لزوم به کار بستن حق اختراع پس از ثبت


استفاده از حق اختراع پس از ثبت

اختراع حاصل تفکر اشخاصی است که بار اول محصولی ویژه را عرضه می کنند و در یک شغلی مانند فناوری، صنعت و … مشکلاتی را برطرف می نمایند.ورقه اختراع سند مالکیتی است که برای مدت اندک جهت استفاده منحصر به فرد به مخترع ارائه می شود تا حریفان نتوانند به سوء استفاده از اختراع وی جهت ارائه محصولات خود بپردازند.در اکثر کشورها دارندگان اختراع به دلیل اینکه اجتماع از بهره گیری اختراع وی بی‌نصیب نمانند،اعتبار ورقه اختراع به استفاده مخترع از آن بستگی دارد،اما اختراع امکان دارد که از جهت اقتصادی باصرفه نباشد،بنابراین بنا به مقررات، مخترع می بایست هر چند سال یکبار بهره برداری از اختراع خود را به دیگران ارائه نماید تا افراد با گفت وگو با مخترع بتوانند از آن استفاده نمایند.ولی با تجملاتی شدن این موضوع مکتشفی که مایل به استفاده از اختراع خود نباشد،ضوابط سختی به کاندیداها ارائه می نماید تا قادر به پذیرش آن نباشند.

 

مخترع میبایست طی مدت 5سال از تاریخ ثبت ضمن ادای قسط های سالیانه،اختراعات خود را به طور عملی به کارگیری کند یا استفاده عملی آن را به اشخاصی دیگر توصیه کند.
دارندگان اختراع درجهت تایید عملی کردن و واگذاری اختراع خود،در روزنامه ها آگهی پخش می کنند که این آگهی مدرکی برای عملی کردن اختراع مورد استفاده قرار می گیرد ،این موضوع در انگلیسی Nominal Working نام دارد.

از زمان ارائه اظهارنامه مدت زمان اعتبار ورقه اختراع مشخص می شود.بنا به درخواست مخترع زمان اعتبار ورقه اختراع در کشورما پنج ،ده ،پانزده یا نهایتاً بیست سال می باشد.اداره ثبت در زمان اخذ اظهارنامه ثبت اختراع، هزینه تهیه اظهارنامه وثبت و آگهی های مرتبط را مطابق فهرست تعیین کرده و دریافت می نماید.
بعد از ثبت مادامی اعتبار ورقه اختراع مصون می ماند که هر سال دارنده اختراع جهت ادامه اعتبار هزینه ای را پرداخت کند.اعتبار ورقه اختراع درصورتی که قسط های نامبرده را بیشتر از 3 ماه درنگ نماید از بین می رود ،آنگاه هر شخصی می تواند از آن اختراع استفاده نماید.

مرکز تخصصی ثبت شرکت کریم خان،افتخار دارد بهترین خدمات را از جمله رضایت مشتریان و مشاوره رایگان در عرصه حق اختراع پس از ثبت به شما متقاضیان گرامی ارائه نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *