ایجاد و ثبت شرکت تجاری به مرجع ثبت شرکت ها

ایجاد و ثبت شرکت تجاری به مرجع ثبت شرکت ها


مجوز ثبت شرکت تجاری

در این مطلب ثبت کریم خان در خصوص مجوز ثبت شرکت تجاری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهد.برای برخی امور قانون های متفاوت و مقررات مخصوصی در نظر گرفته شده است که برای انجام آن کارها بعنوان موضوع فعالیت شرکت دریافت مجوز لازم از مراجع ذیصلاح قبل از اینکه شرکت را به ثبت برساند لازم می باشد و اداره ی ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به هنگام ثبت و تاسیس شرکت ها و موسساتی که به موضوعات زیر فعالیت دارند موظف به رعایت مقررات و قوانین زیر می باشد:

  1. ثبت هر موسسه ی بیمه در ایران محول شده به ارائه ی پروانه ی تاسیس که از طرف بیمه ی مرکزی ایران صادر می گردد خواهد بود.همچنین ثبت هرگونه تغییرات بعدی در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام موسسات بیمه ای که به ثبت رسیده است موکول به ارائه ی موافقت بیمه ی مرکزی ایران می باشد.
  2. ارائه ی خدمات پستی در حدود و اختیارات دولت است که توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران انجام می شود و اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر بدون اجازه و موافقت شرکت پست نمی توانند در زمینه ی عرضه ی خدمات ذکر شده عمل کنند .

تبصره: ثبت و تاسیس شرکت هایی که موضوع و زمینه ی فعالیت آن ها ارائه و عرضه ی خدمات پستی است بدون موافقت شرکت پست جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی و دفاتر مربوطه باید از پذیرفتن ثبت این گونه شرکت ها خودداری کنند.

 ایجاد و ثبت شرکت تجاری به مرجع ثبت شرکت ها

 

3. هرگونه فعالیت و اقدامات افراد و موسسات که به گونه ای ازانحاء به امور دانشجویی که با وظایف وزارت علوم،(تحقیقات و فن آوری) مربوط می شود، موکول به موافقت وزارت نامبرده است و اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی بدون ارائه ی این اجازه نامه مانع ثبت موسسه خواهد بود .

4. ماده ی 34 آئین نامه ی اجرایی قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت و همکاری بانک ها و سایر منابع پولی و مالی کشور اداره کل ثبت شرکت ها را موظف کرده است تا هنگام ثبت شرکت ها موضوع قانون مشارکت قبلاَ نظر وزارت راه و ترابری را استعلام نماید.

5. ثبت شرکت ها بعد از صدور جواز از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به ثبت مرکز-موسسات-انجمن ها و کانون های فرهنگی و هنری اقدام می نماید.

6. تمامی شرکت هایی که شامل قانون صنفی هستند ، می بایست طی مدت یک سال بعد از لازم الاجرا شدن این قانون پروانه ی کسب از اتحادیه ی مربوطه را دریافت نمایند . وگرنه ثبت آن ها در مرجع ثبت شرکت ها غیر قانونی محسوب می شود.همینطور از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون ثبت شرکت هایی که تازه تاسیس شده اند ، شامل قانون نظام صنفی فاقد پروانه کسب ممنوع خواهد گردید. (قابل ذکر می باشد که قانون نظام صنفی مصوب 13/4/59 در تاریخ 31/2/1368 اصلاح و مورد بازبینی گردیده است)

تشخیص انطباق فعالیت شرکت ها طبق مقررات و قوانین نظام صنفی و اعلام مشمولیت شرکت ها با کمیسیون نظارت می باشد. مرجع ثبت شرکت ها وظیفه دارد یک نسخه از آگهی تاسیس را جهت اطلاع و بررسی به کمیسیون نظارت ارسال نماید. کمیسیون نظارت موظف است حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از اطلاع از ثبت شرکت شامل بودن با مقررات قانون نظام صنفی را به متقاضی شرکت اعلام نماید.
شرکت ها و موسسات موضوع این قانون(نظام صنفی)صرفاَ در هر رشته ای که بتوانند پروانه ی کسب تحصیل نمایند مجاز به فعالیت بوده،در غیر این صورت اتحادیه ی مربوطه مطابق قانون مانع از فعالیت آن خواهد بود. در شهرهایی که کمسیون نظارت تشکیل نگردیده کمیسیون نظارت مرکز استان نسبت به امور ذکرشده اقدام می نماید.

7. شرکت هایی که با رعایت کردن مقررات قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب 13/6/70 (و اصلاحات بعدی آن) ثبت شوند ، تعاونی نامیده می شوند .

8. شرکت های تعاونی مسکن کارگران هر استان می توانند اقدام به تاسیس و برگزاری کانون هماهنگی شرکت های تعاونی مسکن کارگران استان نمایند و کانون های هماهنگی تعاونی های مسکن کارگران استان ها می توانند نسبت به برگزاری کانون عالی هماهنگی تعاونی های مسکن کارگران کشور(اتحادیه ی مرکزی تعاونی های مسکن کارگران-اسکان)عمل نمایند.

وزارتخانه های کار و امور اجتماعی،مسکن و شهرسازی،امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارند با اتحادیه ی اسکان همکاری کنند و اساسنامه ی شرکت های ذکرشده توسط وزارت کار و امور اجتماعی ثبت خواهد شد .

شرکت های تعاونی مصرف (توزیع) کارگران می توانند نسبت به تاسیس کانون هماهنگی شرکت های تعاونی مصرف کارگران استان عمل کنند و کانون های هماهنگی تعاونی های مصرف (توزیع) کارگران استان ها می توانند اقدام به تشکیل کانون عالی هماهنگی تعاونی های مصرف کارگران«اتحادیه ی مرکزی تعاونی های مصرف (توزیع)کارگران اسکان» نمایند. وزارتخانه های کار و امور اجتماعی و بازرگانی و نیز وزارتخانه های صنعتی وظیفه دارند با اتحادیه ی اسکان همکاری لازم را داشته باشند و اساسنامه ی شرکت های تعاونی ذکرشده توسط وزارت کار و امور اجنماعی ثبت خواهد شد .

9. شرکت ها و افرادی که در ایران شغل آن ها مرتبط به امور بازرگانی می باشد و خواهان استفاده از مزایای قانون تشویق صادرات و تولید باشند ،موظفند مقررات قانون فوق از جمله اسم و مشخصات خود را در دفتر اداره ثبت اسناد و املاک (ثبت شرکت ها)یعنی دفتر ثبت تجارتی ثبت کنند و دارای دفاتر پلمپ نیز باشند و هر بازرگان یا رئیس بنگاه بازرگانی و یا شرکتی که مطابق مقررات و قوانین این آئین نامه اسم خود را(در دفتر ثبت تجارتی) به ثبت می رساند موظف است در سرلوحه ی کاغذهای تجاری و سیاهه های فروش و یادداشت ها و برگ های سفارش و هر نوع اسناد و مطبوعات تجاری که بکار می برد ضمن درج عنوان تجارتی شماره ثبت دفتر تجارتی را نیز قید نماید.

ثبت شرکت کریمخان آماده ی پاسخگویی به تمامی سوالات شما در زمینه های حقوقی و ثبتی نظیر ثبت شرکت و ثبت برند می باشد.

ثبت شرکت و ثبت برند خود را با اطمینان خاطر به کارشناسان ما بسپارید .

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *