شرکت با مسئولیت محدود چگونه تشکیل می گردد؟

شرکت با مسئولیت محدود چگونه تشکیل می گردد؟


شرکت با مسئولیت محدود

طی این نوشتار برآنیم که جزئیات دقیق تری را در رابطه با نحوه ی تشکیل شرکت با مسئولیت محدود ارائه نمائیم. شرکت با مسئولیت محدود، یکی از رایج ترین انواع شرکت های بازرگانی در ایران می باشد و معمولا میان اعضای یک خانواده یا افراد فامیل و یا دوستان و آشنایان ایجاد می شود. مطابق با ماده ی 94 قانون تجارت، شرکت با مسئولیت محدود شرکتی می باشد که در میان دو یا چند نفر جهت انجام امور تجارتی تشکیل گردیده و هر کدام از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام و یا قطعات سهام تقسیم شده باشد صرفا به اندازه ی سرمایه اش در شرکت در برابر قروض و تعهدات شرکت مسئول می باشد. علاوه بر آن در شرکت با مسئولیت محدود برای میزان سرمایه هیچ حداقل مبلغی مقرر نشده است. ثبت شرکت کریمخان در ادامه مراحل تشکیل شرکت با مسئولیت محدود را تشریح نموده است.

 

شرکت با مسئولیت محدود چگونه تشکیل می گردد؟

 

تشکیل شرکت با مسئولیت محدود

جهت تشکیل شرکت با مسئولیت محدود می بایست مراحل ذیل طی شود:

  1. تهیه و تنظیم شرکتنامه و امضای آن
  2. تادیه و پرداخت تمام سرمایه ی شرکت
  3. ثبت شرکت در اداره ی ثبت شرکت ها

شما می توانید جهت تشکیل و ثبت شرکت با مسئولیت محدود، پس از جمع آوری مدارک و مجوزهای لازم به ثبت شرکت کریم خان مراجعه نمایید و اقدامات لازم را از طریق مشاوران و کارشناسان مجرب و کارآزموده ی ما به انجام رسانید.

در خصوص موارد فوق می بایست به توضیحات زیر توجه گردد:

1.1- رکن اساسی شرکت های با مسئولیت محدود شرکت نامه ی آن می باشد. به صورتی که عدم تنظیم آن موجب بطلان شرکت می باشد. در شرکت نامه نسبت مشارکت هر شریک و سهم الشرکه هر یک از آن ها اعم از نقدی یا غیرنقدی که می بایست ارائه شده باشد، ذکر می گردد.

1.2- برخلاف شرکت های سهامی، در شرکت های با مسئولیت محدود تمام سرمایه ی نقدی می بایست در ابتدا پرداخت گردد و سهم الشرکه غیرنقدی هم تقویم و ارائه شده باشد، در صورتی که در شرکت های سهامی با پرداخت 35 درصد از سرمایه ی نقدی و تعهد باقیمانده ی آن میتوان نسبت به تاسیس شرکت اقدام نمود. مطابق با ماده ی 100 قانون تجارت در صورتی که شرکت با مسئولیت محدود نسبت به پرداخت تمام سرمایه ی نقدی و غیرنقدی اقدام نکند باطل بوده و فاقد اعتبار می باشد. البته می بایست توجه نمود که شرکت حتی در حالتی که به سبب عدم اجرای این امر باطل شود،در برابر اشخاص ثالث و مطالبات آن ها، حق ندارد به این بطلان استناد نماید.

1.3- بعد از طی کردن مراحل فوق شرکت می بایست در اداره ی ثبت شرکت ها به ثبت برسد. نام شرکت با مسئولیت محدود نباید متضمن نام هیچ کدام از شرکا باشد و مانند شرکت های سهامی، ضرورتا می بایست دارای نامی به جز نام شرکا باشد و حتی نام آن نبایست به صورتی باشد که اشخاص ثالث اعتبار شرکت را مشروط یا مرتبط با اعتبار یکی از شرکا تعبیر نمایند و اگر غیر از این باشد شریکی که نام وی در شرکت قید گردیده است در برابر اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را دارد.

به صورت کلی در انتخاب نام شرکت رعایت دو نکته ی مهم که ثبت شرکت کریمخان در ذیل به آن ها اشاره نموده است الزامی است:

1.3.1- عبارت « با مسئولیت محدود » می بایست در انتهای نام شرکت اضافه گردد.
1.3.2- نام شرکت نبایست متضمن نام هیچ کدام از شرکا باشد.

تعریف سهم الشرکه و خصوصیات سهم الشرکه در شرکت با مسئولیت محدود

تعریف سهم الشرکه

به آورده ی نقدی یا غیر نقدی هر شریک در شرکت های با مسئولیت محدود سهم الشرکه می گویند. در حقیقت سهمی که هر کدام از شرکا در سرمایه ی شرکت دارند، سهم الشرکه نامیده می شود. سهم الشرکه می تواند به صورت نقدی یا غیرنقدی باشد، اما در هر حال می بایست کلیه ی آن پرداخت گردد.

در ماده ی 98 قانون تجارت مقرر شده است که شرکا نسبت به قیمتی که در هنگام تشکیل شرکت برای سهم الشرکه های غیرنقدی مشخص شده، در برابر اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی می باشند. این امر به این دلیل می باشد که چنانچه شرکا سهم الشرکه ی شریکی را بیشتر از میزان نقدی لحاظ کند نه صرفا شریکی که سهم الشرکه ی غیرنقدی او بیشتر از ارزش واقعی ارائه شده در برابر ذی نفع مسئول می باشد، بلکه اشخاصی که با شرکت معامله می کنند قادر می باشند نسبت به تفاوت مطالبات خود (در حالتی که دارایی شرکت جهت پرداخت بدهی های آن کفایت ندهد) به هر کدام از شرکا که بخواهند مراجعه کنند و شرکا بر اساس قانون در این رابطه در مقابل اشخاص ثالث دارای مسئولیت تضامنی می باشند.

خصوصیات سهم الشرکه

  • نمی توان سهم الشرکه را به شکل اوراق تجارتی قابل انتقال با نام یا بی نام و غیره درآورد.
  • نمی توان سهم الشرکه را به غیر انتقال داد، مگر در صورت رضایت تعدادی از شرکا که لااقل سه چهارم سرمایه به آن ها تعلق داشته و همچنین دارای اکثریت عددی باشند.
  • انتقال سهم الشرکه صرفا از طریق سند رسمی (ثبت در اداره ی ثبت شرکت ها) انجام می گیرد، برخلاف شرکت سهامی که در آن ها انتقال سهام بی نام با تحویل اوراق سهام صورت می گیرد و در سهام با نام نیز با ثبت در دفتر شرکت حاصل می گردد.

مدیران شرکت با مسئولیت محدود

اداره ی شرکت با مسئولیت محدود توسط اشخاصی که “مدیر” نامیده می شوند انجام می گیرد و در این خصوص، می بایست به نکاتی که در ذیل آمده است توجه شود:

  1. ممکن است مدیران شرکت یک یا چند نفر باشند.
  2. در شرکت های با مسئولیت محدود برخلاف شرکت سهامی که مدیران می بایست فقط از میان شرکا انتخاب شوند، ممکن است مدیر یا مدیران شرکت از میان شرکا یا از خارج شرکت انتخاب گردند.
  3. ممکن است مدیران شرکت های با مسئولیت محدود مانند شرکت سهامی موظف باشند، یعنی حقوق دریافت نمایند و یا به صورت رایگان شرکت را اداره کنند.
  4. برخلاف شرکت سهامی که مدت زمان خدمت مدیران از دو سال بیشتر نیست، در شرکت با مسئولیت محدود، ممکن است مدت زمان خدمت مدیران محدود یا نامحدود باشد.
  5. مدیران شرکت تمام اختیارات لازم را جهت نمایندگی و اداره ی شرکت خواهند داشت، مگر در صورتی که در اساسنامه چیزی جز این مشخص شده باشد. هر قراردادی در رابطه با محدودیت اختیارات مدیران که در اساسنامه به آن اشاره نشده باشد در برابر اشخاص ثالث باطل بوده و کان لم یکن می باشد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *