Non-commercial enterprises and the necessary documents for establishing the institution

موسسات غیر تجاری

هدف از تشکیل موسسات غیر تجاری می تواند مقاصدی غیر تجاری از قبیل امور علمی ادبی یا امور خیریه و امثال آن باشد و امکان دارد که موسسین آن قصد منفعت از آن را داشته یا نداشته باشند. اگر می خواهید بر اطلاعات خود در ارتباط با موسسات غیر تجارتی و مدارک لازم برای تاسیس موسسه بیافزایید در این مقاله با ثبت شرکت کریم خان همراه باشید. قانونگذار در کنار شرکت های تجارتی ، نهاد خصوصی خاصی را برای انجام اموری که جنبه ی غیر تجارتی دارند مانند کارهای علمی یا ادبی یا امور خیریه یا خدمات شهری و یا خدمات آموزشی وغیره پیش بینی نموده است که دارای شخصیت حقوقی مستقل می باشند. این نوع تشکیلات و موسسات قادر خواهند بود عناوینی مانند انجمن، کانون یا بنگاه و امثال آن را اتخاذ کنند اما دریافت عناوینی که به تشکیلات دولتی و کشوری اختصاص دارد از طرف موسسات مذکور امکان پذیر خواهد بود.

تشکیلات و موسسات فوق به دو دسته تقسیم می گردند :

الف) موسساتی غیرانتفاعی که هدف از ایجاد آن ها جلب منافع و تقسیم آن بین اعضاء خود نیست. تمام فعالیت های اجتماعی مانند انجمن های اسلامی و تخصصی و علمی خاص و احزاب و دستجات سیاسی و موسسات خیریه و صندوق های قرض الحسنه به صورت این نوع موسسات تصور شده است و الزامیست برای تاسیس و به ثبت رساندن آن ها از معاونت اطلاعات نیروی انتظامی اجازه نامه ی مخصوص دریافت گردد.

ب)موسساتی که ممکن است هدف از ایجاد آن ها جلب منافع مادی و تقسیم منابع مزبور بین اعضای خود یا غیر باشد. این نوع موسسات، به موسسات غیر تجارتی (انتفاعی) معروف می باشند.

بدان سبب فعالیت هایی مانند آموزشگاه های علمی و فنی و کلاس های زبان و مدارس غیر انتفاعی و موسسات گازرسانی یا ارائه ی خدمات شهری از قبیل نظافت و فضای سبز و غیره در زمینه های فوق به شکل موسسات غیر تجاری تصور می شوند که در صورت لزوم می بایست موسسین در خصوص موضوع فعالیت موسسه اقدام به اخذ مجوز لازم از مراجع ذیصلاح نمایند، همچنین در برخی موارد ارائه ی مدارک تحصیلی مرتبط نیز ضروری می باشد.

برای نمونه لازم است موسسین گروه حقوقی علاوه بر داشتن لیسانس حقوق قضایی و ارائه ی مدرک تحصیلی، دارای پرونده ی وکالت نیز باشند و یا جهت تاسیس دفتر مهندسی ارائه ی مدرک تحصیلی در رشته ی مهندسی مورد نظر الزامی می باشد.

ثبت شرکت کریمخان در ادامه به بیان مدارک لازم جهت تاسیس موسسات غیر تجاری پرداخته است.

موسسات غیر تجارتی و مدارک لازم جهت تاسیس موسسه

مدارک مورد نیاز جهت تاسیس موسسه غیر تجاری

  1. تعیین نام به شرح تعیین نام شرکت های تجارتی
  2. اخذ دو نسخه تقاضانامه ثبت موسسه از ثبت شرکت ها و تکمیل و امضاء توسط شرکاء
  3. فتوکپی مجوز در رابطه با موضوع موسسه در صورت لزوم
  4. فتوکپی شناسنامه ی شرکا و در صورت لزوم فتوکپی پایان خدمت آن ها
  5. تنظیم اساسنامه حداقل در دو نسخه و امضای ذیل تمام صفحات توسط کلیه ی شرکاء
  6. تنظیم صورتجلسه ی مجمع موسسین حداقل در دو نسخه

نکات مهم در خصوص موسسات غیر تجارتی

  • وجود حداقل دو نفر شریک در موسسه غیر تجاری الزامی می باشد.
  • ذکر سرمایه به هر میزان در موسسه غیر تجاری جایز است.
  • چنانچه موسسه غیر تجاری دارای شعبه باشد امضای مدیر شعبه و فتوکپی شناسنامه وی و قید محل سکونت، لازم است.

پس از ارائه ی مدارک لازم و پرداخت حق الثبت لازم، آگهی تاسیس موسسه غیر تجاری توسط ثبت شرکت ها صادر شده و برای چاپ در روزنامه ی رسمی و روزنامه ی کثیرالانتشار توسط متقاضی ارسال می شود.

یادآوری

هر چند که در آئین نامه ی اصلاحی ثبت تشکیلات و موسسات غیر تجارتی که در سال 1337 به تصویب رسیده است و اصلاحات بعدی آن به نقل و انتقال سهم الشرکه، مواد تشکیل دهنده ی اساسنامه، موارد انحلال، ارکان موسسه و اختیارات آن ها و سایر مواردی که در عمل نیاز به رعایت آن ها محسوس می باشد، اشاره ای نشده است اما در عمل می توان در ارتباط با موسسات غیر تجارتی از قوانین و مقررات مربوط به شرکت های با مسئولیت محدود استفاده ی فراوان برد ، علی الخصوص در رابطه با تنظیم صورتجلسات مربوط به موسسه بیشترین استفاده را می توان نمود.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *