در این مطلب موسسه ثبت کریم خان در خصوص گواهی تایید ثبت علایم تجارتی سخن می گوید.همانگونه که نام تجاری معرف تجارتخانه و محصولی است که تاجر عرضه میکند ، علایم تجارتی نیز بیانگر همین موضوع می باشند. موسسه ثبت کریم خان در این بخش به ثبت علایم تجارتی می پردازد.

گواهی تایید ثبت علایم تجارتی

علایم تجاری

در ماده ی یک قانون علائم تجاری و اختراعات تصویب شده در تاریخ اول تیر ماه 1318 : علامت تجاری هر گونه علامتی اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر و … می باشد که برای امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجارتی تعیین و انتخاب میگردد. علامت تجاری معرف و مشخص کننده ی محصولی می باشد که طبق آن علامت عرضه میشود.

چنانچه برندی طبق ماده ی 2 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات ثبت شده باشد انحصاری است. ( مخصوص فردی است که آن را به ثبت رسانیده و سایر بازرگان ها حق استفاده از آنرا ندارند)

بخش نامه اصلاحی اجرای قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات در سال 1337 تصویب گردید و در سال های بعد اصلاحاتی در آن صورت گرفت.

ثبت علایم تجارتی

ثبت علامت تجارتی تنها در صورت قید و درج نکات زیر قابل ثبت می باشد:

  1. تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
  2. تاریخ و شماره ثبت علایم تجارتی و مشخصات و محل سکونت و تابعیت صاحب علامت تجاری
  3. پیوست نمودن یک نمونه از علامت تجارتی و مشخصات و محل سکونت و تابعیت صاحب برند
  4. دریافت حق ثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
  5. امضای متقاضی یا نماینده قانونی او ( قسمتی از امضا در روی صفحه قرار گرفته باشد قسمت دیگر آن روی علامت )

گواهی تایید ثبت علایم تجارتی

بعد از آنکه علامت تجاری ثبت گردید، گواهی ثبت با پیوست یک نمونه کامل آن به صاحب علامت تحویل می گردد. قید موارد ذیل در این رابطه ضروری می باشد:

  1. درج نمودن تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
  2. قید تاریخ ثبت برند و شماره ثبت آن
  3. نام و شغل و تابعیت و محل سکونت صاحب علامت تجاری
  4. نوع مال التجاره و یا کالا و یا طبقات علامت تجاری مذکور
  5. چنانچه علامت قبلاَ در کشورهای خارجی به ثبت رسیده باشد تاریخ و شماره و محل ثبت آن وارد گردد
  6. تاریخ صادر شدن تصدیق
  7. طول مدت اعتبار علامت تجاری
  8. امضای رئیس شعبه ثبت علایم تجارتی و مدیر کل اسناد و مدارک

نکات مهم مربوط به ثبت علایم تجارتی

پیش از این ذکر شد که علامت تجارتی بعد از آن که ثبت شد، انحصاری می باشد و مخصوص افرادی است که آن را ثبت کرده اند و تاجران و افراد حقیقی و حقوقی نمی توانند از آن استفاده کنند. چنانچه فردی آن را جعل نماید و یا به هر نحوی که به حقوق و منافع آن ها ضرر بزند بعنوان مجرم شناخته شده و مجازات می گردد.

همانگونه که ماده ی 529 قانون مجازات اسلامی ” تعزیرات ” عنوان میدارد:
” هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از شرکت های غیر دولتی را که مطابق قانون تشکیل شده است یا یکی از تجارخانه ها را جعل کند یا با علم به جعل استعمال نماید ،علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال محکوم خواهد شد. “

جعل در مبحث ثبت علایم تجارتی

طبق ماده فوق الذکر فردی که علامت یا مهر یا منگنه تجارت خانه و یا شرکتهای دولتی را جعل نماید و یا اینکه بداند مهر تجارت خانه موسسه ای جعل شده است اما باز هم آنرا استفاده نماید محکوم به مجازات می باشد.

در ماده ی 530 قانون مزبور برای کسی که بدون مجوز مهر، یا علامت بازرگانی تجارتخانه یا شرکت بازرگانی را بدست بیاورد ، و خود از آن استفاده نماید و یا باعث استفاده آن به وسیله دیگران گردد چنانچه خسارتی به صاحب علامت وارد شود باید آن را جبران کند و نیز به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

همکاران ما در موسسه حقوقی کریم خان خدمات مشاوره رایگان و تخصصی درباره ثبت علایم تجارتی ، ثبت برند فارسی، دریافت کارت بازرگانی و… را به شما ارائه می‌نمایند. برای این منظور با شماره 87146 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *