تعریف کد اقتصادی

ثبت شرکت کریم خان از شما عزیزان دعوت به عمل می آورد تا جهت کسب آگاهی بیشتر در خصوص وظایف دارندگان کد اقتصادی به مطالعه ی مقاله زیر بپردازید. پیش از آنکه به شرح وظایف مذکور بپردازیم اشاره ای به کد اقتصادی خواهیم داشت. کد اقتصادی یک شماره ی منحصر به فرد 12 رقمی می باشد که به وسیله ی سازمان امور مالیاتی کشور، حسب مورد به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. هر شرکت و یا موسسه ای پس از اینکه به ثبت رسید، از تاریخ ثبت آن به میزان 2 ماه فرصت دارد تا به اداره ی دارایی مستقر در محدوده ی فعالیت خود مراجعه نموده و نسبت به تشکیل پرونده ی مالیاتی و دریافت کد اقتصادی اقدام کند. در صورتی که شرکت ها برای اخذ کد اقتصادی اقدام نکنند، معافیت های مالیاتی ماده ی 105 قوانین سازمان مالیاتی کشور شامل آن ها نمی گردد.

وظایف دارندگان کد اقتصادی

بر اساس ماده ی 3 دستورالعمل سازمان امور مالیاتی در استعمال کد اقتصادی ، وظایف دارندگان کارت اقتصادی به شرح ذیل می باشد:

1. اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای الف و ب ماده 95 قانون مالیات های مستقیم موظف می باشند که از تاریخ 1/1/1391 جهت عرضه و فروش کالا و خدمات از صورت حساب فروش کالا به صورتی که در فرم نمونه ی موضوع ماده 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم ( پیوست شماره 1 ) تشریح شده است، استفاده کنند و در صورت حساب های صادره، شماره ی اقتصادی خود را چاپ نموده و شماره ی اقتصادی خریدار را درج نمایند. درج شماره ی اقتصادی فروشنده به وسیله ی سیستم های نرم افزاری یا صندوق های فروش در صورت حساب فروش صادره به منزله ی چاپ محسوب می گردد.

تبصره – اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع این دستورالعمل موظف می باشند زمانی که برای آن ها شماره ی اقتصادی صادر نشده است، برای اشخاص حقیقی از شماره ی ملی و برای اشخاص حقوقی از شناسه ی ملی به عنوان شماره ی اقتصادی استفاده نمایند.

2. اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذبور، موظف می باشند در زمان خرید کالا و یا خدمات، شماره ی اقتصادی خود را برای درج در صورت حساب به فروشنده ارائه دهند و در مواقعی که خریدار از ارائه ی شماره اقتصادی خود اجتناب کند، در صورتی که فروشنده، مشخصات خریدار و موضوع مورد معامله را طی مهلت یک ماه از زمانی که معامله انجام شده است به شرح فرم نمونه
(پیوست 2) به اداره ی امور مالیاتی اعلام کند، شامل جریمه ی سرپیچی از این بابت نمی گردد، اما در غیر این صورت هر دو طرف معامله متضامناَ پاسخگو خواهند بود.

3. در صورتی که کالا و یا خدمات به مصرف کننده ی نهایی فروخته شود ، درج شماره ی اقتصادی خریدار ضرورت نخواهد داشت.

4. درج شماره ی اقتصادی در قراردادها، اسناد و مدارک فروش، در زمان فروش کالا یا خدمات و صدور صورت حساب از طرف فروشنده انجام خواهد گرفت و در صورتی که شماره ی اقتصادی خریدار درج نگردد، در اجرای ماده ی 169 مکرر قانون مالیات های مستقیم و تبصره ی 2 آن، متضامناَ پاسخگو می باشند.

5. تمام اشخاص حقیقی و حقوقی دربرگیرنده ی این دستورالعمل، اعم از وزارتخانه ها، موسسات دولتی، بانک ها، شهرداری ها، موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از انتفاعی و غیر انتفاعی موظف می باشند در تمام قرارداد ها، اوراق و فرم های مورد استعمال برای انجام معاملات خود و اعطای تسهیلات بانکی چه به صورت ارزی و چه به صورت ریالی و بیمه نامه و غیره، اقدام به درج شماره ی اقتصادی دو طرف معامله نمایند.

در ادامه ی این نوشتار با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید تا وظایف اشخاص ثالث را شرح دهیم.

وظایف اشخاص ثالث

  1. گمرک ایران موظف به درج شماره ی اقتصادی تمام وارد کنندگان، صادر کنندگان و حق العمل کاران در اظهارنامه های گمرکی است.
  2. صاحب حساب ها و یا مدیران کل امور مالی موظف می باشند فهرست معاملات خود را مطابق با فرم نمونه ( پیوست 3 و 4 ) و همچنین فهرست قراردادهای خدماتی و پیمانکاری را مطابق با فرم نمونه ( پیوست شماره 5 ) به مدت یک ماه پس از پایان هر فصل به شکل الکترونیکی توسط پورتال سازمان و یا در محیط رایانه ای به اداره ی امور مالیاتی مربوطه ارائه کنند.
  3. بانک ها موظف می باشند شماره ی اقتصادی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذکور در فوق را در قراردادهای اعطای تسهیلات یا هر نوع معاملات بانکی شامل ارزی و ریالی قید نمایند.
  4. وزارت بازرگانی موظف است در فرم هایی که به ثبت سفارش اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع دستورالعمل مذکور مربوط می باشد، شماره ی اقتصادی آن ها را درج ارائه کنند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *