پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها

پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها


توضیحاتی در مورد پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی

موسسه حقوقی ثبت کریم خان در این مقاله قصد دارد در خصوص پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها توضیح دهد.ما میخواهیم در ثبت کریم خان در مورد،تبدیل شرکت های تضامنی،لغو شرکت های تضامنی وانحلال آن ها که هر سه شیوه ی جهت اتمام شخصیت حقوقی این نوع شرکت ها را برای شما بزرگواران شرح دهیم:

تبدیل شرکت

شرکت تضامنی طبق رعایت 2 اصل به شرکت سهامی تبدیل کرد:

  1. کلیه شرکا از تغییر رضایت داشته باشد.
  2. بعد از تغییر،تمام قاعده ی مربوط به شرکت های سهامی در شرکت رعایت گردد.همانگونه که در ماده 135 ق.ت هم به این موضوع اشاره شده است.درحالی که نسبت به قروضی که شرکت در مدت تضامنی بودن داشته مقررات تضامنی بودن اعمال می گردد.همینطور در شرکت تبدیل شده اگر داشته های شرکت نمیتواند دیون را تسویه کند و بستانکاران توان ثابت کردن را داشته باشند قروض به مدت تضامنی بودن شرکت باشد،شرکای تضامنی تعهد می باشند.

فسخ شرکت تضامنی

شرکت تضامنی به دلایل گوناگون امکان دارد از طرف یک یا چند شریک لغو شود اما در هر شرایطی رعایت کردن موارد زیر در مورد لغو شرکت نیاز است:

  1. در اساسنامه این امکان از شرکا گرفته نشده باشد.(بدین سبب در شرایط محروم شدن حق در اساسنامه یا شرکت نامه شریک امکان درخواست لغو را نخواهند داشت)
  2. درخواست لغو به دلیل هدف زیان نباشد.(مانند زمانی که قصد از لغو ایراد زیان و خسارت به بدهکاران نباشد).
  3. درخواست می بایست 6 ماه پیش از لغو به صورت کتبی به شرکا اطلاع داده شود.
  4. اگر طبق اساسنامه می بایست هرسال به حساب شرکت بررسی شود،لغو در زمان اتمام ارزیابی سالیانه انجام شود.(ماده 13 ق.ت).
    (ایراد به سبب جلوگیری از زیان شرکت به دلیل نامعلوم بودن شرایط حساب مالی می باشد)
  5. درحال حاضر که تقاضایی لغو لازم به عرضه ی هیچ علتی ندارد تنها باید موارد بالا که قید شده رعایت شود.

 پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها

انحلال شرکت تضامنی

شرایط انحلال شرکت تضامنی طبق ماده 136 قانون تجارت به شرح زیر است:

الف-زمانی که شرکت موضوعی را که جهت آن تاسیس شده عمل کنند و یا اعمال آن غیرممکن باشد.

  1. زمانی شرکت جهت زمان مشخص شده تاسیس شود و آن زمان انقضایش پایان یافته باشد به غیر اینکه پیش از انقضاء فرصت ترعیب تمدید شده باشد.
  2. در زمان ورشکستگی شرکت

ب-در زمان موافقت کلیه شرکا

ج-هنگامی که یکی از شرکا به علتی انحلال شرکت را از دادگاه درخواست کند و دادگاه آن علت را قابل بررسی دانسته و دستور به انحلال دهد.در مورد این بند در تبصره ماده اشاره شده که هر گاه علت های انحلال به صورت انحصاری مرتبط به شریک یا شرکا تعیین شده باشد دادگاه قادر است به درخواست دیگر شرکا به جای انحلال دستور به اخراج آن شریک یا شرکای را بدهد.

د-هنگامی که لغو از سوی یکی از شرکا مطابق ماده 138

ه-هنگامی که ورشکستگی یکی از شرکا مطابق ماده 138

و-در زمان فوت مفلس یکی از شرکا مطابق مواد 138 و 140

ثبت و اعلام انحلال

طبق ماده 200 قانون تجارت نظارت به مواد 195 قانون تجارت،197 قانون تجارت همان قانون شرکاء شرکت تضامنی وظیفه که انحلال خود را با ارائه مدارک تنظیم شده اول در اداره ثبت شرکت ها به ثبت برسانند وبعد از طی یک ماه از زمان ثبت،انحلال خود را به هزینه ی خود شرکت ،به وسیله اداره ثبت در روزنامه رسمی و مرکز اصلی شرکت آگهی کنند.

تصفیه شرکت تضامنی

تصفیه (پاک سازی) شرکت حاصل انحلال است ودرحالی که انجام پاک سازی از طریق مدیران شرکت اعمال می گردد.به جز اینکه شرکا بیرون از شرکت را جهت این کار در نظر داشته باشند که در این زمان نام های این مدیران پاک کننده باید ثبت و به آگهی برسد و کاری که مدیران پاک کننده مکلف به اعمال آن هستند معمولاً اتمام امور اخیر ، انجام مسئولیت و اجرای داد و ستد جدید جهت اعمال مسئولیت درزمان لازم وصول مطالبات شرکت و توزیع دارایی شرکت می باشد.(مواد 203 تا 208 ق.ت)

پایان شخصیت حقوقی شرکت های تضامنی و اعلام آن به مرجع ثبت شرکت ها کاری آسان است هنگامی که تیم مجرب ما درثبت حقوقی کریم خان شما را همراهی کنند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *