گواهی پذیرش ثبت علامت تجاری

گواهی پذیرش ثبت علامت تجاری


علامت تجاری

در این مقاله برآنیم تا در ارتباط با گواهی پذیرش ثبت علامت تجاری برایتان توضیح دهیم ، در ابتدا لازم می دانیم به بیان مختصری از علامت تجاری بپردازیم. همانگونه که نام تجاری معرف تجارتخانه و کالایی می باشد که تاجر عرضه می کند ، از علامت تجاری نیز همین معنی استخراج می گردد. مطابق ماده ی یک قانون ثبت علایم و اختراعات مصوب اول تیر ماه 1318 ، علامت تجاری عبارت است از هر نوع علامتی اعم از نقش ، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر و …که جهت امتیاز و تشخیص لوازم صنعتی و تجاری تعیین و انتخاب می گردد. علامت تجاری معرف محصولی می باشد که تحت آن علامت عرضه می شود. چنانچه علامت تجاری بر اساس ماده ی 2 قانون ثبت علائم و اختراعات ثبت شده باشد انحصاری است، یعنی علامت مخصوص شخصی است که آن را به ثبت رسانده است و به همین علت تجار دیگر حق استفاده از آن علامت را نخواهند داشت. لازم به ذکر است که آیین نامه ی اصلاحی اجرای قانون ثبت علائم تجاری و اختراعات در سال 1337 تصویب شده است و در سال های بعد نیز در آن اصلاحاتی به عمل آمده است.

گواهی پذیرش ثبت علامت تجاری

 

مرجع ثبت علائم تجاری و اختراعات ” اداره کل مالکیت صنعتی ” است. بنابراین ثبت تمام علائم مزبور و اختراعات فقط در همین اداره صورت می گیرد. لازم به ذکر است ، ثبت علامت تجاری و یا حتی داشتن علامت تجاری الزامی نمی باشد، یعنی افراد مختارند که برای کالا یا محصولات خود، علامتی اختیار کنند یا آن را بدون علامت عرضه کنند و چنانچه علامتی را برای کالا یا محصولات خود انتخاب نمودند ملزم به ثبت آن نیستند و می توانند آن علامت را بدون اینکه به ثبت برسانند استفاده نمایند. بنابراین حق انحصاری علامت برای آن ها در صورتی ممکن می باشد که علامت را به ثبت رسانیده باشند. بدین ترتیب ، افرادی که علامت تجاری مورد استفاده خود را به ثبت نرسانده باشند، قانوناَ نمی توانند مانع استفاده اشخاص دیگر از آن علامت شوند.

در ادامه ثبت شرکت کریم خان مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری برای افراد حقیقی و حقوقی را بیان نموده است.

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی

  1. کپی شناسنامه
  2. کارت ملی
  3. کپی کارت بازرگانی(اگر از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  4. کپی مجوز فعالیت(جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

مدارک لازم جهت تقاضای ثبت علامت تجاری برای شخص حقوقی

  1. کپی شناسنامه
  2. کپی کارت ملی
  3. کارت بازرگانی(اگر از حروف لاتین استفاده شده باشد)
  4. کپی روز نامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
  5. کپی مجوز فعالیت(جواز تأسیس، پروانه بهره برداری، پروانه ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هرگونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)

ثبت علامت تجاری طبق نکات ذیل در دفتر مخصوصی انجام می گیرد :

  1. تاریخ و شماره ترتیب اظهارنامه
  2. اخذ حق الثبت و حقوق دریافتی برای هر طبقه
  3. تاریخ و شماره ثبت علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
  4. الصاق یک نمونه از علامت و مشخصات و اقامتگاه و تابعیت صاحب علامت
  5. امضاء درخواست کننده یا قائم مقام او به نحوی که قسمتی از امضاء روی صفحه و قسمتی دیگر روی علامت باشد.

گواهی پذیرش ثبت علامت تجاری

پس از ثبت علامت تجاری ، گواهی ثبت با الصاق یک نمونه کامل آن به صاحب علامت داده می شود که می بایست نکات ذیل در آن قید شود :

  1. تاریخ ثبت علامت و شماره ثبت آن
  2. تاریخ وصول اظهارنامه و شماره ثبت آن در دفتر ثبت اظهارنامه
  3. نوع مال التجاره و یا محصول و یا طبقات علامت مزبور
  4. اسم و شغل و تابعیت و اقامتگاه صاحب علامت
  5. مدت اعتبار علامت
  6. تاریخ صدور تصدیق
  7. چنانچه علامت تجاری قبلاَ در کشورهای خارج به ثبت رسیده باشد، تاریخ و شماره و محل ثبت آن
  8. امضاء رئیس شعبه ثبت علائم تجارتی و مدیر کل اسناد و مدارک

همانگونه که در سایر مقالات مرتبط در ثبت شرکت کریم خان بیان نموده ایم ، علامت تجاری پس از ثبت شدن انحصاری می باشد و به کسانی تعلق دارد که آن را ثبت نموده اند. بنابراین تجار و افراد حقیقی و حقوقی حق ندارند از آن علامت تجاری استفاده نمایند، همچنین اگر فردی به جعل علامت تجاری و استفاده از آن اقدام نماید به گونه ای که به حقوق و منافع صاحب آن ضرر و خسارتی وارد شود، جاعل مجرم شناخته شده و مطابق قانون مجازات می گردد.

ماده ی 529 قانون مجازات اسلامی نیز در این خصوص چنین مقرر نموده است :

هر کس مهر یا منگنه یا علامت یکی از تجارخانه ها یا یکی از شرکت های غیر دولتی را که بر اساس قانون بوجود آمده است را جعل نموده و یا با آگاهی نسبت به جعل آن از آن استفاده نماید ، در ضمن جبران خسارت وارده به حبس از سه ماه تا دو سال نیز محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده مذکور هر کسی که علامت تجاری، مهر یا منگنه تجارتخانه یا شرکت های دولتی را جعل نماید و یا اینکه اطلاع داشته باشد که مهر تجارتخانه ی شرکتی جعل شده و با این وجود از آن استفاده نماید به مجازات مقرره محکوم خواهد شد. همچنین مطابق ماده ی 530 قانون تعزیرات هر کسی که بدون مجوز مهر یا علامت تجاری تجارتخانه یا شرکت تجارتی را به دست آورده و به هر صورتی که امکان داشته باشد از آن استفاده نماید و یا اینکه موجب گردد سایرین از آن استفاده نمایند، چنانچه خسارتی به صاحب علامت وارد شده باشد می بایست آن را جبران نموده و همچنین به مجازات حبس نیز محکوم می گردد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *