ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری یا اجباری و تعلیق آن

ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری یا اجباری و تعلیق آن


نحوه ی ابطال کارت بازرگانی

در مقالات پیشین موسسه ثبت کریم خان به صورت جامع درباره کارت بازرگانی توضیحاتی را بیان داشتیم.در این مطلب بر آنیم تا درمورد ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری،اجباری و تعلیق آن به شرح موضوعاتی بپردازیم.

ابطال کارت بازرگانی می تواند به صورت اختیاری یا اجباری باشد.

 

ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری یا اجباری و تعلیق آن

الف- ابطال کارت بازرگانی به صورت اختیاری

شخص حقیقی یا حقوقی قادر است از اخذ کارت بازرگانی صرف نظر کرده و با رعایت مفاد و تقدیم اسنادی که در ادامه بیان می گردد،مطابق دستور با رجوع به اتاق بازرگانی و یا اتاق تعاون و مرجع کل صادرات و واردات وزارت بازرگانی در تهران یا بازرگانی استان ها درخواست لغو کارت بازرگانی خویش را نماید.

ب- ابطال کارت بازرگانی به صورت اجباری

مطابق ماده 30 قانون امور گمرکی ایران ،چنانچه صاحب کارت بازرگانی به جرم قاچاق مبادرت ورزیده باشد،به غیر از مجازات،به باطل کردن کارت بازرگانی نیز محکوم خواهد شد. در این حالت کارت شخص بازرگان به صورت دائم یا موقت،مطابق دستور ابطال می گردد.

علاوه بر آن در صورتی که بعد از صادر شدن کارت بازرگانی مشخص گردد که صاحب کارت دارای یک یا چند شرط از شرایط اخذ کارت نمی باشد و یا پس از صادر شدن شرط یا شرایط یاد شده را ندارد،وزارت بازرگانی قادر است مستقیما جهت باطل نمودن کارت اقدام کند.اما چنانچه این موضوع برای اتاق بازرگانی یا اتاق تعاون آشکار شود، می بایست موضوع را برای ابطال به وزارت بازرگانی انعکاس دهد.(بند 1 ماده 10 مکررات صادرات و واردات)

به هر حال ابطال کارت بازرگانی چه اختیاری و چه اجباری، به وسیله ی اداره بازرگانی(معاون بازرگانی خارجی)وزارت بازرگانی صورت می گیرد.

مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

  1. درخواست نامه شرکت در دو جلد
  2. تقدیم اصل کارت بازرگانی و رونوشت صفحات اول و دوم
  3. تصدیق ارائه اظهارنامه مالیاتی سال آخری که تا آن تاریخ اظهارنامه مالیاتی آن مورد قبول واقع شده است.
  4. ارائه اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری
  5. ارائه صورت جلسه مجمع عمومی برای شرکت های سهامی عام و خاص و تعاونی ها و صورت جلسه هیات مدیره برای شرکتهای دیگر
  6. تصویر روزنامه رسمی اعلام رسمی انحلال شرکت و اگر شرکت منحل شده باشد، به تقدیم مدارک یاد شده در ردیف های 3 و 4 لزومی نخواهد بود.

تمامی شرایط مذکور برای اشخاص بیگانه هم اعمال می گردد.

مدارک لازم برای ابطال کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

  • درخواست فرد در 2 جلد
  • ارائه تصدیق ارائه اظهارنامه مالیاتی سال آخری که تا آن تاریخ اظهارنامه مالیاتی آن مورد قبول واقع شده است.
  • ارائه اظهارنامه ابطال ثبت دفاتر تجاری در 2 نسخه اصل
  • ارائه اصل کارت بازرگانی

اشخاص حقیقی و حقوقی که درخواست ابطال کارت بازرگانی را دارند،به منظور درخواست لغو کارت خویش در تهران به اتاق بازرگانی تهران و در شهرستان ها به نمایندگی اتاق بازرگانی و یا به ادارات کل بازرگانی استان ها می توانند مراجعه کرده و یا توسط وزارت بازرگانی رأسا اقدام کنند.

تعلیق کارت بازرگانی

در صورتی که کارت بازرگانی شخص حقوقی و حقیقی گم شود و یا به سرقت رود، طبق درخواست صاحب کارت و تقدیم مدارک ذیل کارت بازرگانی او جهت پیشگیری از سوء استفاده احتمالی تعلیق خواهد شد:

  • تقدیم تقاضانامه
  • اطلاع به اداره آگاهی چنانچه به سرقت رود
  • آگهی در روزنامه کثیرالانتشار

مجموعه تخصصی ثبت کریم خان با زبده ترین مشاوران و کارشناسان خود با افتخار آماده ی ارائه خدمات خویش در کلیه ی خدمات ثبتی و حقوقی از جمله اخذ و یا ابطال کارت بازرگانی می باشد. در صورت نیاز می توانید با شماره ی 87146 تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *