مدارک لازم جهت ثبت موسسه حقوقی


با دقت به اینکه موسسات حقوقی زیر مجموعه موسسات غیر تجاری به شمار میروند ، قابل ذکر دانستیم به خاطر اینکه موضوع پیش از آنکه مربوط به مدارک و اسناد مورد نیاز برای ثبت موسسه حقوقی شرح داده شود برای آمادگی بازرگانان از لحاظ ذهنی نخست به موسسات غیر تجاری و موراد ثبت آن، توضیحی داشته باشیم و بعد وارد بحث اصلی شویم.

 

موسسات غیر تجاری و شرایط ثبت آن

شایان ذکر است ، موسسات حقوقی زیر مجموعه ی موسسات غیرتجاری به شمار می رود . موسسات غیر تجاری دارای منظور و خواسته‌ها غیر تجاری اعم از کارهای علمی یا ادبی و مانند آن می باشند از جمله اینکه موسسین و تاسیس کنندگان آن ها هدف نفع‌بردن داشته یا نداشته باشند . بدین صورت ، می توان اشاره کرد تمام موسسات و سازمان هایی که با هدف و خواسته ها غیر تجاری تاسیس می شوند و جزء دستگاه های دولتی نباشند در زیر مجموعه سازمان ها و موسسات غیر تجاری می باشند مثل کانون وکلا ، انجمن های علمی و غیره

موسسات غیرتجاری ، مشروط به دارای شخصیت حقوقی خواهند بود که در دفتر ویژه که وزارت دادگستری مطابق آیین نامه مشخص نموده ثبت شوند. بدین معنی پیش از ثبت ، این شکل از موسسات دارای قانونی نخواهند بود و در واقع از دید قانون وجود نخواهند داشت.

شرایط ثبت موسسات غیرتجاری

  •  ۲ نفر دست کم تعداد شرکا ، و نهایت بدون محدودیت می باشد.
  • در موسسات غیر تجاری تعیین بازرس اختیاری می باشد درحالی که می تواند دارای بازرس باشد. حداقل میزان مدیران در این موسسات 2 نفر عضو می باشد که باید به سن قانونی 18 سال رسیده باشند.
  •  حداقل سرمایه برای ثبت موسسه یکصد هزار تومان می باشد.

ارکان موسسه حقوقی

هر موسسه حقوقی دارای ارکان ذیل است :

مجمع عمومی – مدیر یا مدیران

طبق ماده 10 آیین نامه مرتبط به تاسیس موسسات حقوقی، مجمع عمومی فقط از تجمع اعضاء سهامدار تاسیس می گردد. زمان و ترتیب تشکیل و شیوه ی دریافت رای در مجمع را اساسنامه مشخص می کند. مجمع عمومی احتمال دارد به صورت عادی، به صورت فوق العاده و فوق العاده تشکیل شود.موسسه حقوقی مطابق اساسنامه اصل مورد توسط مدیر با مدیران تعیین شده از میان اعضاء مجمع اداره می شود. حدود اختیارات مدیر یا مدیران را مجمع عمومی مشخص می کند. در هر حال مدیر یا مدیران متعهد وجاهت اداره موسسه از هر نظر می باشند.

مدیر یا مدیران در امور مرتبط به موسسه نماینده قانونی موسسه در تمام نهادها و موسسات و مراجع قانونی و قضایی و دیگر اشخاص ثالث می باشند. قبول خدمات و مقرر قراردادهای مورد نیاز با مدیر یا مدیران موسسه بوده که میبایست رازدار و اسناد ارباب رجوع باشند و در برابر مبالغ و مدارک برگرفته رسید داد دو اسناد و مدارک مرتبط را توسط مطمئنی در موسسه نگهداری نمایند.

مدارک و اسناد لازم جهت ثبت موسسه حقوقی

  1. دو نسخه درخواست ثبت موسسه که به شکل چاپی است.
  2. دو نسخه اساسنامه کامل شده
  3. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی موسسین
  4. دو نسخه صورتجلسه هیات مدیره یا رکن اداره کننده
  5. کپی برابر با اصل مدارک کسب هویت موسسین و مدیران
  6. کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی نماینده شخص حقوقی
  7. حداقل یکی از اعضای هیئت مدیره ی شرکت میبایست مدرک تحصیلی کارشناسی حقوقی داشته باشند. ( میبایست این مدرک تحصیلی منسوب به یکی از اعضاء هیئت مدیره ی شرکت باشد).
  8. عرضه گواهی نامه صدق شده به همراه ترجمه فارسی در 2 نسخه ( مادامی موسسه در کشور غیر هم به ثبت رسیده است).
  9. اصل مجوز فعالیت از مراجع ذیربط در مواردی ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد.

نکته : اوراق درخواست نامه باید از محل اداره ثبت شرکت ها تامین گردد.

ارائه خدمات حرفه ای ثبتی درباب جهت ثبت موسسه ی حقوقی در دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان به بهترین امکانات در اختیار متقاضیان می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *