احساسات نسبت به نام تجاری


احساسات در قبال نام تجاری

احساس نسبت به نام تجاری به وجه اجتماعی مرتبط می باشد که بوسیله آن نام تجاری برانگیخته می گردد.این احساس ها زیاد،کم ، مثبت یا منفی باشند.شش نوع احساس ایجاد نام تجاری موجود است که ثبت کریم خان در ادامه به آن ها اشاره نموده و تعریفی از آن ها ارائه داده است .

لازم به ذکر است که برای شناسایی این متغیرها از مدل هرمی کوین لین کلر استفاده شده است.

1-گرمی

احساس گرمای حاصل از نام تجاری عبارتست از آرام بخشی احساسات آن.این حوزه از نام تجاری باعث احساس آرامی و امنیت در مصرف کننده می شود.به عبارتی مصرف کننده با استفاده از این نام تجاری چقدر احساس آرامش،علاقه،و وابستگی به نام تجاری دارد،به واسطه احساس گرمای حاصل ار نام تجاری تعریف می گردد.مصرف کننده ممکن است احساس عاطفی،علاقه،خونگرمی یا مهربانی نسبت به نام تجاری داشته باشد.

2-سرگرمی

احساس شوخ طبعی و سرگرمی نوعی از احساس شادمانی می باشد.مصرف کننده ممکن است بواسطه یک نام تجاری خاص احساس شادمانی و خوشحالی کند.این احساس ممکن است همراه با جذابیت،لذت،با نشاطی،مسروری،سرزندگی،بشاشی و … است.

3-هیجان

هیجان،بخشی از احساسات نام تجاری را معرفی می کند که به مشتریان احساس قوت و نیرو و کارآزمودگی در برخی مسائل اجتماعی را می دهد.این احساس هیجان ناشی از نام تجاری،در واقع حاصل از ایجاد احساس تازه شدن،بدست آوردن تجربه منحصر به فرد،جذابیت نام تجاری و اشتیاق به تکرار مصرف نام تجاری می باشد.به عبارتی مصرف کنندگان ممکن است احساس خوب بودن،مفید بودن و یا خواستنی بودن و …. را داشته باشند.

4-امنیت

امنیت نام تجاری بدان معناست که نام تجاری مذبور احساس آسایش ، راحتی و اتکا به نفس را در مصرف کننده متجلی می سازد.همبسته و متحد شدن با یک نام تجاری خاص باعث ایجاد احساس اعتماد و اطمینان،رفع تنش (نگرانی) و رضایتمندی می گردد که ممکن است افراد دیگر(که از نام تجاری استفاده نمی کنند)این نگرانی ها را حس کنند.

5-مقبولیت اجتماعی

موافقت و مقبولیت اجتماعی زمانی اتفاق میفتد که نتایج نام تجاری روی مشتریان در خصوص واکنش های دیگران مثبت ارزیابی گردد.به عبارتی زمانی مصرف کنندگان حس می کنند که دیگران به ظاهر آن ها با علاقه نگاه می کنند و رفتار خوبی دارند،مقبولیت اجتماعی اتفاق افتاده است.این موافقت یا تصدیق ممکن است نتیجه و حاصل تایید مستقیم مصرف کنندگان باشد که از آن نام تجاری استفاده می کنند و یا افتخار،توجه و شهرتی (در میان نزدیکان)باشد که خود مشتریان تولید کرده اند.

6-احترام به خود و شرف نفس

این احساس در مصرف کننده وقتی اتفاق میفتد که نام تجاری سبب شود مشتریان احساس بهتری نسبت به خود داشته باشند.بعنوان مثال زمانی که مشتریان احساس غرور،کمال یا فضیلت ،احترام،ارتقا،شخصیت و مطلوبیت را در خود مشاهده می کنند،در این حالت مشتری احساس می کند که نام تجاری به آن ها شرافت نفس و والاتری می بخشد.

سه حس اول تجربی و آنی بوده و از لحاظ شدت قابل افزایش می باشد و سه حس آخر بیشتر شخصی و دیر پا می باشند.

از قول مک گوب،ایجاد نام تجاری هیجانی مجرائی می باشد ناخودآگاه که به شرکت ها و محصولات بواسطه هیجانی عمیق مرتبط می گردد.او در ادامه خاطر نشان می کند استراتژی ایجاد نام تجاری میبایست مرتبط با سهم فکری و سهم احساسی باشد تا به سهم بازار برسد.

ثبت کریم خان آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *