ویژگی های مشترک شرکت سهامی


یکی از رایج ترین گونه های موسسه های تجاری در کشورما، شرکت سهامی می باشند . شرکت سهامی شرکتی می باشد که دارایی آن به سهام تقسیم بندی شده و وظایف دارندگان سهام به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد. شرکت سهامی به دو گونه تقسیم بندی می گردند:

  • نوع اول : شرکت هایی که بنیان گذاران آن ها بخشی از دارایی شرکت را به وسیله فروش سهام به مردم فراهم می نمایند . این نوع شرکت ها،شرکت سهامی عام نام دارند.
  • نوع دوم : شرکت هایی که همه سرمایه آن ها در زمان تشکیل به وسیله بنیان گذاران فراهم می گردد .این نوع شرکت ها، شرکت سهامی خاص نام دارند.

براساس مقررات تجارت، قوانین مرتبط به شرکت های سهامی به بخش های زیر تقسیم می شوند:

  • الف – قوانین مشترک که در هر دو شرکت سهامی عام و خاص اعمال می شود.
  • ب – قوانین اختصاصی شرکت سهامی خاص
  • ج- قوانین اختصاصی شرکت سهامی عام

اختلاف اصلی میان قوانین اختصاصی شرکت های سهامی خاص و عام سبب شده در تبصره ماده 4 اصلاحیه قانون تجارت به این موضوع تصریح شود که : ” در موسسه های سهامی کلمات ” شرکت سهامی عام ” و ” شرکت سهامی خاص ” می بایست پیش از اسم شرکت یا پس از آن بدون هیچ فاصله ای در تمامی اوراق و آگهی های شرکت به صورت آشکار درج گردد ” .

در همین ماده ، اختلاف میان شرکت های سهامی خاص و عام این گونه می باشد:

” شرکت هایی که بنیان گذاران آن ها بخشی از دارایی شرکت را به وسیله فروش سهام به مردم فراهم می نمایند . این نوع شرکت ها،شرکت سهامی عام نام دارند. ” .

” موسسه هایی که همه سرمایه آن ها در زمان تشکیل به وسیله بنیان گذاران فراهم می گردد .این نوع شرکت ها، شرکت سهامی خاص نام دارند.”.

ویژگی های مشترک شرکت های سهامی

اختلاف اصلی میان موسسه های سهامی با دیگر گونه های شش گانه شرکت تجاری به تفسیر ذیل در یک ماده اصلاحیه قانون تجارت تفسیر شده است :

” شرکت سهامی موسسه ای می باشد که دارایی آن به سهام تقسیم بندی شده و وظایف مالکان سهام به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود می باشد”

بنابراین این ماده دو خصیصه زیر را درجهت شرکت سهامی بیان نموده است:

  • الف – ارسال برگ سهام برابر با سرمایه شرکت .
  • ب- محدودیت وظایف هر دارنده سهم به مبلغ اسمی برگ سهم .
  • خصیصه سوم شرکت سهامی براساس ماده 3 :
  • ج- دارا بودن حداقل سه شریک درجهت تاسیس شرکت .

نکته :

ماده 479 لایحه اصلاح قانون تجارت ( مصوب 1384 هیات وزیران ) کم و بیش از همان تعریف موجود در ماده یک لایحه قانونی اصلاح قانون تجارت به تفسیر بالا پیروی کرده است اما تعاریف موجود در ماده یک ( قانون فعلی ) از تعریف جدید کامل تر می باشد.

قانون ارزش منحصربه فردی در جهت دوره پیش از تشکیل شرکت سهامی درنظر گرفته است و برای جلوگیری از ایجاد بعضی از بد بکارگیری ها به تشکیل شرکت مبادرت می نماید،بنابه ماده 23 :

” بنیان گذاران شرکت در رابطه با همه فعالیت هایی که برای تشکیل و ثبت شرکت اجرا می نمایند، مسئولیت تضامنی به عهده دارند” .

بنابراین می بایست تمام اشخاصی که به صورت اشتراکی به تشکیل شرکت می پردازند و در روند تمامی فعالیت ها با یکدیگر مشارکت دارند شناخت کامل از هم داشته باشند. براساس محتوای ماده فوق الذکر: با تجاوز هرکدام از بنیان گذاران، دیگران هم مسئولیت تضامنی به عهده دارند.در کشور ما به خصوص در جهت تاسیس شرکت های بزرگ که دارای چند بنیان گذار می باشد و با وظایف اجرائی و اقتصادی گوناگون، از فعالیت های مرتبط به تشکیل شرکت آگاهی ندارند ، به این ترتیب این امور برای آن ها ریسک پذیر می باشد.

موسسه حقوقی ثبت کریم خان،بزرگ ترین مرکز تخصصی جهت ثبت شرکت سهامی خدمات ارزنده ای در میان رقیبان ارائه می دهد.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *