شرایط و مراحل تحصیل پروانه کسب

شرایط و مراحل تحصیل پروانه کسب


پروانه کسب

جهت ایجاد یک واحد تجاری و یا به اصطلاح شغل آزاد، لازم است که پیش از هر اقدامی نسبت به اخذ پروانه ی کسب اقدام نمود. پروانه کسب مجوزی می باشد که جهت شروع و ادامه ی کسب و کار یا یک حرفه به صورت دائمی (برای یک دوره ی 5 ساله) و یا به صورت موقت (به مدت یک سال) به شخص یا اشخاص صنفی برای یک مکان مشخص یا ابزار کسب مشخص صادر می شود. هر شخص حقیقی یا حقوقی که در یکی از امور صنفی سرمایه گذاری نماید به عنوان فرد صنفی شناخته می شود. زمینه های این مشاغل تولید، تبدیل، خرید، فروش، توزیع و خدمات می باشد در ذیل ضمن بررسی شرایط و مدارک لازم جهت تحصیل پروانه کسب، به مراحل اخذ پروانه ی کسب می پردازیم. لازم به ذکر است تمام امور اداری و حقوقی شما عزیزان به صورت کاملا تخصصی و در کمترین زمان ممکن توسط در ثبت شرکت کریمخان انجام می شود. برای این امر کافیست با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل نموده و امور خود را به ما بسپارید.

 

شرایط و مراحل تحصیل پروانه کسب

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای تحصیل پروانه کسب (جواز کسب)

بر اساس ماده ی 5 آیین نامه ی اجرایی، روش صدور و تمدید پروانه کسب، شرایط و مدارک لازم برای تحصیل پروانه کسب به شرح ذیل می باشد:

الف- شرایط عمومی

  1. ارائه ی سند مالکیت یا اجاره نامه ی رسمی یا عادی ( دارای اعتبار زمانی ) یا دیگر عقود نافله ( سرقفلی، هبه ، وصیت تکمیلی ، صلح در مقابل با اجاره ) یا ارائه ی قرارداد هایی که در میان متقاضی و اشخاص حقیقی و حقوقی منعقد می گردد از قبیل دولتی و غیر دولتی مکان کسب یا احراز مالکیت بر اساس آنچه که در در روستاها مرسوم می باشد.
    تبصره 1- اخذ تعهد نامه ی محضری از دارندگان اسناد عادی بنا بر قبول مسئولیت حقوقی حاصل از آن ضروری می باشد.
    تبصره 2- صدور پروانه کسب برای اماکن تجاری، اداری یا کارگاهی مانعی ندارد.
  2. گواهی اداره ی امور مالیاتی ذی ربط بر مبنای تشکیل پرونده یا پرداخت و یا ترتیب پرداخت بدهی مالیات قطعی شده می باشد.
  3. گواهی گذراندن دوره های آموزشی مربوطه از مرکز آموزش اصناف یا مرکزی که توسط کمیسیون نظارت تایید گردد.
    تبصره – متقاضیان پروانه کسب موقت از گذراندن دوره های آموزشی معاف می باشند.
  4. کپی کامل شناسنامه و کارت ملی برای اتباع ایرانی و گذرنامه، پروانه کار و اقامت معتبر برای اتباع خارجی
  5. کپی کارت پایان خدمت نظام وظیفه یا معافیت دائم یا پزشکی برای آقایانی که سن آن ها از پنجاه سال کمتر می باشد.
    تبصره – دفترچه ی آماده به خدمت بدون مهر غیبت یا گواهی اشتغال به تحصیل برای متقاضیان پروانه کسب موقت مانعی ندارد.

ب- شرایط اختصاصی

1.کارت معاینه ی پزشکی و گواهی صلاحیت بهداشتی از مراکز بهداشتی، درمانی( برای صنف هایی که شامل قانون اصلاح ماده ی 13 قانون مواد خوردنی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی می گردند )

تبصره 1- شرایط و ضوابط مرتبط با صلاحیت فردی، انتظامی و ترافیکی طی مدت 3 ماه از تاریخ ابلاغ این آیین آنامه با پیشنهاد نیروی انتظامی و با همکاری اتاق اصناف ایران به وسیله ی دبیرخانه ی هیات عالی نظارت فرآهم شده و بعد از اینکه توسط هیات عالی نظارت تایید شد، توسط وزیر صنعت معدن و تجارت تصویب خواهد شد.

تبصره 2- گواهی صلاحیت انتظامی و ترافیکی برای کسانی که متقاضی تحصیل پروانه کسب موقت می باشند مانعی ندارد.

2. پروانه تخصصی و فنی یا دیپلم فنی یا مدارک تحصیلی بالاتر مرتبط، با حضور یک نفر واجد شروط فوق شاغل در واحد صنفی ( برای صنوف مشمول تبصره ماده 13 قانون نظام صنفی)

3. معرفی نماینده ی هیات مدیره (مدیر عامل) جهت صدور پروانه کسب به نام او به ضمیمه ی کپی اساسنامه و آگهی روزنامه ی رسمی ثبت شرکت (برای اشخاص حقوقی)

4. رضایت نامه ی محضری دیگر شرکای شرکت جهت صدور پروانه کسب به نام یکی از شرکا (برای مشارکت های مدنی)

ثبت شرکت کریم خان در ادامه ی این نوشتار مراحل صدور پروانه کسب را به تفصیل بیان نموده است.

مراحل صدور پروانه کسب

در عصر حاضر، شیوه ی درخواست صدور جواز کسب از حالت سنتی خارج شده است. یعنی در گذشته ارباب رجوع به صورت مستقیم به اداره مراجعه می نمود و به وسیله ی فرم مربوطه، درخواست خود را پیشنهاد می نمود. اما امروزه با اجرایی شدن سامانه ی صدور پروانه کسب (پنجره واحد اصناف و بازرگان)، شیوه ی درخواست صدور جواز کسب به وسیله ی سامانه ی اینترنتی صورت می گیرد. در این روش بعد از ورود به سامانه ی ثبت نام پروانه کسب، فرمی پیش روی شما ظاهر می گردد که می بایست مرحله به مرحله آن را کامل نمایید. انتخاب نوع شخص، انتخاب نوع کسب، انتخاب محل درخواست، انواع مرجع صدور، کامل نمودن اطلاعات اولیه از قبیل کد ملی، شماره تلفن همراه و کد پستی، شماره موبایل، انتخاب دسته ی مورد درخواست، کامل نمودن اطلاعات فردی و صنفی از جمله اطلاعاتی که لازم است در فرم مربوطه کامل نمایید.

پس از اینکه مراحل اینترنتی صورت گرفت، مراجع صدور پروانه کسب، حداکثر طی 15 روز بعد از دریافت درخواست، پاسخ متقاضی را بنا به رد یا پذیرش درخواست به صورت الکترونیکی یا کتبی به او اعلام می کنند. در صورتی که در مدت زمان ذکر شده، نظری اعلام نگردد به منزله پذیرش درخواست محسوب می گردد. متقاضی بعد از پذیرش تقاضا، مکلف می باشد حداکثر طی مدت 3 ماه مدارک لازم را به وسیله ی سامانه، ارسال نموده و کپی آن را به مراجع صدور پروانه کسب ارائه نماید. مطابق با ماده ی 2 آیین نامه نحوه صدور و تمدید پروانه کسب، مراجع صدور پروانه کسب موظف می باشند به صورت همزمان، نسبت به استعلام های لازم اقدام نمایند و تمام دستگاه های استعلام شونده هم مکلف می باشند حداکثر طی مدت پانزده روز از تاریخ دریافت استعلام، آخرین نظر خود را به صورت الکترونیکی یا کتبی اعلام نمایند. اعلام نظر موافق می بایست عاری از هر گونه ابهام و هر گونه قید و شرط باشد و همچنین نظر مخالف نیز می بایست با ذکر دلیل و مستند بر اساس دلایلی قانونی باشد. در صورتی که غیر از این باشد و در صورت عدم اعلام نظر در مهلت معین شده، به منزله نظر مثبت محسوب می گردد و پاسخ منفی دستگاه های استعلام شونده خارج از مدت معین شده، مانعی جهت صدور پروانه کسب نخواهد شد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *