نکات قابل توجه در تشکیل شرکت تضامنی و نسبی


پیش از این ثبت کریم خان در خصوص ثبت شرکت تضامنی و نسبی صحبت کرده است.در این مقاله نکات قابل توجه در تشکیل شرکت تضامنی و نسبی را ارائه می دهد.

معرفی شرکت تضامنی

براساس قانون تجارت ،« شرکت تضامنی شرکتی است که درتحت اسم مخصوص برای امور تجارتی بین دو یا چند نفر با مسئولیت تضامنی تشکیل می شود،مقصود ازمسئولیت تضامنی شرکاء این است که اگر دارایی شرکت برای پرداخت تمام بدهی های شرکت کافی نباشد هریک از شرکاء مسئول پرداخت تمام قروض شرکت است. هرقراری که بین شرکاء برخلاف این ترتیب داده شده باشد درمقابل اشخاص کان لم یکن خواهد بود. »

در ادامه ثبت کریم خان به معرفی شرکت نسبی می پردازد.

معرفی شرکت نسبی

شرکت نسبی شرکتی می باشد که برای امور تجاری در تحت اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر کدام از شرکاء براساس سرمایه ای می باشد که در شرکت دارد.

در شرکت نسبی که یکی از شرکت های اشخاص به شمار می رود و میان دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل می گردد هر کدام از شرکاء براساس سرمایه ای که در شرکت گذاشته دارای مسئولیت است. در این نوع شرکت مقنن کلمه ” میزان سهم ” یا ” میزان سرمایه ” را نیاورده است بلکه از کلمه ” نسبت ” استفاده کرده است.شرکت نسبی متعلق به قانون ایران می باشد. این شرکت در اروپا نیست و در صورتی که به شکل دیگری ترجمه شود با شرکت مسئولیت محدود اشتباه خواهد شد این شرکت با عقد شرکت در قانون مدنی ایران مطابقت دارد . یعنی در صورتی ک شرکت مدنی با جنبه غیرتجاری ایجاد شود اجباراَ میبایست نسبی شود زیرا با اصول فقه اسلامی مطابقت دارد.

شرکت های تضامنی و نسبی مثل شرکت بامسئولیت محدود حداقل دو شریک دارند اما حداکثر تعداد شرکا در قانون معین نشده است. در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت با مسئولیت محدود، سرمایه شرکا به سهم الشرکه تقسیم می گردد و قانون گذار حداقل و حداکثر میزان سرمایه را در نظر نگرفته است. شرکا ممکن است اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. موضوع فعالیت شرکت تضامنی و نسبی، مانند شرکت بامسئولیت محدود میبایست امور تجاری باشد.

تشکیل شرکت

براساس ماده 118 قانون تجارت، شرکت تضامنی و نسبی مانند شرکت بامسئولیت محدود، زمانی تشکیل می گردند که کل سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی ارائه شده باشد.براساس ماده 122 قانون تجارت، ارائه آورده های غیرنقدی در شرکت های تضامنی و نسبی مانند با مسئولیت محدود با تراضی کل شرکا انجام می شود و در این شرکت نیز ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری اجباری نیست. در شرکت های تضامنی و نسبی ، ” سرمایه نقدی تعهد شده برای شرکت حتماَ باید با پول پرداخت گردد و پرداخت توسط سفته یا چک پرداخت تلقی نمی شود مگر آن که سفته یا چک ، نقد شده به حساب شرکت واریز شود “.

در شرکت های تضامنی و نسبی مانند شرکت بامسئولیت محدود، شرکا میبایست حداقل یک نفر از بین خود یا از خارج شرکت به سمت مدیریت معین کنند.در شرکت تضامنی مانند شرکت با مسئولیت محدود و نسبی ایجاد شرکت ارتباطی به انتخاب مدیر ندارد و شما می توانید پس از تشکیل شرکت نسبت به انتخاب مدیر اقدام نمایید.

می توان مدیر را بعد از تشکیل انتخاب کرد. شرکا می توانند انتخاب مدیر از طریق اکثریت اعضا پیش بینی کنند اما در صورتی که پیش بینی انجام نشود ، انتخاب طبق اکثریت آرا امکان پذیر می باشد.در صورتی که در اساسنامه یا شرکتنامه اکثریتی جهت عزل مدیر تعیین نشده باشد، عزل مدیر با رای اکثریت امکان پذیر می باشد و خود مدیر، حق شرکت در رای گیری درباره عزل را ندارد. شرکا در رای گیری اصولاَ یک رای دارند مگر آن که در اساسنامه یا شرکتنامه رای گیری به نسبت سرمایه پیش بینی شده باشد.

براساس ماده 117 قانون تجارت ، ” در اسم شرکت تضامنی باید عبارت ( شرکت تضامنی یا نسبی ) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود. در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی و تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی از قبیل ( و شرکا ) یا ( و برادران ) قید شود “.

در شرکت های شخص محور برخلاف شرکت های سرمایه ای مثل بامسئولیت محدود، میبایست اسامی شرکا یا عباراتی مانند شرکا در کنار نام شرکت ذکر شود و به همین سبب نام شرکت های تضامنی و نسبی از دو بخش تشکیل می گردد. مقنن برای عدم تصریح نام شرکا ضمانت اجرا در نظر نگرفته است.با فوت یا خروج شریکی که نام او در کنار نام شرکت آمده، باید نام شرکت تغییر کند مگر آن که شریک متوفی موسس باشد یا نام او سبب اعتبار نام شرکت باشد .

نکته : در صورتی که در نام شرکت عبارت نسبی ذکر نشود، در برابر ثالث شرکت تضامنی به شمار می رود.

در ادامه با ما همراه باشید تا مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی و تضامنی را به شما ارائه دهیم.

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی

  1. دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
  2. دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
  3. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  4. تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت نام های پیشنهادی و همچنین فیش واریزی
  5. اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوطه در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  6. کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت کلیه شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
  7. اصل گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
  8. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  9. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
  10. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت پذیرد.

مدارک ثبت شرکت تضامنی

  1. دو نسخه شرکتنامه تکمیل شده
  2. دو نسخه تقاضانامه تکمیل شده
  3. دو نسخه اساسنامه تکمیل شده
  4. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  5. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره
  6. اصل مجوز فعالیت از مراجع مربوطه در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.
  7. اصل گواهی عدم سوء پیشینه برای اعضاء هیات مدیره ، مدیر عامل
  8. کپی برابر با اصل مدارک احراز هویت تمامی شرکاء ، مدیران و هیات نظار ( در مواردی که تعداد شرکاء بیش از 12 نفر باشند).
  9. اصل وکالتنامه وکیل دادگستری چنانچه وکیل امور مربوط به ثبت شرکت را انجام دهد.

ثبت کریم خان، افتخار دارد با بهره گیری از توان بالای کادر توانمند خود ، در سریع ترین زمان ممکن اقدامات حقوقی و ثبتی لازم را جهت ثبت شرکت شما عزیزان به عمل آورد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *