سوالاتی راجع به ثبت اختراع

سوالاتی راجع به ثبت اختراع


سوالات متداول راجع به ثبت اختراع

موسسه حقوقی کریم خان درخصوص ثبت اختراع توضیحاتی ارائه می دهد:اختراع (INVENTION) نتیجه کار و تلاش فکری مخترع می باشد که به شکل یک محصول صنعتی تبلوریافته است.سعی و تلاش هر جامعه برای ایجاد انگیزه بیشتر در دانشمندان جهت نوآوری و اختراعات جدید می باشد و به جهات گوناگون برای تشویق مخترعین تلاش می کنند .قابل ذکر است که بیشتر اختراعات فوری و بی وقفه ایجاد نمی شود لیکن به دنبال هر اختراعی مطالعه و اکتشافاتی از گذشته بوده و تقریباَ تکامل یافته آن ها به حساب می آید.

سوالاتی راجع به ثبت اختراع

به طور مثال : ماشین بخار ، اتومبیل های سواری کنونی ، رادیو و تلویزیون همه مربوط به سوابق گذشته می باشند که نمی توان همه آن ها را کار یک نفر دانست و به همین منظور جامعه و مخترع در اختراع جدید شریک می باشند.

اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران ،مرجع ثبت اختراع می باشد.بنابر قوانین و مقررات ثبت علایم تجاری و اختراعات، به ثبت رساندن اختراع در ایران اختیاری است و زمانی پشتیبانی می شود که مطابق ضوابط درج شده در این قانون باشند.

در زیر ثبت کریم خان رایج ترین سوالات و پاسخ های مربوط به ثبت اختراع را توضیح می دهد.

1-چه کسی می تواند تقاضای ثبت اختراع نماید؟

ثبت اختراع در ایران به گونه ای است که هر شخصی خواهان یکی از امور زیر باشد به ثبت اختراع خود اقدام می نماید.

  1. ابداع هر محصول صنعتی جدید
  2. کشف هر وسیله جدید یا به کاربردن وسایل موجود به شکل جدید برای ایجاد یک نتیجه صنعتی جدید

مطابق ماده 28 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات نمی توان برای فعالیت های زیر تقاضای ثبت کرد:

  1. نقشه های مالی
  2. هر اختراع یا کشفی که مخالف انتظامات عمومی یا عفت باشد.
  3. فرمول ها و ترتیبات دارویی.

2- یک اختراع چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اختراع باید از دیدگاه اقتصادی و عملی کارایی و قابلیت استفاده داشته باشد، برای اینکه قوانین علمی ممکن است در آینده نتایج مهمی ارائه دهد ولی از منظر مادی اعتبار اقتصادی ندارند.البته اختراع باید جدید باشد و در گذشته کسی آن را ثبت نکرده باشد به همین دلیل افراد اختراعات قبلی را نمی توانند به نام خود ثبت کنند.بنابر قانون ، اختراع جدید به این معناست که آنچه در صنعت گذشته وجود نداشته باشد و برای صاحب مهارت عادی در همان فن صریح و آشکار نباشد.بعلاوه اختراع هرگز نباید در گذشته منتشر شده باشد در غیر این صورت اختراع نخواهد بود و استثنایی که در این اصل موجود می باشد ، اکتشافاتی است که در گذشته خارج از کشور ثبت شده باشند ،بنابراین این اختراع معرفی و منتشر می شود.

3-آیا ایده قابل ثبت است؟

خیر- ایده ها هنگامی به ثبت می رسند که عملی شده باشند.پس زمانی می توان یک ایده را ثبت کرد که کاملا قابل لمس و به چشم دیده شود و قابل اجرا باشد.

4- حق اختراع  به چه معنی است و منظور از ورقه ی اختراع چیست؟

حق اختراع به این معنی است که فرد مخترع به صورت منحصر به فرد برای مدت اندک از اختراع خود استفاده شخصی می نماید.ورقه اختراع سند مالکیتی است که برای استفاده منحصر به فرد از اختراع برای مدت کوتاهی به فرد داده می شود تا رقبای نتوانند از اختراع او برای فروش کالاها سوء استفاده کنند.

اشخاصی که به صورت منحصر به فرد از اختراع استفاده می کنند می بایست هرسال هزینه ای را به صندوق ثبت پرداخت نمایند تا علاقه و ذوق خودرا به ادامه آن اعلام کنند ولی اگر در زمان تعیین شده هزینه آن را پرداخت نکنند به منظور رها کردن مخترع می باشد و بعد از آن هر شخصی می تواند از آن استفاده کند البته برای اینکه حقی ضایع نشود مهلت سه ماهه ای را برای مخترع تعیین می کنند که ثبت خود را ازسرگیری نماید و غیر از آن سه ماه دیگری را هم به منظور آخرین مهلت تعیین می کنند که اگر در طی این مدت دو برابر هزینه ثبت را پرداخت کنند ، قانون استفاده انحصاری شامل حال او می شود در غیر این صورت پس از پایان شش ماه اختراع وی باطل شده و هر شخصی می تواند از آن استفاده کند.

5-حقوق ناشی از ثبت اختراع در ایران چیست؟

مطابق ماده 15 قانون ثبت اختراعات حقوق متاثراز تاییدیه اختراع به تفسیرذیل می باشد:

الف- استفاده از اختراع به ثبت رسیده در کشور ما به وسیله افرادی به غیر از مالک ، به موافقت مالک آن بستگی دارد .شرایط استفاده از اختراع ثبت شده به تفسیر ذیل است:
اگر اختراع درباره محصول باشد.

  1. ساخت ، صادرات و واردات ،ارائه برای فروش ، فروش و استفاده ازمحصول
  2. ذخیره به نیت ارائه برای فروش ، فروش یا استفاده از محصول

اگر موضوع ثبت اختراع فرآیند باشد:

  1. استفاده از فرآیند
  2. اجرای هر یک از موردهای درج شده در جزء (1 ) بند ( الف) این ماده درباره محصولاتی که به وسیله این فرآیند ایجاد می شود.

ب- مالک می تواند با ملاحظه بند (ج) این ماده و ماده (17) علیه افرادی که بدون اجازه از وی استفاده های مندرج در بند (الف) را انجام دهد و کاری انجام دهد که باعث تجاوز به حق مخترع شود ،به دادگاه شکایت کند.
شایان ذکر است که حقوق اختراع ثبت شده قابلیت انتقال را دارد و چنانچه صاحب آن فوت کند به ورثه انتقال می یابد.

6- مدت اعتبار ورقه ی اختراع چند سال است؟

زمان استفاده انحصاری از اختراع در همه کشورها یکسان نمی باشد و حدودا 16 الی 20 سال می باشد.بنابر قوانین ایران ، مدت زمان اعتبار ورقه اختراع بنا به درخواست مخترع تقریبا 10،15 یا حداکثر 20 سال است و مدت تعیین شده به صورت آشکار در ورقه اختراع قید شود.در این مواقع مخترع یا نماینده قانونی او حق استفاده منحصر به فرد ساخت یا فروش استفاده از اکتشاف خود را خواهد داشت.
مدت زمان اعتبار ورقه اختراع جزء تاریخ ارائه اظهارنامه به حساب می آید.

7- مدارک لازم برای ثبت اختراع ؟

  • اظهارنامه اختراع
  • توصیف اختراع
  • ادعا یا ادعاهای اختراع
  • نقشه یا نقشه ها ، در صورت ضرورت
  • مدارک مثبت وجود متقاضی و مخترع
  • درخواست کتبی حاکی بر عدم ذکر اسم مخترع ، اگرمخترع اجازه ندهد اسم او ذکر شود.
  • مدارک مرتبط به حق تقدم که می بایست با ارائه اظهارنامه همزمان باشد یا حداکثر طی 15 روز از آن تاریخ ارائه شود.
  • رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
  • مدارک نماینده، اگر درخواست به وسیله نماینده قانونی اعمال شود.

8- برای تجاری نمودن اختراع به کجا می توان مراجعه کرد؟

برای تجاری نمودن اختراع به مجامع مراکز فناوری سلامت دانشگاه ها با توجه به وضعیت اختراع می توان مراجعه کرد.

9- چگونه می توان از اختراعات ثبت شده استعلام گرفت؟

رجوع به پایگاه اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور می توان از اختراعات به ثبت رسیده استعلام گرفت.
علاوه بر آن درخواست کنندگان برای جستجوی اختراعات به ثبت رسیده در اروپا و امریکا می توانند به  نشانی HTTP://google.com/patents  مراجعه نمایند.

10-اگر درخواست ثبت اختراع از سوی اداره ثبت رد شود آیا می توان به این تصمیم اعتراض نمود؟

بله- اگر تقاضای درخواست کننده ثبت اختراع از سوی اداره ثبت رد شود می تواند به دادگاه تهران رجوع کرده و از تصمیم اداره شکایت نمود.پس از بررسی و صدور حکم اداره ثبت طبق رای دادگاه رفتار می شود.

همکاران متعهد ما در ثبت شرکت کریم خان،همواره آمادگی دارند تا به سوالات و مشکلات متقاضیان پاسخگو باشند.به این ترتیب می توانید به وسیله تماس با متخصصان ما در این مرکز در ارتباط باشید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *