وضع نموده است : ” اقامتگاه اشخاص حقوقی مرکز عملیات آن ها خواهد بود “.

در خصوص به تعارض ظاهری این دو حکم مباحثات زیادی شکل گرفته است و نظریه های مختلفی بیان شده است. خاصه آنکه مواد 22 و 23 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در دعاوی علیه شرکت های تجاری، مرکز اصلی شرکت را به عنوان معیار تعیین صلاحیت محلی دادگاه انتخاب شده است.

مباحثات شکل گرفته شده راجع به تعارض ظاهری ماده 590 قانون تجارت و ماده 1002 قانون مدنی موجب شده است که از مسئله ای اساسی تر، چشم پوشی شود ؛ اگر شرکا مجبورند که در زمان ایجاد شرکت، اقامتگاه آن را تعیین و بیان کند در این صورت اهمیت احکامی که ذکر شد چیست ؟ آیا اقامتگاه شخص حقوقی همان است که شرکا تعیین و بیان کرده اند یا مکانی است که مواد 590 قانون تجارت و 1002 قانون مدنی تعیین نموده اند ؟

مسلماَ در بیشتر موارد عملاَ اختلافی میان این دو اقامتگاه نیست زیرا شرکا مکانی را به عنوان مرکز اصلی یا اقامتگاه شرکت اعلام می نمایند که قرار است اداره شرکت نیز در همان مکان شکل بگیرد. با این وجود احتمالا اقامتگاه اعلامی با اقامتگاه تعریف شده از طرف قانون گذار متفاوت باشد.

برای رفع این اختلاف راه حل های مختلفی وجود دارد اما به منظور تامین بهینه اغراض قانون گذار و جمع میان مقررات موجود بهتر است که تعارض میان اقامتگاه اعلامی و محل واقعی اداره شرکت، به زیان شرکت ، قابل استناد باشد. بنابراین اشخاص ثالث قادر خواهند بود به هر یک از دو اقامتگاه اعلامی و محل واقعی اداره شرکت برای انجام هر گونه ابلاغ قانونی و طرح دعوی، استناد نمایند.

کلیه امور ثبتی و اداری خود را به ما بسپارید.

شرکت ثبت کریم خان ، افتخار دارد با بهره گیری از توان بالای کادر توانمند خود ، در سریع ترین زمان ممکن اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت ثبت شرکت شما عزیزان به عمل آورد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *