شرکت سهامی عام و مدارک لازم جهت ثبت آن

شرکت سهامی عام و مدارک لازم جهت ثبت آن


شرکت سهامی عام یکی از انواع مهم شرکت های تجاری می باشد که موسسه ثبت کریم خان در نظر دارد در این مطلب به آن بپردازد.مفاد اصلاحی قانون تجارت شرکت های سهامی را در 2 گروه دسته بندی کرده است:

  1. شرکت سهامی عام
  2. شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی عام عبارت است از شرکتی که موسسان آن بخشی از سرمایه ی شرکت را به وسیله ی فروش سهام به عموم تامین می نمایند.(ماده 4)به این صورت که موسسان حداقل 20% از سرمایه را خودشان تعهد نموده و حداقل 35% وجه تعهد شده را در حسابی به اسم شرکت در شرف تأسیس در نزد از بانک ها گذارده و بعد اظهارنامه ای به انضمام طرح اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام،به اداره ثبت شرکتها ارائه کنند(ماده 6). شرکت سهامی عام کامل ترین گونه شرکت سهامی می باشد.پر واضح است جهت اجرای موضوعات با اهمیت نظیر استخراج معادن و تجارت با ممالک بیگانه و تشکیل کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها تأسیس می گردد که سرمایه ی شخصی برای این امور کافی نخواهد بود.

شرکت سهامی عام و مدارک لازم جهت ثبت آن

تفکر تشکیل هر شرکت در آغاز از سوی افرادی ارائه می گردد که از لحاظی وابسته به این امر می باشند.نظیر اینکه امتیاز استخراج معادن و یا تاسیس خط آهن را به کسب می کنند،یا این که اهلیت یا تحقیقات اقتصادی در موضوع ویژه دارند.بی گمان در این حالت با تعدادی که هم عقیده بوده و یا سرمایه دار می باشند مشورت کرده و در صورت توافق آغاز به تشکیل شرکت سهامی عام می کنند.

از جهت که شرکت سهامی عام به منظور جذب سرمایه های مهم تشکیل می گردد و الزامی است تعداد بسیاری از شرکاء جلسه ای تشکیل دهند که در حقیقت تشکیل آن متضمن مراتب گوناگونی می باشد.مرحله نخست ،تشکیل آن توسط موسسین است.در این مرحله موسسین بعد مهیا ساختن تشریفات تأسیس شرکت،به دنبال شرکای دیگری می باشند که در مرحله ی دوم،یعنی هنگام پذیره نویسی،به شرکت ملحق می شوند.

جمع آورده های پذیره نویسان و موسسین سرمایه ی شرکت را ایجاد می کند. پس از گردآوری سرمایه،با شرکت کلیه ی شرکا در مجمع عمومی موسس،شرکت سهامی عام تأسیس می گردد.بعد از تأسیس شرکت و برخورداری آن از شخصیت حقوقی،لازم است بلافاصله برای ثبت شرکت سهامی عام در اداره ثبت شرکت ها مبادرت نمود.تحقیق در مورد ضوابط لایحه ی قانونی 1347 بیان می کند که با رعایت بعضی از اصول شخصیت حقوقی شرکت پیش از ثبت در اداره ثبت شرکتها تأسیس می گردد، اما این شخصیت تکمیل نمی شود مگر بعد از ثبت نمودن آن در اداره ثبت شرکت ها.

تاسیس شرکت سهامی عام پیش از ثبت نمودن آن در اداره ثبت شرکت ها: شرکت سهامی هنگامی به وجود می آید که از شخصیت حقوقی برخوردار گردد و به دست آوردن شخصیت حقوقی به این امر نیاز دارد که مجمع عمومی موسس مطابق ضوابط قانونی به شکل درست ایجاد گردد و در حیطه ی صلاحیت هایی محوله به آن،عمل نماید.

شخصیت حقوقی شرکت سهامی عام پس از ثبت آن در اداره ثبت شرکت ها

بعد از تشکیل مجمع عمومی موسس و آشکار شدن مراتب درج شده در ماده 17 لایحه ی قانونی 1347 شرکت تشکیل می گردد و دارای شخصیت حقوقی می شود.اساساً حاصل این شخصیت حقوقی این می باشد که مدیران شرکت قادر باشند کلیه ی حقوق شرکت را به دست آورده و به تعهدات آن عمل نمایند.

با این وجود با عنایت به مفاد گوناگون لایحه ی قانونی 1347 باید بیان داشت که تأسیس شرکت سهامی عام در حقیقت به این مفهوم نمی باشد که شرکت کلیه ی حقوقی را که هر شخص حقوقی از آن برخوردار می باشد به دست آورد. بلکه شارع ما اگر چه همچون قانون گذار فرانسه کسب شخصیت حقوقی شرکت را به ثبت آن در اداره ثبت شرکتها موکول ننموده است،اما ثبت شرکت در اداره مذکور را جهت استمرار حیات آن الزامی نموده است.

لازم به ذکر است که اولاَ شرکت می بایست طی 6 ماه از زمان ارائه اظهارنامه ی یاد شده در ماده ی 6 لایحه قانونی 1347 ثبت گردد.(ماده ی 19 لایحه مذکور) ثانیاً می بایست اساسنامه ای که در مجمع عمومی مؤسس تصویب گردیده به انضمام صورتجلسه مجمع و اعلامیه ی پذیرش مدیران و بازرسین به منظور ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها تقدیم گردد(ماده 18 لایحه قانونی 1347)
با نظر به اینکه شرکت در قبل تاسیس گردیده است،خود شرکت و در حقیقت مدیران،رئیس هیات مدیره یا احتمالا مدیر عامل لازم می باشد درخواست ثبت نمایند.

در ادامه با مجموعه ثبت کریم خان همراه باشید تا مدارکی را که به منظور ثبت شرکت سهامی مورد نیاز است را بیان نماییم.

ثبت شرکت سهامی عام

اساسنامه مصوب شده در مجمع عمومی مؤسس،به همراه صورتجلسه مجمع و اعلامیه پذیرش مدیران و بازرسین برای ثبت شرکت به اداره ثبت شرکت ها ارائه می گردد.

مدارک لازم برای ثبت شرکت های سهامی عام

مرحله اول: (تشکیل و کسب اجازه پذیره نویسی)

  1. طرح اعلامیه پذیره نویسی که توسط تمامی مؤسسان امضاء گردیده در دو نسخه
  2. اظهارنامه ی کامل شده در دو نسخه
  3. طرح اساسنامه کامل شده در دو نسخه
  4. تصویر مطابق با اصل مدارک احراز هویت موسسان
  5. ارائه اصل گواهی بانکی حاکی از تادیه سرمایه(حداقل 35 درصد از 20 درصد سرمایه تعهد شده)
  6. ارائه اصل جواز فعالیت از ادارات مربوطه در زمانی که ثبت موضوع به اخذ مجوز ملزم باشد
  7. ارائه اصل مجوز اولیه از سازمان بورس و اوراق بهادار
  8. کامل نمودن فرم انتخاب اسم به ترتیب اولویت اسم پیشنهادی های و نیز رسید واریزی مربوطه

مرحله دوم:( مرحله تاسیس و ثبت شرکت های عام سهامی)

  1. اساسنامه مصوب شده در مجمع عمومی مؤسس، در دو نسخه
  2. دو نسخه صورتجلسه مجمع عمومی مؤسس متضمن تصویب اساسنامه انتخاب اعضاء هیئت مدیره،تعیین بازرسین و جراید کثیرالانتشار
  3. صورتجلسه هیأت مدیره در دو نسخه
  4. ارائه اصل گواهی بانکی حاکی از تادیه حداقل 35درصدسرمایه شرکت(چنانچه بخشی از سرمایه موسسان به شکل غیر نقدی باشد)
  5. ارائه اصل جواز سازمان بورس و اوراق بهادار(مجوز ثانویه)

مجموعه ثبت کریم خان با برخورداری از مشاوران زبده و کارآزموده،خدمات خویش را در زمینه های حقوقی و ثبتی به شما ارائه می دهد.در صورت نیاز می توانید با شماره ی 87146 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *