عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند

عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند


“برند” مهم ترین رکن بازی رقابتی شرکت ها

یکی از مهم ترین هدف هر سازمانی برای پیروزی ، تدوین مدیریت و چشم انداز برند خود می باشد .نام تجاری تحت عنوان رکن و قانون بازی رقابتی امروز ، یکی از عناصری است که میبایست با دقت تعریف ، ایجاد و مدیریت گردد تا سازمان و شرکت ها بتوانند با استناد به این اصل خیمه گاه کسب و کار خود ، سبب سودآوری هر چه بیشتر گردد.

عوامل موثر بر ارتقاء تصویر برند

برند نام ، عبارت ، اصطلاح ، نشانه ، علامت ، نماد ، طرح یا ترکیبی از آنها است که هدف آن معرفی کالا یا خدمتی است که یک فروشنده یا گروهی از فروشندگان عرضه می نمایند و بدین وسیله آنها را از محصولات شرکت های رقیب جداسازی می کنند.

برند یک تعهد ایجاد شده بوسیله ی یک شرکت است تا بوسیله آن از مشتریان پشتیبانی نماید.به بیانی دیگر نام و نشان تجاری ، نشانه هایی از هسته ی محصول به مشتری می دهد و از مشتری و تولید کننده در برابر رقبایی که محصولاتی همانند آنها تولید کنند محافظت می نماید. از دیدگاه مشتری ، نام و نشان تجاری می تواند به عنوان مجموعه ای از تجربیاتش بیان شود که آن تجربیات در کلیه نقاط ارتباطی فرآورده یا شرکت با مشتری ساخته می شوند.یکی از حوزه های مورد علاقه ی مدیران برند ، ایجاد معانی در ذهن مصرف کننده بواسطه ایجاد هویت برای نام تجاری می باشد.

لازم به ذکر است ، تصویر برند پدیده ی ساده ی ادراک است که فعالیت های شرکت روی آن موثر است.پرفسور کوین کلر، دانشمند و نظریه ‌پرداز برجسته ی حوزه ی مدیریت برند، تصویر برند را ادراک مصرف‌کننده در خصوص برند می‌ داند که به وسیله تداعیات برند موجود در حافظه، منعکس می شود.تصویر برند در حقیقت مجموعه ادراکاتی است که در ذهن مصرف‌کننده تداعی می شود.به عبارت دیگر ادراک مصرف‌کننده یکی از مهم ترین ویژگی های محصول ، تصویرذهنی مصرف‌کننده از برند است که به وسیله شرکت شکل گرفته است.

مشتری، تصویری را از ترکیب کلیه علائم ارسالی به وسیله نام تجاری شامل نام، علائم ظاهری، محصولات، تبلیغات، پیامها و اطلاعیه‌های رسمی و غیره، در ذهن خود می سازد. این ادراکات را می‌ توان با نشانه های مناسب از ذهن مصرف‌کننده فراخواند. همانگونه که اثبات گشته است تصویر مثبت برند، ریسک ادراک شده ی مصرف کننده در خصوص برند را کاهش داده و سطح رضایت و وفاداری مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد. همچنین، برندی که دارای تصویر مناسبی در ذهن مصرف کننده است، فرایند جایگاه‌سازی را به سهولت طی می‌کند. زیرا، برندی که دارای تصویر قوی و مثبت است ، ساده تر در ذهن مشتری باقی می ماند.

بعضی از مفاهیم اصولی به ما کمک می کنند تا به توجیه فرایند ارزیابی مصرف کننده بپردازیم. از دیدگاه یک مصرف کننده، محصول دارای مجموعه ای از ویژگی هاست. مصرف کنندگان در خصوص ویژگی ها و آنچه که مورد توجه قرار می دهند، با یکدیگر تفاوت دارند و اکثرا ویژگی هایی را مورد توجه قرار می دهند که با نیازهای خاص آنها در ارتباط است. مصرف کننده، با توجه به خواسته ها و نیازهای مخصوص به خود، برای ویژگی های مختلف یک محصول اهمیت های متفاوتی قائل است. به همه باورهایی که اشخاص در مورد یک برند خاص دارند تصویر برند می گویند.

تصویر به معنای شخصیت است. محصولات نیز مانند افراد، از شخصیت برخوردارند و این شخصیت می تواند آن برند را در بازار ثابت نموده و یا آن را حذف کند. شخصیت یک محصول تشکیل شده از نام محصول، بسته بندی، قیمت، چگونگی تبلیغ و مهم تر از همه ذات هرتبلیغی میبایست به عنوان سهمی از تصویر برند در نظر گرفته شود. به بیانی دیگر تبلیغات میبایست مستمراَ همان تصویر را نشان دهد.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد ، این است که مصرف کنندگان، بالاخره از شرکت، محصول و برند شما تصویری خواهند یافت ، خواه آگاهانه برای ایجاد آن تلاش کرده باشید یا خیر. پیش از آنکه بتوانید تصویری را در ذهن مردم به وجود آورید، باید بدانید چه افکار و تداعی هایی در آنان وجود دارد. در تحقیق پیرامون تصویر، توجه به موارد زیر بسیار مهم است:

  1. کدام صفات در ذهن مردم در مراجعه به محصول اهمیت دارد ؟
  2. کدام صفات،شرکت ما را از دیگر شرکت ها متمایز می کند؟

اولین قدم ایجاد چی‍ز هایی است که افراد با یک نام تجاری یا شرکت تداعی می کنند. این تداعی ها می توانند مبهم، نیمه شکل یافته یا حتی کاملاً اشتباه باشند.قدم بعدی آن است که مشخص گردد سازمان می خواهد بر کدامین صفات تصویری ذهنی تأکید نماید.زمانی که مردم نام برند خاصی را می شنوند، به چه چیز فکر می کنند؟ اگر چه این پرسش در برخی مواقع کاری پژوهشی است ولی صرفاً نباید سؤالاتی در خصوص اینکه مردم فکر می کنند چه چیزی برای شرکت موردنظر اهمیت دارد ، از آنان کرد.

نگرش های مثبت همانند اعتبار، ثبات، منافع ملی، انسانیت، مراقبت، شهروند با مسئولیت گروهی، ضدیت با آلودگی و حساس به محیط زیست جملگی صفاتی است که شرکت می تواند تصویر خود را بر پایه ی آنها بسازد. زمانی که سازمان در مورد تصویری که می خواهد از خود انتقال دهد به تصویر مشخص می رسد و تأیید می کند که بر پایه این تصویر می تواند خود را عرضه کند، باید در پی آن، ادراکانت عمومی را ردیابی کند.

امروزه مشتریان تصویر برند را به عنوان قسمت مهمی از محصول یا خدمتی به حساب می آورند که در حال خریداری آن می باشند . آن ها تنها محصول فیزیکی یا اصل خدمت را خریداری نمی کنند ، بلکه موقعیت ، پرستیژ و مزایایی را که از آن طریق دریافت می کنند را خریداری می کنند و این کیفیت غیر قابل لمس همان است که می تواند سبب ترجیح خرید یک محصول به محصولات مشابه شده و سهم بازار آن شرکت را افزایش دهد.

ثبت شرکت کریم خان با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب در زمینه های حقوقی و ثبتی آماده ی پاسخگویی به کلیه ی سوالات شما در زمینه ی ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *