ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری

ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری


نحوه ی ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری

به منظور آگاهی از چگونگی ثبت شرکت ها می توانید به مقالات ما در سایت تحصصی ثبت کریم خان مراجعه نمایید جهت ثبت موسسات غیرتجاری این مطلب را مطالعه نمایید.ماده ی 585 قانون تجارت، ثبت موسسات غیرتجاری را به آیین نامه ی وزارت دادگستری منوط کرده است .وزارت یاد شده در سال 1311 شمسی آیین نامه ای در این خصوص مصوب نمود که بعدآ به«آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی»در سال 1337 شمسی مبدل شد.

 

ثبت شرکت و موسسات غیرتجاری

امروزه نظامنامه ی مذکور که در شماره ی 4016مورخ5 /37/9 جراید رسمی کشور منشر گردیده است که جهت ثبت این نوع از موسسات مورد استفاده و استناد می باشد.

این نظامنامه حاوی 14 ماده بوده شامل فصول ذیل می باشد:

مقدمه،ارائه اظهارنامه ی کامل و موسسات غیرتجاری،انحلال تشکیلات و موسسات غیر تجارتی،هزینه ی ثبت.

ماده ی نخست نظامنامه ی اصلاحی ثبت موسسات غیر تجارتی که در حقیقت شرح قانونی ماده 584 قانون تجارت می باشد،بیان می دارد:

«منظور از تشکیلات و موسسات غیرتجاری یاد شده در ماده ی 584 قانون تجارت تمامی تشکیلات و موسساتی می باشد که جهت اهداف غیر تجارتی از جمله امور علمی یا ادبی یا امور خیریه و نظیر آن تشکیل می گردد اعم از اینکه موسسان و تشکیل دهندگان قصد انتفاع داشته یا نداشته باشند. »

در ادامه تبصره ی این ماده اضافه می نماید: «تشکیلات و موسسات مزبور قادرند عناوینی از جمله انجمن،کانون یا بنگاه و نظیر آن اختیار نمایند.اما اتخاذ عناوینی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارد از سوی موسسات مذکور امکان پذیر نخواهد بود. »

مفاد این ماده و تبصره ی آن بیانگر آن است که موسسات غیرتجاری می توانند انتفاعی باشند . مانند کانون مشاوره ی اقتصادی و موسسه ی بازاریابی و گروه تبلیغاتی و .. و امکان دار غیر انتفاعی باشند مانند انجمن ورزش و جمعیت حمایت حیوانات و کانون مطالعات روانی و جوامع صنفی و احزاب سیاسی و امثالهم.

به منظور شرح بیشتر و تقسیم دقیق تر ماده ی 2 نظامنامه بیان می کند:

تشکیلات و موسسات غیرتجاری به دو گروه تقسیم می گردند:

  1. شرکت هایی که هدف از تاسیس آن امکان دارد جذب منافع مادی و تقسیم آن میان اعضای خویش نباشد.
  2. موسساتی که هدف از تاسیس آن امکان دارد جذب منافع مادی و تقسیم منافع یاد شده میان اعضای خویش یا غیر باشد، همچون کانون های فنی و حقوقی و …

جهت اینکه موسسات غیرتجاری که عموماً نباید فعالیت تجارتی صورت دهند رسمیت پیدا نکنند و دارای شخصیت حقوقی باشند، لازم است ثبت گردند .

بر اساس ماده ی 3 نظامنامه ی مذکور ، ثبت موسسات غیرتجاری در تهران در مرجع ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و در شهرستان ها در مرجع ثبت مرکز اصلی آن صورت خواهد گرفت.

درخواست ثبت موسسات غیرتجاری توسط اظهارنامه حاصل می شود که از سوی موسسان به اداره ی ثبت ارائه می گردد.

اظهارنامه که حاوی تاریخ ارائه و امضای ایجاد کنندگان آن می باشد،ضمانت کننده ی مواردی است که موضوع یا مقصود موسسه،اسم ،تابعیت،اقامتگاه،دارایی،مراکز شعبات و نام های موسسان را بیان می دارد.

نمونه اظهارنامه ی ثبت موسسات غیرتجاری

  1. نام موسسه.
  2. تابعیت.
  3. مرکز اصلی(اقامتگاه)
  4. موضوع موسسه.
  5. مراکز شعبات گوناگون.
  6. اسامی موسسین.
  7. دارایی.
  8. نام و اقامتگاه و تابعیت نماینده قانونی(چنانچه توسط وکیل ارائه گردد)

پیوست های اظهارنامه که اسناد و مدارک تاسیس موسسه هستند به شرح ذیل است:

  • صورت جلسه ی مجمع عمومی.
  • اساسنامه.
  • صورت جلسه ی انتخاب هیئت مدیره و قبولی آنان.
  • برگ رسید دارائی،برگ رسید حق الثبت.

همچنین اگر موسسه ی یاد شده به صورت غیرانتفاعی باشد،مجوز کلانتری نیز که توافق خویش را با ثبت آن اعلام نموده می بایست به ضمائم اضافه گردد.بعد از آنکه اظهارنامه و مدارک پیوست شده توسط متصدیان امر رسیدگی و تحقیق شد، در دفتر ویژه ثبت و بعد از آن چکیده ی ثبت در جریده ی رسمی جهت آگاهی عموم انتشار می یابد.هر گونه تغییری که پس از آن حاصل شود می بایست بااسناد مثبته ثبت و در آگهی منتشر گردد.موسسات غیرتجاری خارجی نیز که در ایران اشتغال دارند لازم ایت خود را ثبت نموده و شروط آن همان شروط موسسات داخلی می باشد.در مواردیکه برخی از پیوست ها چنانچه به زبان بیگانه باشد ترجمه ی تصدیق شده ی آن هم پیوست گردد.

انحلال: انحلال موسسات غیرتجاری به دو صورت امکان پذیر می باشد:اختیاری-الزامی.

اولی هنگامی که خود موسسه به انحلال تصمیم گیری نماید و در این حالت چنانچه مدیر تصفیه در اساسنامه مقرر نشده باشد یک نفر معین می گردد،در غیر این صورت خود او امر تصفیه را عهده دار خواهد شد.

دومی هنگامی که انحلال موسسه با حکم دادگاه می باشد که در این حالت خود دادگاه مدیر تصفیه را مشخص می نماید.

جهت هر کدام از مراحل ثبت موسسات غیرتجاری ،می توانید از کارشناسان زبده ما در ثبت کریم خان بهره بگیرید.مشاوران ما در این موسسه خدمات ویژه ای در خصوص ثبت شرکت،ثبت برند،ثبت انواع تغییرات شرکت ها،دریافت کارت بازرگانی،صدور مجوز و … به شما عزیزان ارائه می نمایند.برای تماس با ما با شماره ی 87146 تماس حاصل نمایید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *