نکات مهم قبل از ثبت شرکت سهامی


در این مطلب قصد داریم نکات مهم پیش از ثبت شرکت سهامی را در اختیار شما قرار می دهد.براساس ماده اول لایحه اصلاح بخشی از قانون تجارت تصویب شده در 24 اسفند ماه 1347 که اذعان می دارد : ” شرکت سهامی شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی آن ها است ” ، در شرکت سهامی ، سرمایه شرکت به سهام با قیمت با سهام مساوی تقسیم شده ، مبلغ اسمی سهام و حتی در صورت تجزیه آن به قطعات سهام باید مساوی باشد.

 

تجزیه سهم بدین ترتیب می باشد که هر سهم ممکن است به چند قطعه معین که ” پاره سهم ” نامیده می شود ، تجزیه می شود. هر پاره سهم ارزش معینی داشته ولی حقوق مربوط به یک سهم را ندارد و مجموع آن ها یک سهم را تشکیل می دهد.

انواع شرکت سهامی

  • نوع اول : شرکت هایی که موسسان آن ها بخشی از سرمایه شرکت را بواسطه فروش سهام به مردم تامین می نمایند این گونه شرکت ها،شرکت سهامی عام نام دارند.
  • نوع دوم : شرکت هایی که کلیه سرمایه آن ها در زمان تاسیس به صورت انحصاری بوسیله موسسان تامین شده است.این نوع شرکت ها، تحت عنوان شرکت سهامی خاص شناخته می شود.

مشخصات و ویژگی ها و نحوه تاسیس شرکت سهامی عام

  1. حداقل سرمایه اولیه ، مبلغ پنج میلیون ریال می باشد.
  2. سرمایه شرکت بوسیله موسسین و همه مردم تامین می گردد.
  3. سهم سرمایه موسسین نباید از 20 درصد سرمایه شرکت کمتر باشد.
  4. سی و پنج درصد از مبلغ نوشته شده در بند 3 ذکر شده میبایست به صورت نقدی بوسیله موسسین تامین گشته و در حسابی به عنوان ” شرکت سهامی عام در حال تاسیس ” نزد یکی از بانک ها سپرده شود.
  5. اظهارنامه به همراه طرح اساسنامه شرکت و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که توسط تمام موسسان امضا شده باشد با قید روزنامه کثیرالانتشار منتخب ، در تهران به اداره ثبت شرکت ها و در شهرستان ها به اداره ثبت شرکت ها و در نقاطی که اداره ثبت وجود ندارد به اداره ثبت اسناد و املاک محل ارائه و رسید دریافت گردد.( ماده 6 قانون تجارت)
  6. رسید سپرده نقدی و چنانچه قسمتی از آن در قالب تعهد غیر نقدی باشد اسناد مالکیت مربوطه در همان بانکی که واریز نقدی در آن انجام شده ، تودیع و گواهی بانک به ضمیمه اظهارنامه به مرجع ثبت شرکت ها ارائه گردد شود.

مشخصات و ویژگی ها و نحوه تاسیس شرکت سهامی خاص

  1. در شرکت سهامی خاص، مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکای آن کمتر از شرکت سهامی عام می باشد.در این گونه شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در ابتدای امر 35 % از سرمایه میبایست در حساب مخصوصی سپرده شود.
  2. سرمایه شرکت در زمان تاسیس نباید کمتر از یک میلیون ریال باشد.
  3. تعداد مدیران حداقل 3 نفر است.
  4. تعداد سهامداران نباید از سه نفر کمتر باشد.
  5. در شرکت سهامی خاص اوراق قرضه قابل انتشار نیست.
  6. در شرکت سهامی خاص، مسئولیت هر یک از صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن ها است.کلیه سرمایه آن میبایست به وسیله موسسین تاسیس شود(ماده 4 ل.ا.ق.ت) .

در ادامه موسسه حقوقی ثبت کریم خان چند نکته را به شما ارائه می دهد.

چند نکته:

  • شرکت های سهامی خاص نمی توانند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا بوسیله بانک ها ارائه دهند و یا به انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود اقدام کنند، مگر این که از مقررات مربوط به شرکت های سهامی عام ، به گونه ای که در لایحه اصلاح قانون تجارت مقرر می باشد، تبعیت نمایند.
  • استفاده از وجوه پرداخت شده به نام شرکت سهامی در حال تاسیس، ممکن نیست ؛ مگر پس از ثبت شدن شرکت یا در موردی که براساس ماده 19 ( ل. ا. ق. ت ) مشخص شده است. یعنی مشروط بر این که شرکت تا شش ماه از تاریخ ارائه اظهارنامه ذکر شده در ماده 6 این قانون ثبت نشده باشد.
  • موسسین شرکت ، به تمامی اعمال و اقداماتی که برای تاسیس و ثبت شرکت انجام می دهند ، دارای مسئولیت تضامنی هستند تا زمانی که شرکت ثبت نشده است ، صدور ورقه سهم یا گواهینامه موقت سهم ممنوع می باشد.چنانچه تخلفی صورت پذیرد ، امضاء کنندگان آن ها مسئول جبران خسارات اشخاص ثالث خواهند بود.
  • هر شخصی پیش از ثبت شرکت به صدور سهام اقدام کند، به مجازات محکوم خواهد شد.
  • هر زمانی مقررات قانونی در خصوص تشکیل شرکت سهامی رعایت نشود ، به درخواست هر ذی نفعی ، دادگاه حکم بطلان شرکت را صادر خواهد کرد. چنانچه موسسین و مدیران و بازرسان شرکت نمی توانند در مقابل اشخاص ثالث به این بطلان استناد نمایند و در مقابل آن ها مسئول خواهند بود.
  • هزینه های تاسیس شرکت میبایست در گزارشی که موسسین به مجمع عمومی موسسین می دهند ، ذکر شود. این هزینه ها چنانچه که علاوه بر رسیدگی و تصویب گزارش ذکر شده تصویب گردد ، بر عهده شرکت خواهد بود. براساس قانون لازم است که هزینه های تاسیس شرکت پیش از تقسیم هر گونه سود مستهلک گردد.در موردی که ، براساس ماده 19 گواهینامه عدم ثبت شرکت صادر گردد، هر گونه هزینه ای که برای تاسیس شرکت پرداخت یا تعهد شده باشد ، به عهده موسسین خواهد بود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *