معنای لغوی سهام برگ رسید است اما به طور کلی سهام به مبلغی از سرمایه یک کارخانه یا شرکت اطلاق می شود.سهام به معنای حصه مشارکت در هر نوع مشارکت و دارایی مشترک گفته می شود و همچنین به معنی حصه شریک در مال مشترک و سندی می باشد که حکایت از داشتن سهم مشخص در شرکت تجاری تحت عنوان شرکت سهامی نماید و صاحب سهم از تفاوت مزایای تعیین شده در اساسنامه شرکت استفاده می نماید.حصه در واقع در دایره المعارف حقوق ثبتی به معنای بخش و سهم می باشد.

انواع سهام

  1. سهام با نام
  2. سهام بی نام
  3. سهام ممتاز

در ادامه ثبت کریم خان به بررسی شرایط داشتن سهام می پردازد.با ما همراه باشید.

شرایط سهامدار شدن

  1. پرداخت کل مبلغ اسمی هر سهم
  2. تساوی در مبلغ اسمی سهم
  3. درخواست مبلغ اسمی هر سهم طی مدت معین در اساسنامه
  4. مسئولیت پرداخت مبلغ اسمی سهم با متعهد یا هر دارنده بعدی سهم می باشد.
  5. سهامدار در صورت دیرکرد باید خسارت به مبلغ معین شده پرداخت نماید.
  6. هر شخصی که سهم بی نام سهم بی نام دارد در واقع مالک است و نقل و انتقال آن با رد و بدل کردن سند و قباله صورت می پذیرد.
  7. شخصی که اسم او در دفتر سهام شرکت به ثبت رسیده دارنده سهم بانام تلقی می شود.

موارد ممنوعیت انتقال سهام

سهامدارن می توانند با میل و ارائه خود سهام خود را انتقال دهند زیرا سهم اصولاً قابل انتقال است و سهامدار می تواند آن را به هر شخصی که مایل بود انتقال دهد.انتقال سهم کار ساده ای است و نیازمند یک سند ساده است.به گونه ای که ماده 39 لایحه قانونی اذعان داشته : ” انتقال سهام باید در دفتر ثبت سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا وکیل یا نماینده قانونی او باید انتخاب را در دفتر مزبور امضا کند. “

بنا بر ماده 40 لایحه قانونی انتقال سهام باید در دفتر ثبت سهام شرکت ثبت شود و انتقال دهنده یا وکیل باید ذیل دفتر مذبور را امضا نماید.انتقال سهام از زمان امضای دفتر ثبت شرکت صورت می گیرد.

موارد ممنوعیت حق انتقال سهام

  • بنابر ماده 114 و ماده 116 لایحه قانونی سهامی که مدیران به وثیقه می گذارند وقتی آزاد می شود و مجمع عموی حساب های شرکت را تصویب کرده باشد و بدنبال آن مدیران مفاصا حساب را دریافت کرده باشند.
  • براساس ماده 198 لایحه قانونی سهامدارن مجاز نیستند سهام خود را به شرکت انتقال دهند.
  • در شرکت سهامی خاص هرگاه اساسنامه پیش بینی نموده باشد، انتقال سهام فقط با موافقت هیئت مدیره و مجمع عمومی صورت می پذیرد.سهام هیچگاه نمی تواند بین سهامداران و شرکت منتقل شود مگر آنکه با موافقت مجمع عمومی باشد.

در صورتی که هیئت مدیره یا مجمع عمومی با انتقال سهام به انتقال گیرنده موافق نباشد این سهام می تواند به شخص ثالث فروخته شود.به عبارتی فروشنده سهام ملزم به ماندن در شرکت نیست.در صورتی که در خصوص انتقال سهام اختلافی به وجود آمد فرق متقاضی می تواند از طریق دادگاه این امر را پیگیری کرده و طرح دعوی نموده باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *