چگونه برای شرکت خود نام انتخاب کنیم ؟


همان گونه که اشخاص حقیقی دارای نام می باشند، اشخاص حقوقی نیز اسم دارند. اسم شرکت معرف شرکت و موضوع فعالیت شرکت می باشد و بر روی بازاریابی شرکت موثر می باشد ، بنابراین باید با دقت نظر انتخاب شود.از طرفی، انتخاب نام شرکت منحصراَ محدود به سلیقه ی موسسین شرکت نبوده و باید نظر افراد بسیاری از اقشار جامعه را به خود جلب کند و برای آنان هم جذاب باشد . تحقیقات نشان داده اند شرکت هایی که به درستی نام خود را انتخاب کرده اند بسیار موفق تر از کسانی بوده اند که از اسم های تکراری و کلیشه ای برای شرکت خود استفاده کرده اند.

با توجه به اهمیت نام شرکت ، ثبت کریمخان در این مقاله سعی در شناخت مهم ترین عوامل در تعیین نام شرکت دارد.خواهشمندیم ما را تا آخر این مقاله همراهی کنید. خاطر نشان می شویم موسسه حقوقی ثبت کریم خان به عنوان یکی از معتبرترین مراکز ثبتی کشور ، با استفاده از توان بالای کادر مجرب خود در کم ترین زمان ممکن اقدامات لازم را جهت ثبت نام شرکت شما به عمل آورده و به شما در انتخاب بهترین و مناسب ترین اسم یاری خواهد کرد.

برای این منظور کافیست با کارشناسان فوق حرفه ای ثبت کریم خان تماس بگیرید.

در انتخاب نام شرکت توجه به نکات ذیل الزامی می باشد:

  1. نظر به بند 10 ماده یک آیین نامه نامگذاری شهرها ، خیابان ها ، اماکن و موسسات عمومی مصوب 6/ 9/ 1375 شورای عالی انقلاب فرهنگی ، شرکت ها میبایست از انتخاب اسامی خارجی برای خود خودداری نموده و اسامی ذکر شده را در صورت استفاده به نام های غیر خارجی تغییر دهند. در همین باره ، قانون ممنوعیت به کارگیری اسامی ، عناوین و اصطلاحات بیگانه مصوب 14 / 9 / 75 نیز تصویب شده است.
  2. دارای سابقه ثبت نباشد.در این رابطه لازم به توضیح می باشد که اداره ثبت شرکت ها برای حفظ حقوق صاحبان نام شرکت های به ثبت رسیده ، از ثبت نام شرکت هایی که پیش از این ثبت شده اند جلوگیری کند. بنابراین براب پیشگیری از رد اسم پیشنهادی در سامانه ی اداره ی ثبت شرکت ها، پیش از ثبت نام شرکت در سامانه حتماَ نام انتخابی را استعلام کنید.برای این منظور می توانید به سامانه ی استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http:// ilenc.ir مراجعه فرمایید.
  3. دارای معنا و براساس فرهنگ اسلامی باشد. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشد مورد تایید نمی باشند.
  4. واژگان انتخابی برای نام ، میبایست در لغت نامه دهخدا و یا در فرهنگ معین وجود داشته باشند. یعنی همان گونه که ذکر شد حتماَ میبایست واژگان ایرانی باشند .
  5. برای تعیین اسم شرکت حداقل تعداد سیلاب ها 3 سیلاب می باشد .مانند کاشانه
  6. لاتین نباشد.
  7. در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
  8. استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت بلامانع است اما این کلمات جزء اسم شرکت به حساب نمی آیند و اسم شرکت میبایست غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.
  9. کلماتی از قبیل ساختمانی، بازرگانی، تجاری، مهندسی، مهندسی مشاور، حقوقی، تولیدی و…شرحی بر موضوع فعالیت به حساب می آید و در بررسی نام یا نام های درخواستی جهت رعایت عدم سابقه و تشابه ،جزئی از نام به حساب نمی آید.

اسم پیشنهادی اشخاص حقوقی در موارد ذیل قابل تایید نمی باشد :

  1. نام یا نام اختصاری یا حروفی که رسماَ به دولت تعلق داشته باشد از قبیل ایران، کشور، ناجا، نزاجا، مگر با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی
  2. زمانی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد امکان ثبت آن وجود ندارد.(ماده 6 دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی )
    تبصره- واژه های بیگانه یا غیر متعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شخص حقوقی می باشد که از نظر فرهنگستان زبان و ادب فارسی مورد تایید باشد.
  3. در صورتی که تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوند جمع (نظیر ان،ون،ین،ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد،امکان ثبت آن وجود ندارد.
  4. در صورتی که نام شخصیت حقوقی به شکل مقید ثبت شده باشد،امکان انتخاب نام جدید مشتق از آن به شکل مطلق برای شخصیت حقوقی دیگر وجود ندارد.
  5. واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند پذیرفته نمی شوند.
  6. اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل نوین ، نو به اسامی ثبت شده قبلی پذیرفته نمی شود.
  7. اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه دارند پذیرفته نمی شود و در صورت استفاده اعداد در نام های جدید پیشنهادی، میبایست نگارش آن ها به شکل حروفی باشد.
  • تبصره- در صورتی که نام پیشنهادی مشمول بندهای فوق باشد،فقط در صورت ارایه رضایت نامه کتبی شخصیت حقوقی مقدم در قالب صورتجلسه هیات مدیره،قابل ثبت می باشد.

چند نکته :

  • براساس ماده ی 3 دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی ، اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آن ها مستلزم اخذ مجوز از مراجع مربوطه است میبایست قبل از ارائه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها،بواسطه مقتضی نسبت به دریافت مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک ارائه نمایند.
  • براساس ماده 4 مهلت اعتبار نام تاییدشده اشخاص حقوقی که منجر به ثبت و آگهی می شوند نامحدود می باشد.چنانچه نام تایید شده شخص حقوقی در حال تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود. صرفاَ سه ماه از تاریخ تایید نام معتبر است.این مدت برای شرکت های سهامی عام 6 ماه از تشکیل مجمع عمومی موسس است.
  • نام شخص حقوقی ثبت شده با رعایت تاریخ تقدم، مخصوص شخصی می باشد که به نام آن در مرجع ثبت شرکت ها ثبت شده است و دیگری حق اختیار عین نام ذکر شده یا متجانس (تام، ناقص حرکتی، لفظی) آن را ندارد این حق بعد از انحلال و ختم تصفیه منتفی می گردد.(ماده 5)
  • استفاده از کلماتی مانند بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، لیزینگ و …در نام شرکت یا موسسه ، مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است.
  • استفاده از اسامی ائمه و نام های متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکت های خدمات زیارتی بعد از دریافت مجوز و در صورت رعایت سایر موارد ،ممکن است.
  • برای ثبت شرکت های تعاونی، ابتدا باید نام پیشنهادی از مراجع وزارت تعاون طی نامه ای جداگانه درخواست شود.
  • نام های تایید شده، قابل انتقال به غیر نمی باشد.
  • نام اشخاص حقوقی ثبت شده با ارائه صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه متناسب با نوع شخصیت حقوقی تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می گردد قابل تغییر می باشد.

در ادامه موسسه ثبت کریم خان در خصوص الزامات قانونی نام شرکت بنا بر قانون تجارت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می دهیم.

الزامات قانونی نام شرکت با توجه به قانون تجارت

نام شرکت با مسئولیت محدود

براساس ماده 95 قانون تجارت در نام شرکت میبایست عبارت با مسئولیت محدود ذکر شود وگرنه در برابر ثالث تضامنی محسوب می شود و تابع مقررات آن خواهد بود. نام شرکت نباید متضمن نام هیچ یک از شرکا باشد در غیر این صورت شریکی که اسمش در اسم شرکت ذکر شده در حکم شریک ضامن خواهد بود .

نام شرکت سهامی

در شرکت سهامی که به شکل معمول نام شرکت متاثر از نوع فعالیت یا محل جغرافیایی استقرار و یا ترکیبی از هر دو موضوع می باشد موارد ذیل باید رعایت گردد.

  • الف- کلمه عام یا خاص در نام شرکت ذکر گردد.
  • ب- نام هیچیک از شرکاء در نام شرکت نوشته نشود.

استفاده از واژه عام یا خاص در نام شرکت و پرهیز از درج اسم شرکاء در اسم شرکت برای تبیین موضوع و آشنایی ذهن مخاطب و طرف تجاری شرکت با توجه به نوع و حیطه مسئولیت شرکاء و سهامداران که در شرکت های سهامی به اندازه آورده آن ها می باشد.

اسم شرکت تضامنی

براساس ماده 117 در نام شرکت تضامنی باید عبارت ” شرکت تضامنی ” و حداقل اسم یک نفر از شرکاء ذکر شود. چنانچه اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکاء نباشد میبایست پس از اسم شریک یا شرکایی که قید شده است عبارتی از قبیل ” و شرکاء ” یا ” و براداران ” یا ” و پسران ” قید شود.

نام شرکت مختلط غیر سهامی

براساس ماده 141 قانون تجارت، شرکت مختلط غیر سهامی تحت اسم مخصوصی تشکیل می گردد. بخش اخیر ماده 141 این گونه می گوید.:” در اسم شرکت باید عبارت “شرکت مختلط ” و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود”.

در حقوق فعلی فرانسه، ذکر نام یکی از شرکا دیگر اجباری نمی باشد و در صورتی که شرکا بخواهند نام یک یا چند نفر از شرکا را ذکر کنند، مجازند از اسامی شرکای ضامن و یا شرکای با مسئولیت محدود استفاده نمایند.با این وجود، قید اینکه شرکت یک شرکت”مختلط غیر سهامی” می باشد در کلیه نوشته ها و مکاتبات شرکت ضروری می باشد.

براساس ماده 143 قانون تجارت در حقوق ایران، قید نام یکی از شرکای با مسئولیت محدود در اسم شرکت موجب مسئولیت تضامنی او می گردد.بر عکس،لازم نیست که نام کلیه شرکای ضامن در اسم شرکت ذکر شود و عدم ذکر نام شریک ضامن مسئولیت او را محدود نمی کند.

ثبت نام شرکت

پس از اینکه به ایده ی مناسب برای انتخاب نام شرکت رسیدید ، باید شرکت خود را به ثبت برسانید و همزمان نام شرکت خود را ثبت کنید متقاضیان ثبت نام اشخاص حقوقی با مراجعه به سامانهhttp:// irsherkat.ssaa.ir و مشخص نمودن نوع شخصیت حقوقی و تکمیل اطلاعات خواسته شده، باید 5 نام را با رعایت شرایط ذکر شده انتخاب و در سامانه می نویسد تا پس از بررسی ، کارشناس مربوطه یکی از نام ها را به ترتیب اولویت تایید می کند.

در صورتی که نتیجه کارشناسی نام، نشانگر وجود تعارض در نام پیشنهادی دستورالعمل اجرایی تعیین نام اشخاص حقوقی باشد، مراتب با ذکر علت رد نام پیشنهادی به متقاضی اطلاع رسانی می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد دهد و چنانچه متقاضی به نتیجه کارشناسی نام اعتراض داشته باشد مراتب را با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام اعلام تا کارشناسی مجدد صورت گیرد.

چنانچه در کارشناسی دوم نیز نام پیشنهادی رد شد، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوطه مراتب اعتراض خود را با ذکر دلایل ، به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری اعلام کند.نظریه مسئول تعیین نام اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری،نظر نهایی محسوب می شود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *