شرکتهای سهامی

یکی از رایج ترین انواع شرکت های تجاری در ایران، شرکتهای سهامی می باشند. بر اساس ماده 4 لایحه اصلاح قانون تجارت، شرکت سهامی به دو نوع شرکت سهامی عام و شرکت سهامی خاص تقسیم شده است. ثبت شرکت کریمخان در ادامه ی این نوشتار مشخصات انواع شرکت های سهامی را به تفصیل بیان نموده است، در صورتی که قصد تشکیل و ثبت شرکت های سهامی را دارید و نیازمند آگاهی بیشتر در خصوص این نوع شرکت ها می باشید، با ما همراه باشید.

شرکت سهامی شرکتی می باشد که در آن سرمایه ها به سهام تقسیم شده اند و مسئولیت سهامداران به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد. در شرکت سهامی ، سرمایه شرکت به سهامی با قیمت های مساوی تقسیم شده است، لازم به ذکر است که مبلغ اسمی سهام و حتی پس از تجزیه آن به قطعات سهام می بایست متساوی باشد. ( ماده اول لایحه قسمتی از قانون تجارت مصوب 24 اسفند ماه 1347) نحوه ی تجزیه سهم این گونه می باشد که امکان دارد هر سهم به چندین قطعه ی مشخص که به آن ” پاره سهم ” می گویند، تجزیه شود. هر پاره سهم ارزش مشخصی دارد اما حقوقی آن به میزان حقوق مربوط به یک سهم نمی باشد در حقیقت مجموع پاره سهام ها یک سهم را ایجاد می کند.

شرکت سهامی عام

شرکت سهامی عام شرکتی می باشد که مؤسسان آن، بخشی از سرمایه ی شرکت را به وسیله ی فروش سهام به مردم تهیه می کنند. شرکت سهامی عام کامل ترین نوع شرکت سهامی می باشد و روشن است جهت انجام امور مهمی مانند استخراج معادن و تجارت با کشورهای خارج و تاسیس کارخانجات و ایجاد سدها و بانک ها ایجاد می شود که سرمایه ی فردی مؤسسان برای انجام این امور کفایت نمی کند. همچنین بدین علت که شرکت سهامی عام جهت جلب سرمایه های مهم تشکیل می گردد، الزامیست که تعداد قابل ملاحظه ای شریک گرد هم جمع شوند و سرمایه های مورد نیاز را فراهم نمایند.

مشخصات شرکت سهامی عام

  1. جهت تشکیل شرکت سهامی عام حداقل وجود 5 نفر ضروری می باشد.
  2. سرمایه مورد نیاز در شرکت سهامی عام به وسیله ی موسسین شرکت و عموم مردم تامین می شود.
  3. سهم سرمایه ی موسسین شرکت نباید کمتر از 20 درصد سرمایه شرکت باشد.
  4. مطابق ماده 6 قانون تجارت، اظهارنامه به همراه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که توسط تمام موسسین امضا شده است با قید روزنامه کثیرالانتشار منتخب ، در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به اداره ثبت شرکت ها و در نقاطی که فاقد اداره ثبت می باشند به اداره ثبت اسناد و املاک محل ارائه شود و بابت آن رسید دریافت گردد.
  5. رسید سپرده نقدی و اگر قسمتی از آن در قالب تعهد بصورت غیر نقدی باشد، اسناد مالکیت مربوطه در همان بانکی که در آن واریز نقدی صورت گرفته است ، ودیعه و همچنین گواهی بانک به همراه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می گردد.
  6. الزمیست که 35 درصد از مبلغ مذبور توسط موسسین به صورت نقدی تامین شده و در حسابی تحت نام ” شرکت سهامی عام در شرف تاسیس ” در یکی از بانک ها سپرده شود.

اشاره به این نکته ضروریست که بعد از اینکه شرکت سهامی عام به ثبت رسید ، سهام آن در بورس داد و ستد می گردد.

جهت ثبت شرکت سهامی می بایست به شرکت های ثبت مراجعه گردد، ثبت شرکت کریم خان آماده ی ارائه ی خدمات ثبتی به متقاضیان ثبت شرکت می باشد.

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص شرکتی می باشد که کلیه ی سرمایه ی آن به وسیله ی موسسین تامین شده است، مواد اصلاحی قانون تجارت با تشریفاتی کمتر و اموری آسان تر که در آن تعداد شرکا کمتر می باشد، نوعی شرکت سهامی تعیین نموده که به آن شرکت سهامی خاص می گویند. سرمایه ی شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلیون باشد. چنانچه به دلایلی سرمایه ی شرکت کاهش یابد، شرکا می بایست طی یک سال آن را جبران نمایند. اگر غیر از این صورت گیرد، شرکت را به نوع دیگری از شرکت ها مانند شرکت با مسئولیت محدود یا تضامنی تبدیل می کنند.

مشخصات شرکت سهامی خاص

  1. در شرکت سهامی خاص تعداد مدیران حداقل 3 نفر است.
  2. در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابلیت انتشار ندارند.
  3. تعداد شرکا در شرکت سهامی خاص از شرکت سهامی عام کمتر است و در آن مجمع عمومی وجود ندارد. در این نوع شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و الزامیست که در شروع امر 35 درصد از سرمایه در حساب مخصوصی سپرده شود.
  4. در شرکت سهامی خاص نمی توان سهام شرکت را در بازار بورس معامله نمود. نقل و انتقال سهام شرکت در این نوع شرکت ها، با موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام امکان پذیر است. همچنین این شرکت قادر نخواهد بود به صدور اوراق قرضه اقدام نماید.
  5. در شرکت سهامی خاص مسئولیت هر یک از سهامداران به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد. بر اساس ماده 4 ل.ا.ق.ت کلیه ی سرمایه شرکت سهامی خاص می بایست توسط موسسین تامین شود.
  6. هر شخصی که تا قبل از به ثبت رسیدن شرکت سهامی خاص اقدام به صدور سهام نماید به مجازات محکوم خواهد شد.
  7. سهام شرکت سهامی خاص، قابلیت معامله در بازار بورس را ندارد و نقل و انتقال سهام در آن منوط به موافقت مدیران یا مجامع عمومی صاحبان سهام می باشد. همچنین لازم به ذکر است که این شرکت قادر نیست اقدام به صدور اوراق قرضه نماید.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *