شرکت سهامی خاص

یکی از رایج ترین نوع شرکت های تجاری در ایران، شرکت های سهامی می باشند. مطابق با ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت، شرکت سهامی به دو نوع، شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم می گردد. شرکت هایی که در آن ها کلیه ی سرمایه ی مورد نیاز شرکت در هنگام تاسیس به صورت مستقل توسط موسسین تامین می گردد، به شرکت سهامی خاص معروف می باشند».سرمایه ی شرکت سهامی خاص نباید از یک میلیون آنان حق صدور اعلامیه ی پذیره نویسی را ندارند. لازم به ذکر است که می بایست کلمه ی «خاص» در نام شرکت قبل از عنوان نمودن نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه گردد و این کلمه در کلیه ی نوشتجات شرکت و آگهی ها باید رعایت گردد.

در ادامه با ثبت شرکت کریمخان همراه باشید تا با شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص آشنا شوید.

شرایط لازم برای ثبت شرکت سهامی خاص به قرار ذیل است:

  1. می بایست حداقل 3 نفر عضو اصلی در شرکت که به سن قانونی (18 سال تمام) رسیده باشند.
  2. می بایست حداقل سرمایه شرکت 1.000.000 ریال باشد.
  3. در ابتدای تاسیس شرکت، باید حداقل 35% سرمایه شرکت به صورت نقدی به حساب شرکت به ودیعه گذارده شود.
  4. در صورت وجود سرمایه غیر نقدی می بایست به تفکیک تقویم و در اظهارنامه منعکس شود.
  5. سرمایه شرکت فقط توسط موسسین تامین می گردد. موسسین شرکت سهامی خاص، نسبت به تمام اعمال و اقداماتی که به سبب تاسیس و ثبت نمودن شرکت انجام می گیرند، مسئولیت تضامنی دارند. تا زمانی که شرکت ثبت نشده است، صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع می باشد. در صورتی که از جانب امضاء کنندگان آن ها تخلفی صورت گیرد، مسئول جبران خسارات، اشخاص ثالث خواهند بود.
  6. اعضاء هیات مدیره می بایست حداقل از 2 نفر تشکیل شود. لازم به ذکر است که اعضا و هیات مدیره می بایست حداقل یک سهم داشته باشند و همچنین باید فاقد هر نوع سوء پیشینه کیفری باشند.

جهت تشکیل شرکت سهامی خاص می بایست نکاتی رعایت گردد که در ادامه ی این مقاله از ثبت شرکت کریمخان به آن موارد اشاره شده است.

نکاتی که باید برای تشکیل شرکت سهامی خاص رعایت شود:

  1. می بایست اساسنامه ی شرکت توسط تمام سهامداران امضا شده باشد.
  2. اظهارنامه مشعر بر تعهد تمام سهام و گواهینامه ی بانکی که نمایانگر پرداخت قسمت نقدی آن است ،نباید کمتر از 35 % کل سهام باشد. اظهارنامه مذبور می بایست توسط تمام سهامداران امضا شده باشد.
  3. انتخاب اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت که می بایست در صورت جلسه ای ذکر گردد و توسط تمام سهامداران امضاء شده باشد.
  4. پذیرفتن پست مدیریت و بازرسی با رعایت آخرین قسمت ماده 17
  5. قید نام روزنامه کثیرالانتشاری که هر نوع آگهی مرتبط با شرکت را تا زمان تشکیل اولین مجمع عمومی عادی در آن منتشر خواهد نمود.

از آن جهت که طرح و تصویب اساسنامه و گزینش مدیران و بازرسان و مشخص کردن روزنامه و تهیه و تنظیم اظهارنامه و … می بایست به وسیله ی موسسین انجام شود، اینگونه برداشت می گردد که در شرکت های سهامی خاص تمام تصمیمات در ابتدای تاسیس می بایست به اتفاق آراء گرفته شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *