حمایت از ثبت علائم در ایران و ثبت اختراعات

حمایت از ثبت علائم در ایران و ثبت اختراعات


حمایت از ثبت علائم در ایران بر اساس قانون جدید ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مصوب 1386

قوانین پیشین مصوب 1310 و انجام مقررات ثبت اختراعات طرح های صنعتی و ثبت علائم تجاری که از فعالیت های با ارزش و بنیادی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور و مجلس شورای اسلامی در سال 1386 می باشد ازمیان رفته و این قوانین جانشین آن می شود.

پیش نویس این قوانین به وسیله یک کمیسیون حقوقی شامل افراد آگاه حقوقی و دارای مالکیت معنوی از لحاظ ترقی های ایجاد شده در حیطه دانش ها و فن ها و صنعت های پرهیزناپذیر روز تنظیم گشته و نخستین بار در کشور ما، ثبت و پشتیبانی حقوقی از الگوهای صنعتی که از منظر کمبود مقررات ملی پشتیبانی از آن نمی شده مقدور می باشد و مشخص نمودن اندازه پشتیبانی از اسم تجاری در طبقه مالکیت صنعتی، ضبط اجناس بدلی از طرف دادگاه بدون داشتن معترض خصوصی و وفق با قوانین پیمان تریپس به منظور ضوابط مورد نیاز در جهت پیوستگی به موسسات جهانی تجارت از مزیت های متمایز این قانون است.

در ادامه این مقاله، انواع پشتیبانی از به ثبت رسیدن علامت ، مطابق قوانین جدید ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری را ارزیابی می کنیم:

حمایت از ثبت علائم در ایران و ثبت اختراعات

1-نحوه حمایت

برای پشتیبانی از مالکیت معنوی سه راهکار امکان پذیر می باشد:

  • روش ملی

در این شیوه وظیفه پشتیبانی از مالکیت معنوی با مصوب قوانین داخلی به موسسه های ملی سپرده شده است. به عنوان مثال قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات تصویب شده 1310 و اساس نامه اصلاحی انجام قوانین ثبت علائم تجاری و اختراعات مورد تصویب 1337 و بعد از آن قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری مورد تصویب 1386 و اساس نامه اعمال مصوب 1387 در کشورمان میتوان نام برد.

  • شیوه منطقه ای

در این راهکار توافق نامه هایی که در یک ناحیه مشخص بین کشورهای مختلف برپا شده رعایت می گردد که از اساسی ترین این موسسات، انجمن عربی حمایت از مالکیت فکری می باشد.

  • شیوه بین المللی

در این روش قوانین توافق بین المللی که در این باره برپاشده رعایت می گردد و از برجسته ترین توافق های مرتبط کنوانسیون پاریس 1883 می باشد.

انواع حمایت

حمایت متاثر از درخواست ثبت علامت تجاری

ارائه اظهارنامه ثبت علامت به سازمان مالکیت صنعتی علامت مورد درخواست ثبت بعد از ورود در دفتر ثبت اظهارنامه های دریافتی از طرفداری قانونی بهره‌مند می گردد.در قوانین ثبت اختراعات ، طرح های صنعتی و علائم تجاری تصویب شده 1386 آیین گذار در بند د ماده 40 موعد پشتیبانی از یک علامت تجاری به ثبت رسیده را زمان ارائه اظهارنامه تعیین کرده است و زمان اعتبار آن 10 سال می باشد.

 حمایت ناشی از ثبت علامت تجاری

یک علامت به ثبت رسیده از حقوق ملکیتی می باشد که به وسیله ثبت علامت قوانین به دست می آید و دارنده علامت تجاری به ثبت رسیده از حقوق و تصدیق طرح ادعا در جهت فراهم نمودن غرامت بهره مند می گردد.

ثبت علامت تجاری به دارنده علامت اجازه بهره برداری انحصاری را واگذار می نماید و صاحب علامت تجاری به ثبت رسیده قادر است موعد تقلب ثبت علامت خود اگر فردی دیگر از همان علامت یا شبیه آن بکارگیری نماید میتواند به طور قانونی اقدام نماید ،این کار لازمه آن می باشد که علامتی را که دارنده علامت در مورد اجناسش ثبت نموده همان علامت به کاربرده به وسیله فردی دیگر باشد که شاید سبب شده افراد جامعه و دیگر افراد اجناس ارائه شده را به اسم او بشناسند.

حقوق مورد حمایت

1- حقوق مادی

حقوق مادی به اذن استفاده انحصاری از اثر یا واگذاری آن می باشد و از ویژگی های این قسم از حقوق این است که در زمان محدود می باشد.

2- حق استفاده

حق واگذاری لیسانس استفاده از علامت تجاری از اساسی ترین حقوقی که دارنده علامت تجاری در تملکات حقوقی در رابطه با علامت خود دارد.مطابق ماده 141 اساس نامه اعمال قوانین ثبت اختراعات، الگوهای صنعتی و علائم تجاری تصویب شده 1386 ، ” دارنده علامت قادر است رخصت استفاده از علامت به ثبت رسیده خود را در هر قالب قانونی به شخص دیگر واگذار نماید “.

3- نقل و انتقال

حقوق واگذاری علامت تجاری یکی از اساسی ترین حقوقی است که دارنده علامت تجاری در معامله های حقوقی در رابطه با علامت خود از آن استفاده نماید.

در ماده 139 قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری تصویب شده1386 واگذاری علامت تجاری بیان نموده است ولی جابه جایی ذکر شده در برابر اشخاص ثالث زمانی دارای اعتبار می باشد که با موافقت قوانین ذکرشده ثبت شود. طبق ماده تقاضا در جهت ثبت واگذاری علامت میبایست به صورت کتبی به مراجع قانونی عرضه گردد در این تقاضا نکات زیر میبایست به طور دقیق درج گردد :

  1. شماره و تاریخ ثبت علامت در ایران
  2. نام و محل سکونت و تابعیت صاحب جدید
  3. اسم و محل سکونت وکیل قانونی در کشورما.

4- جلوگیری از استفاده دیگران

نظر به قانون ثبت اختراعات، طرح های صنعتی و علائم تجاری تصویب شده 1386 کشورما استفاده انحصاری از علامت تجاری تنها برای شخصی است که علامت خود را ثبت نموده ،بنابراین دارندگان علامت قادرند از طرف قضایی و کیفری از بهره گیری غیرقانونی دیگران ممانعت نماید.

5- مطالبه ضرر و زیان

طبق ماده 182 قانون تصویب شده 1386 دارنده علامت تجاری یا نماینده آن قادر می باشد در نزدیکترین دادگستری قسمتی که کالاهای مورد درخواست در آن مکان واقع می باشد به صورت مفصل از کالاهایی که بنا به توقعات آن ها با حقوق به دست آمده از علامت تجاری مخالف می باشد بردارند.اعمال امور بالا چنانچه که اجناس در گمرک باشند از طریق مسئولان گمرک اجرا می شود.

ضبط کالاهای ذکرشده زمانی امکان پذیر می باشد که دادسرا تاکید بر آن دارد .دستور دادگاه بر اساس تقاضای صاحب علامت و سفارش ضمانت مناسب ایجاد می شود،تا هنگامی که ادعا قبول نشود،غرامت و سودی که ادعاکننده از آن بی نصیب خواهد شد جبران شود.و این ماده زمانی که دارنده علامت تجاری با رد حق خود رو به رو شود هم کارایی داشته و برای اتکا دارنده علامت قرار گرفته می شود.

2- حقوق معنوی

عدم چارچوب در زمان

حقوق معنوی مشابه حقوق مادی به مدت زمان محدود نمی باشد و دارای حق همیشگی می باشد و با یک بار ایجاد و ثبت و چاپ آن پیوستگی با شخصیت خلق کننده و ثبت کننده به تاریخ و زمان محول نمی گردد و ابداً رسم نمی شود به طور مثال علامتی که ثبت کننده آن فرد ویژه ای باشد طی سال های آینده منش دیگری به منظور دارنده آن اثر شناخته می شود.

عدم محدودیت در مکان

اینطور نمی باشد که به طور مثال دارنده یک علامت به ثبت رسیده در مکانی دارنده آن علامت به شمار آید و در نقطه ای دیگر این ملکیت از او نفی گردد.

 غیرقابل انتقال

به دلیل آنکه حقوق معنوی با شخصیت ایجاد کننده پیوند دارد ممکن نیست آن را به قصد و میل و بنابه قرارداد به افراد دیگر انتقال نمود،اگرچه موافقت در این عرصه هم تشریح قانونی ندارد و چیزی که در شکل جابه جایی بهره برداری از آن علامت اعمال می شود. این خصیصه حقوق معنوی را دگرگون نمی کند.

همکاران ما در ثبت شرکت کریم خان، با مشاوره رایگان با افتخار در عرصه حمایت از ثبت علائم در خدمت شما عزیزان خواهند بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *